آفتاب
تلویزیون ژاپن؛

ایران با ساز و کار مالی اروپا، مبادلات تجاری را توسعه می دهد

ایران با ساز و کار مالی اروپا، مبادلات تجاری را توسعه می دهد

پکن- ایرنا- تلویزیون ژاپن در گزارشی در مورد راه اندازی ساز و کار مالی اتحادیه اروپا و ایران تاکید کرد تهران با راه اندازی این ساز و کار مالی، مبادلات تجاری خود را با کشورهای اروپایی توسعه می دهد.

به گزارش ایرنا تلویزیون 'ان.اچ.کی' روز جمعه در گزارشی اعلام کرد با ساز و کار مالی جدید ایجاد شده، کشورهای اروپایی می توانند در حالی که با ایران مبادلات تجاری انجام می دهند، از تحریم های احتمالی ایالات متحده آمریکا نیز در امان بمانند.
گزارش می افزاید: سه کشور فرانسه، آلمان و بریتانیا روز گذشته ایجاد ساز و کاری را اعلام کردند که توافق بین المللی قرارداد هسته ای ایران موسوم به برجام را حفظ می کند آمریکا به طور یک جانبه از توافق سال 2015 میلادی خارج شد و تحریم ها علیه ایران را مجددا اعمال کرد.
تلویزیون ژاپن به نقل از رسانه های اروپایی می گوید این سیستم که به 'اینستکس' موسوم است به شرکت ها کمک خواهد کرد بدون آنکه مورد تحریم های ایالات متحده آمریکا قرار گیرند، بتوانند با ایران معاملات تجاری داشته باشند با این حال فعلا از این ساز و کار برای داد و ستد مایحتاج روزانه نظیر مواد غذایی و دارو استفاده خواهد شد.
گزارش می افزاید: اما احتمال آن نمی رود که از این ساز و کار برای معاملات محصولاتی از جمله نفت خام که صادرات اصلی ایران است استفاده شود.
ان.اچ.کی می افزاید: در عین حال سه کشور اروپایی از سایر کشورها هم خواسته اند به این ساز و کار جدید بپیوندند.
به گزارش ایرنا، هایکو ماس، جرمی هانت و ژان ایو لودریان وزیران خارجه آلمان، انگلیس و فرانسه در کنفرانس خبری مشترک در بخارست، پنجشنبه شب پس از نشست وزیران اتحادیه اروپا راه اندازی رسمی سازوکار مالی ویژه اروپا برای ایران موسوم به INSTEX را اعلام کردند.
شرکتی که با عنوان INSTEX ثبت شده در پاریس مستقر خواهد بود و یک کارشناس بانکی آلمانی مسئولیت آن را برعهده دارد. انگلیس ریاست هیات نظارت را برعهده خواهد داشت.
پس از خروج آمریکا از برجام در اردیبهشت ماه سال جاری، اتحادیه اروپا با موضع‌گیری علیه این اقدام، به بررسی طرح‌‎هایی با هدف حفظ تجارت با ایران پرداخت.
این اتحادیه با اجرای قانون مسدودسازی تحریم‌ها (Blocking Statute) گامی در حمایت از شرکت های کوچک و متوسط برداشت تا این شرکت ها به موجب این قانون، مشمول تحریم های آمریکا قرار نگیرند.
اتحادیه اروپا قرار بود روز دوشنبه با صدور یک بیانیه، اجرای این ساز وکار را اعلام کند؛ اما انتشار این بیانیه به دنبال آنچه که اختلاف‌های داخلی بر سر ادبیات بکار رفته اعلام شد، به تأخیر افتاد.
**آساق**1904**
کد N2076670

وبگردی