آفتاب

اکران گزیده مستندهای موسیقی دو دهه اخیر در جشنواره فجر

اکران گزیده مستندهای موسیقی دو دهه اخیر در جشنواره فجر

تهران- ایرنا- گزیده مستندهای موسیقایی دو دهه اخیر سینمای ایران در جشنواره موسیقی فجر به نمایش در می‌آید.

به گزارش روز چهارشنبه گروه فرهنگی ایرنا از روابط عمومی سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر، همزمان با برگزاری این جشنواره، فیلمهای مستند ایرانی با موضوع موسیقی در خانه سینما اکران خواهد شد.
دبیر بخش فیلم‌های مستند موسیقی درباره نمایش آثار این حوزه و چگونگی انتخاب فیلمها گفت: فیلمهای این حوزه بر اساس چند معیار اصلی انتخاب شدند؛ معیار اول این که فیلمها حتما موضوع مرتبط با موسیقی داشته باشد و برای عموم مردم که علاقه به موسیقی دارند، قابل فهم باشد و نکته مهم دیگر اینکه، ساختار فیلم سخت و تخصصی و آکادمیک نباشد تا برای مردم جذابیت داشته باشد.
«ناصر صفاریان» با بیان اینکه تعداد مستندهایی که درباره موسیقی در کشور ساخته شده زیاد است، گفت: برای تمایش این تعداد مستندی که قرار است نمایش داده شود شرایط ، محدودیتهای مجوزی و کیفیت فیلم را هم در نظر گرفتیم و بر اساس آن آثار را انتخاب کردیم.
وی خاطرنشان کرد: مستندهای بسیاری از نظر ساختار، مسائل فنی و موضوعی بسیار خوب بودند اما متاسفانه خیلی از آنها نسخه با کیفیت نداشتند و هر چه تلاش کردیم تا نسخه با کیفیت آن را پیدا کنیم نتوانستیم.
صفاریان افزود: برخی مستندها نیز همه شرایط را داشتند اما با شرایط جشنواره مطابقت نداشتند و به دلایلی همچون تخصصی و آکادمیک بودن فیلم یا محدودیتهای مجوزی، متاسفانه نمیتوانستند در جشنواره حضور پیدا کنند.
وی درباره تعداد فیلم های شرکت کرده و نحوه انتخاب آنها در جشنواره موسیقی فجر توضیح داد: تعداد فیلمهایی که به دبیرخانه جشنواره موسیقی ارسال شد، سه برابر فیلمهایی است که در طول دوره جشنواره موسیقی نمایش داده میشود که با توجه به اصول و ضوابط موجود، انتخاب فیلمها صورت گرفت.
دبیر بخش فیلم‌های مستند موسیقی در مورد استقبال مستندسازان برای ساخت فیلمهایی با محوریت موسیقی گفت: این اولین سالی است که اکران فیلمهای ایرانی حوزه موسیقی در جشنواره موسیقی فجر اتفاق میافتد بنابراین ما تجربه ای از گذشته در این مورد نداریم و با توجه به اینکه رقابتی هم برای این بخش وجود ندارد، نمیتوانیم پیشگویی کنیم که نتیجه در آینده به چه شکل خواهد بود.
وی با بیان اینکه امسال می تواند محک خوبی برای ادامه اکران فیلمها در سالهای آینده باشد، گفت: تصمیم در مورد آینده اکران فیلمها بستگی زیادی به امسال دارد و باید ببینیم آیا مستندسازان بیشتری برای آثاری با چنین موضوعی استقبال خواهند کرد یا خیر و از سوی دیگر در اولین دوره نمایش این مستندها باید منتظر باشیم و ببینیم استقبال مردم به چه شکل خواهد بود.
مستندهای مایسترو، سمفونی ایران، ممد نبودی، آقایان پرنده، در انتهای یک روز کامل، اهمیت عارف بودن، پیدای ناپیدا، برف، والسی برای تهران، بن بست، یک موسیقیدان فرانسوی در دربار قاجار، دو کمانچه، گوشه های اصفهان، هزار داستان امیر جاهد، شش قرن و شش سال، اسکورپیو، بزرم رزم،
ساز و مهر، قطار مسیر شصت و آخرین بخشی، فیلمهایی هستند که در این دوره از جشنواره موسیقی فجر به نمایش در می‌آیند.
این فیلم‌ها از 24 تا 29 بهمن ماه در سالن سیف‌الله داد خانه سینما واقع در خیابان بهار جنوبی، کوچه سمنان، پلاک 29 به نمایش در می‌آید و ورود عموم برای دیدن فیلمهای مستند آزاد است.
سی و چهارمین جشنواره موسیقی فجر از 24 بهمن آغاز شده و تا 29 بهمن ادامه دارد و آیین اختتامیه این رویداد هنری 30 بهمن در تالار وحدت برگزار خواهد شد.
فراهنگ**9494** 1055
کد N2082045

وبگردی