آفتاب

نشریه آلمانی: کانال مالی ؛ به اتحاد اروپا در برابر آمریکا کمک می کند

نشریه آلمانی: کانال مالی ؛ به اتحاد اروپا در برابر آمریکا کمک می کند

تهران - ایرنا - نشریه آلمانی هندلزبلات در گزارشی پیرامون راه اندازی ساز و کار مالی وِیژه اروپایی برای دور زدن تحریم های آمریکا علیه ایران تاکید کرد که این اقدام اروپا به اتحاد اروپایی در برابر آمریکا در دفاع از برجام کمک می کند.

به گزارش روز شنبه ایرنا به نقل از نشریه آلمانی ، کشورهای آلمان ، فرانسه و انگلیس یک سازوکار ویژه پرداخت مالی راه اندازی کرده اند که هدف از آن حفظ تجارت با ایران علیرغم تحریم های آمریکا است و بعید است که دولت آمریکا واکنش خوبی به این موضوع نشان بدهد.
از زمانی که واشنگتن از توافق هسته ای با ایران خارج شد ، کار ادامه مبادلات تجاری با ایران برای کشورهای اروپایی دشوار بوده است. اما این مساله موجب نشده که کشورهای اروپایی تلاش خود را متوقف کنند و روز پنجشنبه کشورهای آلمان ، فرانسه و انگلیس طرحی را آغاز کردند که تازه ترین تلاش آنها برای ادامه جریان تجارت با ایران است که به اعتقاد آنها برای زنده نگاه داشتن توافق هسته ای موسوم به برنامه جامع اقدام مشترک ، حائز اهمیت است.
براساس این گزارش ، اروپایی ها سازوکار موسوم به 'ابزار حمایت از مبادلات تجاری' (INSTEX) که یک سامانه پرداخت مالی است را برای انجام کارهای تجاری با ایران و دور زدن تحریم های آمریکا علیه بانکها و شرکتهای طرف همکاری با ایران ، راه اندازی کردند.
این سازوکار مالی در واقع یک سامانه پایاپای است که مبادله نفت صادراتی ایران با کالاهای اروپایی را هماهنگ می کند و به این ترتیب از قرار گرفتن در معرض دلار آمریکا جلوگیری می کند ؛ مساله ای که در کانون تحریم های آمریکا علیه ایران قرار دارد. مساله مهم اینکه این سازوکار تنها امکان دادوستد کالاهای کشاورزی و انسانی و همچنین دارو و وسایل پزشکی را فراهم می سازد.
'ساشا لومان' کارشناس سیاست خارجی آمریکا در اندیشکده SWP در برلین گفت: این به خودی خود چیز زیادی نیست اما حداقل برای اتحادیه اروپا و اتحاد اروپایی بسیار مهم است.
وی افزود: این اقدام همچنین سیگنالی به ایران ارسال می کند مبنی بر اینکه اتحادیه اروپا هنوز پای کار است اما ترامپ احتمالا عصبانی می شود و جالب است که ببینیم چگونه واکنش نشان خواهد داد.
به گزارش این نشریه آلمانی ، در پی نزاع دو سوی آتلانتیک بر سر توافق هسته ای با ایران، این اولین بار نیست که اروپا و آمریکا بر سر چگونگی تعامل با ایران دچار اختلاف و درگیری شده اند. توافق هسته ای با ایران یک پیشرفت دیپلماتیک بود اما دولت ترامپ در ماه می (اردیبهشت) اعلام کرد که از آن خارج می شود.
کشورهای اروپایی تلاش کردند که به مبادلات تجاری با ایران ادامه دهند و بروکسل نیز قول حمایت را داد . اتحادیه اروپا از شرکت ها خواست که تحریم های آمریکا را نادیده بگیرند و در این زمینه قوانینی مسدودساز را تصویب کرد که به شرکتها درصورت تلافی آمریکا کمک خواهد کرد.
«ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین با این تلاش ها مقابله کرد و به صورت فردی با شرکت ها تماس گرفت و آنها را تحت فشار قرار داد تا از ایران خارج شوند.
لومان می گوید که اکنون واشنگتن از چند طریق ممکن است به راه اندازی ساز و کار جدید اروپایی واکنش نشان دهد. وی به هندلزبلات گفت: دولت آمریکا ممکن است بروکرات های دخیل در این سازوکار از جمله اعضای فرانسوی ، انگلیسی و آلمانی هیات مدیره آن را تحریم کند.
سازوکار اینستکس تحت رهبری 'پر فیشر' از مدیران سابق کومرتسبانک آلمان قرار دارد . دولت آمریکا همچنین ممکن است شرکت های حاضر به استفاده از این ساز و کار را تحریم کند با به این شرکتها هشدار دهد که اگر در این سامانه درگیر شوند با پیامدهایی رو به رو خواهند شد.
لومان گفت: بحث ها در خصوص چگونگی پاسخ به این سازوکار ، من را به یاد نحوه برخورد آمریکا با سامانه 'سوییفت' می اندازد که در نهایت سوییفت 'داوطلبانه' تبعیت کرد. مساله این است که آیا آمریکا بطور مستقیم افراد و شرکتهای دخیل را تحریم خواهد کرد یا خیر.
هندلزبلات خاطرنشان کرد: این اقدام اروپا چهار روز پس از آن صورت گرفت که علی اکبر صالحی رئیس سازمان انرژی اتمی ایران از کشورهای اروپایی خواست 'پیش از آنکه دیر شود' اقدام کنند و سازوکار پرداخت مالی را راه اندازی کنند. صالحی روز یکشنبه گذشته در گفتگو با رسانه دولتی 'ایرنا' تاکید کرد که سازوکار ویژه مالی (اس پی وی) منبع مهمی برای تشویق و زنده نگاه داشتن برجام خواهد بود.
وی افزود: این اقدام به حفظ اعتمادی که برای ایجاد آن سخت تلاش کردیم کمک خواهد کرد در غیر این صورت اعتماد از بین خواهد رفت و زمانی که اعتماد از بین برود همه بازنده خواهند بود.
لومان نیز همین نگرانی را مورد توجه قرار داد و گفت : مساله دشوار این است که بسیاری از قوانین تحریمی آمریکا به روز شده اند و حتی قابل اعمال حتی در صورت عدم ورود افراد به معاملات دلاری هستند.
اروپام**1078** 1546
کد N2077224

وبگردی