آفتاب

«روزهای نارنجی» روایتی از یک انسان است، نه فقط یک زن

«روزهای نارنجی» روایتی از یک انسان است، نه فقط یک زن

آرش لاهوتی کارگردان «روزهای نارنجی» در نشست رسانه‌ای فیلمش در پردیس سینمایی ملت، درباره موضوع فیلمش گفت که این اثر فراتر از بحث‌های زنانه و مردانه است و روایتی از یک انسان را دنبال می‌کند.

به گزارش ایسنا، فیلم سینمایی «روزهای نارنجی» اولین اثر سینمایی آرش لاهوتی درباره زنی به نام آبان است که هدیه تهرانی نقش آن را ایفا می‌کند. او زنی ۴۵ ساله است که واسطه استخدام کارگران فصلی است.

کارگردان این اثر که در چندین مرتبه درباره زنانه بودن فیلمش مورد سوال واقع شد، گفت: اساساً با سوال زن و مرد مشکل دارم و به نظرم فیلمم درباره یک انسان است.

علی مصفا که از بازیگران این فیلم است نیز در این مورد معتقد است روزهای نارنجی چهره متفاوتی از زنان ارائه کرده و امروزه زنان از اولین کسانی هستند که حقشان را طلب می‌کنند. به گفته او، این تفاوت در نمایش چهره زن استقبال جشنواره‌های خارجی را هم در پی داشته زیرا آنها عادت داشتند زن را به گونه دیگری ببینند.

علیرضا قاسم‌خان که پیش‌تر مدیرعامل موزه سینما بوده، تهیه‌کنندگی این فیلم را برعهده داشته و فیلم «روزهای نارنجی» چهارمین کار سینمایی اوست است.

تهیه‌کننده این فیلم با بیان اینکه "این اثر در چندین جشنواره خارجی به نمایش گذاشته است"، گفت: یک بار فردی از من پرسید چرا فیلم‌های خواب‌آلوده می‌سازید؟ گفتم شما فیلم‌هایی می‌سازید که نمی‌توانید آن را در جشنواره‌های خارجی نشان دهید اما ما آثاری می‌سازیم که نجیبانه می‌توانیم آن را در جشنواره‌های خارجی به نمایش بگذاریم.

به‌گفته آرش لاهوتی، شش نفر از کاراکترهای فیلم مابه‌ازای بیرونی داشتند و در حقیقت زن و شوهری که در فیلم نمایش داده می‌شود در شمال ایران زندگی می‌کنند و همین شرایط را دارند و درواقع این داستان دراماتورژی شده است.

فیلم «روزهای نارنجی» پیش از این در جشنواره مانهایم آلمان جایزه بهترین فیلم جشنواره با عنوان «سینماگر بزرگ تازه‌وارد» را کسب کرد و از هدیه تهرانی بازیگر زن فیلم نیز به صورت ویژه تقدیر به‌عمل آمد. همچنین جایزه فیپرشی (فدراسیون بین‌المللی منتقدان سینما) و جایزه کلیسای جهانی به اولین ساخته بلند آرش لاهوتی در این جشنواره اعطا شد.

همچنین در چهارمین دوره جشنواره سینه ایران تورنتو نیز «روزهای نارنجی» برنده جایزه بهترین فیلمنامه و جایزه بهترین بازیگر زن شد.

این فیلم تاکنون در جشنواره‌های بین‌المللی متعددی هم پذیرفته شده و روی پرده رفته است.

آرش لاهوتی کارگردان، علیرضا قاسم‌خان تهیه‌کننده، شهنام شهباززاده مجری طرح، فرشاد محمدی مدیر فیلمبرداری، کریستف رضاعی آهنگساز، فاضل ژیان طراح صحنه و لباس، شهرام خلج طراح گریم، رؤیا حسینی، صدف عسگری، ژیلا شاهی، علی مصفا از بازیگران این فیلم در نشست حضور داشتند.

انتهای پیام

کد N2078089

وبگردی