آفتاب
همراه با جشنواره فجر سی‌وهفتم؛ روز هفتم :

جدال جنگ و سیاست در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر

جدال جنگ و سیاست در روزهای پایانی جشنواره فیلم فجر

تهران- ایرنا- فیلم‌های هفتمین روز از سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر با تمرکز بر دفاع مقدس، سیاست و دعواهای اجتماعی به نمایش درمی‌آیند.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، برنامه‌های هفتمین روز جشنواره سی و هفتم، از ساعت 13 فردا سه‌شنبه 16 بهمن‌ماه با نمایش مستند «نت‌های مسی یک رویا» به کارگردانی رضا فرهمند در پردیس سینمایی ملت آغاز می‌شود.
طبق برنامه زمانی پیش‌بینی شده برای هفتمین روز جشنواره، ساعت 15:30 «دیدن این فیلم جرم است» به کارگردانی رضا زهتابچیان، ساعت 18:30 فیلم سینمایی «بیست و سه نفر» به کارگردانی مهدی جعفری و ساعت 21:30 فیلم سینمایی «پالتو شتری» به کارگردانی مهدی علی میرزایی اکران می‌شوند.
نشست خبری با عوامل سازنده فیلم‌های سینمایی پس از اکران برگزار می‌شود که منصور ضابطیان به عنوان مجری امروز برای این نشست‌ها تعیین شده است.

** کودکان «نت‌های مسی یک رویا» را به صدا در می‌آورند
مستند «نت‌های مسی یک رویا» به موضوع کودکان فلسطینی می‌پردازد که در پی جنگ سوریه خانه‌هایشان را از دست داده‌اند و در میان آوارگی و آن‌همه ویرانی به دنبال بازگشت حیات به زندگی‌ هستند.
مستند «نت‌های مسی یک رویا» که پیش از این با نام «به رنگ واقعیت» فرم جشنواره را پر کرده بود، به مدت دو ماه در یرموک سوریه تصویربرداری شده است.
«زنانی با گوشواره‌های باروتی» دیگر ساخته فرهمند نیز سال گذشته در جشنواره سی‌وششم فجر حضور داشت و در جشنواره‌هایی چون لوکارنو و لایپزیگ حضور یافته و موفق به کسب جایزه اصلی جشنواره «signs du Night» پاریس شده است.

** «دیدن این فیلم جرم است» برای نجات جان خانواده
فیلم سینمایی «دیدن این فیلم جرم است» در ژانر سیاسی به کارگردانی و نویسندگی رضا زهتابچیان و تهیه‌کنندگی محمدرضا شفاه تولید جدید سازمان سینمایی سوره حوزه هنری است که برای دریافت پروانه ساخت با موضوع حساس و امنیتی با موانع بسیاری روبه رو شد و به همین دلیل، فیلم‌برداری آن در سکوت خبری انجام شد.
در خلاصه داستان «دیدن این فیلم جرم است» که به ماجرای یک گروگان‌گیری می‌پردازد آمده است که «فقط یک فیلم پنج دقیقه‌ای می‌خواستم تا بعدا بتونم از زنم و دخترم دفاع کنم، ولی امونم ندادند... صدای آژیراشون داره نزدیک‌تر می‌شه... الان مثل مور و ملخ می‌ریزن اینجا»
مهدی زمین پرداز، امیر آقایی، لیندا کیانی، حسین پاکدل، حمیدرضا پگاه، محمود پاک نیت و احسان امانی بازیگران این فیلم هستند که نامش در بخش نگاه نو سی‌وهفتمین جشنواره فیلم فجر به چشم می‌خورد.

** «بیست و سه نفر» روایت تازه‌ای از جنگ
فیلم سینمایی «23 نفر» به کارگردانی مهدی جعفری قصه‌ای از دوران جنگ را روایت می‌کند که بازیگران اصلی آن رضا نوری، مجید پتکی و عبدالحلیم تقبلی هستند.
براساس خلاصه داستان «23 نفر»، این فیلم روایت گروهی از رزمندگان نوجوان ایرانی است که در جریان جنگ ایران و عراق در سال 1361 به اسارت نیروهای عراقی درآمدند.
«بیست و سه نفر» که در بخش سودای سیمرغ حضور دارد و سردار «قاسم سلیمانی» فرمانده نیروی قدس سپاه پاسداران در روز اول تصویربرداری از این پروژه دیدن کرد.

** «پالتو شتری»
فیلم سینمایی «پالتو شتری» از جمله آثار بخش نگاه نو جشنواره فیلم فجر امسال است که شانس رقابت در بخش سودای سیمرغ را هم به دست آورده است.
این فیلم به کارگردانی مهدی علی میرزایی و تهیه‌کنندگی مجید شیخ انصاری یکی از نمایندگان آثار اجتماعی در این دوره از جشنواره است.
سام درخشانی، بهاره کیان افشار، لیندا کیانی، بانیپال شومون، شاهرخ فروتنیان، افسانه چهره آزاد، پریوش نظریه، علیرضا مهران، طوفان مهردادیان و رضا شیخ انصاری تیم بازیگران این فیلم را تشکیل می‌دهند.
در خلاصه داستان فیلم سینمایی «پالتو شتری» آمده است که اگه دشمنید چرا اینقدر با هم می‌پرید؟ اگه دوستید چرا اینقدر به هم می‌پرید؟
به گزارش ایرنا، سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی شامگاه سه‌شنبه 9 بهمن در پردیس تئاتر تهران آغاز به کار کرد.
در این دوره از جشنواره به دبیری ابراهیم داروغه‌زاده‌، 22 فیلم در بخش مسابقه سینمای ایران (سودای سیمرغ)، 3 اثر در بخش پویانمایی، 10 فیلم در بخش نگاه نو، 7 فیلم کوتاه و 5 مستند رقابت می‌کنند.
نمایش عمومی فیلم‌ها در پردیس سینمایی ملت تهران و 56 سالن سینما در مراکز استان‌ها تا 22 بهمن ماه به استثنای روزهای 19 و 20 بهمن‌ماه وهم‌زمان با ایام شهادت حضرت فاطمه زهرا (س) ادامه خواهد داشت.
سی‌وهفتمین دوره جشنواره فیلم فجر، 22 بهمن ماه در آیینی در برج میلاد تهران به کار خود پایان خواهد داد.
فراهنگ**7561** 1055
کد N2079621

وبگردی