آفتاب

عفو رهبری - محمدتقی فرجی*

عفو رهبری - محمدتقی فرجی*

تهران - ایرنا - بزودی بسیاری از زندانیان و محکومان دادگاه ها مورد عفو مقام معظم رهبری قرار می گیرند. این حرکت مبارک و مسرت بخش،'عفو گسترده' زندانیان، از جمله انتظارات دیرینه عقلای قوم و مورد استقبال، و حظ و اقبال همه دوستان، مصلحان، مشفقان، و خیرخواهان این ملک و ملت است.

عفو و بخشودگی زندانیان، که بمناسبت چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی صورت می پذیرد، یقیناً اقدامی بسیار حکیمانه و هوشمندانه است. بویژه در شرایط کنونی، از یک سو نشانه رأفت اسلامی و از سوی دیگر باعث خنثی سازی تبلیغات منفی و مخرب دشمنان می شود.
گذشت، از نشانه های اقتدار و امنیت و قدرت و بزرگی است و کسی که گذشت می کند، در حقیقت درخت دوستی می نشاند و کام دل ببار می آورد، نهال دشمنی برمی کند و از رنجِ بی شمار درمی گذرد. همدلی و همبستگی ملت، اسم رمز اقتدار ایران اسلامی، در مقابل دشمنان است، دشمنانی که در شوی ورشو، 'عِرض خود می برند و زحمت ما می دارند'!
امسال 22 بهمن همه همدل و همزبان، پشت سر رهبری به میدان می آییم و چهلمین سال پیروزی انقلاب اسلامی را جشن می گیریم. این جشن، جشنی متفاوت، و این حضور، حضوری متفاوت تر خواهد بود. در 22 بهمن امسال، جهان شاهد حضور با شکوه و حماسی ملت بصیر و زمان شناس ایران خواهد بود، شکوه و حماسه ای که از یک سو قدرشناسی از خون شهیدان سرافراز است و از سوی دیگر، مشت محکمی بر دهان بدخواهان اسلام و انقلاب اسلامی خواهد بود.
اخلاق سرمایه جاودانگی انسان و جامعه است و مروت و مدارا، از مشخصه های حسن خلق و مشخصاً اخلاق حسنه است. به تعبیر زیبای مولای بی بدیل قسط و عدل، علی(ع) هم او که در عدالت ترازوی احد خوی بوده است، 'لذتی که در بخشش هست، در انتقام نیست'.
امام علی(ع) می فرماید: 'وَ جَزاءُ سَیئَةٍ سَیئَةٌ مِثْلُها فَمَنْ عَفا وَ أَصْلَحَ فَأَجْرُهُ عَلَی اللَّهِ إِنَّهُ لا یحِبُّ الظَّالِمِینَ'. هر بدی را مجازاتی است همانند آن، ولی هر کس ببخشد و راه آشتی در پیش گیرد، مزدش با خداست؛ زیرا که او ستمکاران را دوست ندارد. و، 'تعافوا یسقط الضّغائن بینکم'.‏ از یکدیگر گذشت کنید، تا کینه‏ های میان شما از بین برود.
پیامبر(ص) فرمود: 'ألا اُخبِرُکُم بِاَشبَهِکُم بی؟ قَالوا: بَلی یا رَسولَ اللّه‏. قالَ: اَحسَنُکُم خُلقا وَ اَلیَنُکُم کَنَفا وَ اَبَرُّکُم بِقَرَابَتِهِ وَ اَشَدُّکُم حُبّا لاِخوانِهِ فی دینِهِ وَ اَصبَرُکُم عَلَی الحَقِّ وَ اَکظَمُکُم لِلغَیظِ وَ اَحسَنُکُم عَفوا وَ اَشَدُّکُم مِن نَفسِهِ اِنصافا فِی الرِّضا وَ الغَضَبِ'. آیا شما را از شبیه ترینتان به خودم با خبر نسازم؟ گفتند، آری ای رسول خدا! فرمودند: هر کس خوش اخلاق‏تر، نرم‏خوتر، به خویشانش نیکوکارتر، نسبت به برادران دینی ‏اش دوست‏دارتر، بر حق شکیباتر، خشم را فروخورنده‏ تر و با گذشت‏ تر و در خرسندی و خشم با انصاف ‏تر باشد.
همچنین می فرماید: 'اَوصانی رَبّی بِسَبعٍ: اَوصانی بِالاخلاصِ فِی السِّرِّ وَ العَلانیَةِ وَ اَن اَعفُوَ عَمَّن ظَلَمَنی و اُعطیَ مَن حَرَمَنی و اَصِلَ مَن قَطَعَنی و اَن یَکونَ صَمتی فِکرا وَ نَظَری عِبَرا'. پروردگارم هفت چیز را به من سفارش فرمود: اخلاص در نهان و آشکار، گذشت از کسی که به من ظلم نموده، بخشش به کسی که مرا محروم کرده، رابطه با کسی که با من قطع رابطه کرده، و سکوتم همراه با تفکّر و نگاهم
برای عبرت باشد. و،'مَن یَغفِر یَغفِرِ اللّه‏ لَهُ وَ مَن یَعفُ یَعفُ اللّه‏ عَنهُ'. هر کس از خطاها درگذرد، خدایش از او درگذرد و هر کس گذشت کند خدا نیز از او گذشت کند.
...........................................
* رییس بنیاد حکمت و اندیشه
کد N2076476

وبگردی