آفتاب

خانه «خان‌منش» مشهد یک دهه قبل، از ثبت ملی خارج شده بود

خانه «خان‌منش» مشهد یک دهه قبل، از ثبت ملی خارج شده بود

معاون میراث فرهنگی خراسان رضوی با تائید خروج از ثبت خانه خان‌منش در مشهد در دهه ۸۰ می‌گوید: ملاک اظهارنظر درباره‌ی عمدی بودن آتش‌سوزی در این بنای تاریخی به گزارش آتش نشانی و بررسی‌های تخصصی برمی‌گردد.

به گزارش ایسنا، خانه «خان‌منش» در نبش کوچه امام خمینی (ره) هفتم در مشهد که یکی از سه بنای زیبای مشهد معرفی می‌شود در ۱۲ تیر ۱۳۸۴ با شماره ۱۲۰۷۲ در فهرست آثار ملی ثبت شده بود، اما هفته گذشته و بعد از آتش‌سوزی که در بخش‌هایی از این خانه اتفاق افتاد، ناگهان میراث فرهنگی اعلام کرد این خانه در دهه ۸۰ از فهرست آثار ملی خارج شده است. این اعلام اعتراض دوستداران میراث‌فرهنگی مشهد را برانگیخت.

مرجان اکبری معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری خراسان رضوی درباره‌ی وضعیت خانه «خان‌منش» در مشهد گفت: میراث فرهنگی استان در مرجع قانونی (دیوان عدالت اداری) دفاعیات خود را برای جلوگیری خروج از ثبت این اثر تاریخی انجام داده، اما دیوان عدالت اداری به عنوان بالاترین مرجع، در سال ۱۳۸۸ رأی بر خروج این اثر از فهرست آثار ملی داده است.

وی با اشاره به حادثه آتش‌سوزی در این خانه‌ی قدیمی در خیابان امام خمینی (ره) شهر مشهد، نبش کوچه سجادیه و روبه‌روی ساختمان اداره کل آموزش و پرورش استان که به لحاظ معماری مربوط به دوره پهلوی اول است و پیش از این در سال ۱۳۸۴ به شماره ۱۲۰۷۲ در فهرست آثار ملی به ثبت رسیده است، افزود: این بنای تاریخی با توجه به رأی قطعی ابطال ثبت اثر در ۲۱ شهریور ۱۳۸۸ توسط رئیس شعبه سوم دیوان عدالت اداری، تغییر فعالیت داده است.

او ادامه داد: این بنای تاریخی به انبار و مکان فروش همه گونه اجناس پلاستیکی، دکوری، سفالینه، تزئینی بدون هر گونه هماهنگی و کسب مجوزی از اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان خراسان رضوی تبدیل شده و صرفاً با کسب مجوز و نظارت شهرداری بهره‌برداری می‌شده است.

به گفته‌ی وی توضیحات بیشتر درباره‌ی این اتفاق و ملاک اظهارنظر به گزارش آتش نشانی و بررسی‌های تخصصی برمی‌گردد.

از سوی دیگر شعبه سوم دیوان عدالت اداری ۲۱ شهریور سال ۱۳۸۸ و در بررسی شکایت مالک خانه «معاضد» از سازمان میراث فرهنگی و براساس تقاضای «ابطال اقدامات سازمان در رابطه با این پلاک ثبتی در بخش یک عنبرآباد مشهد و اعتراض به ثبت آن در فهرست آثار ملی» ثبت ملی این خانه مغایر با قوانین اعلام شده است.

انتهای پیام

کد N2079888

وبگردی