آفتاب
سخنگوی سازمان انتقال خون :

20 درصد خون‌های اهدایی صرف بیماران تالاسمی می‌شود

20 درصد خون‌های اهدایی صرف بیماران تالاسمی می‌شود

تهران- ایرنا- سخنگوی سازمان انتقال خون ایران گفت: سالانه 20 درصد خون‌های اهدایی در کشور به درمان بیماران تالاسمی اختصاص می‌یابد، ایران در کمربند تالاسمی قرار دارد و این امر حکایت از وظیفه خطیر این سازمان در تامین خون سالم و کافی برای بیماران تالاسمی دارد.

«بشیر حاجی‌بیگی» روز پنجشنبه در گفت‌وگو با خبرنگار ایرنا افزود: یکی از رسالت‌های سازمان انتقال خون از بدو تاسیس تا به امروز تهیه خون سالم و کافی برای بیماران تالاسمی است و حتی شرایط سختی مانند جنگ تحمیلی و نیاز وافر جبهه‌های جنگ به خون و فرآورده‌های خونی موجب نشد که این وظیفه به فراموشی سپرده شود.
وی ادامه داد: تالاسمی از جمله بیماری‌های ژنتیکی است که بر اثر آن هموگلوبین، ساختار طبیعی خود را از دست می‌دهد و هموگلوبین غیرموثر در بدن تولید می‌شود که به علت معیوب بودن، قادر به اکسیژن‌رسانی مطلوب به اعضای بدن نیست و در واقع کمبود کلی هموگلوبین وجود ندارد، بلکه هموگلوبین غیرطبیعی افزایش یافته است.
حاجی‌بیگی خاطرنشان کرد: در ایران بیش از 23 هزار نفر به تالاسمی مبتلا هستند و سالانه بین 200 تا 300 نفر به این رقم اضافه می‌شود؛ اینها نوزادانی هستند که با تالاسمی متولد می‌شوند.
وی اعلام کرد: هم اکنون برخی از مراکز مانند درمانگاه تالاسمی بزرگسالان سازمان انتقال خون به صورت ثابت خدمات درمانی به این بیماران ارائه می‌دهند و معمولا بیماران تالاسمی دو تا سه هفته یک بار به صورت متوسط برای تزریق خون به این درمانگاه مراجعه می‌کنند.
سخنگوی سازمان انتقال خون گفت: از آنجا که تالاسمی یک بیماری مزمن است و مشکلات درمانی خود را دارد، سازمان انتقال خون سعی می‌کند که خدماتی به این بیماران ارائه دهد.
وی افزود: بیمار تالاسمی در گذشته بیشتر از ۳۰ سال عمر نمی‌کرد، ولی از زمانی که تزریق خون تشخیص داده شد و داروهای کاهنده آهن مورد مصرف این بیماران قرار گرفت، متوسط امید به زندگی برای بیماران تالاسمی به بیش از ۴۰ سال رسید.
حاجی‌بیگی گفت: خون‌های اهدایی برای مصرف بیماران تالاسمی در کشور بیشتر در استان‌های مازنداران، گیلان و استان‌های جنوبی مورد استفاده قرار می‌گیرد.
وی تاکید کرد: اکنون سالانه بیش از دو میلیون و 100 هزار نفر در کشور به منظور کمک به بیماران نیازمند به خون و فرآورده‌های آن، خون اهدا می‌کنند و این اقدام نوع‌دوستانه به صورت کاملا داوطلبانه و بدون هیچ چشم‌داشتی انجام می‌شود.
حاجی‌بیگی گفت: بارزترین مثال برای موقعیت‌هایی که در آن نیاز مبرم به خون پیدا می‌شود، شامل زمان بروز حوادث و سوانح گوناگون نظیر تصادفات رانندگی، سوختگی‌ها و اعمال جراحی است.
وی اضافه کرد: همچنین زنان باردار در حین زایمان، نوزادان و به خصوص نوزادان نارسی که به زردی دچار می‌شوند، نیازمند خون هستند و از طرفی بیماران مبتلا به سرطان که تحت شیمی‌درمانی یا اشعه‌درمانی قرار دارند هم از مصرف‌کنندگان خون و فرآورده‌های خونی هستند.
سخنگوی سازمان انتقال خون افزود: به غیر از بیماران تالاسمی، بیماران هموفیلی نیز ناگزیرند برای بهره‌مندی از یک زندگی به نسبت طبیعی برای تمام عمر به شکل منظم خون یا فرآورده‌های خون را دریافت کنند.
اجتمام* 2181*1834** 1055
کد N2082695

وبگردی