آفتاب

عضو سائرون: خط انتقال نفت به بندر عقبه به زیان عراق است

عضو سائرون: خط انتقال نفت به بندر عقبه به زیان عراق است

بغداد - ایرنا - یک عضو ائتلاف انتخاباتی سائرون به رهبری سید مقتدا صدر، توافق برای احداث لوله نفتی میان عراق و اردن را یکطرفه و به زیان عراق دانست.

به گزارش ایرنا، 'صادق السلیطی' نماینده فراکسیون سائرون در پارلمان عراق روز سه شنبه در بیانیه ای، رفتن به سمت توافق با اردن برای احداث خط لوله انتقال نفت از بندر بصره در جنوب عراق به بندر عقبه در اردن را یک طرفه و به زیان عراق توصیف کرد.
وی افزود: رسانه ها از توافق دو کشور برای اجرای این طرح به ارزش 18 میلیارد دلار خبر داده اند که بخش اعظم این هزینه و حتی بخشی که باید از خط اردن عبور کند را عراق می پردازد.
السلیطی اظهارداشت: طرف اردنی می خواهد سود این طرح را ببرد بدون آن که هزینه اش را بدهد. سودی هم اگر برای طرف عراقی باشد مربوط به شرکت های مجری است بر این اساس، این طرح برای دولت هیچ فایده ای ندارد و اجرای آن در واقع به منزله هدر دادن اموال عمومی است.
شرکت نفت عراق روز یکشنبه اعلام کرد که طرح احداث لوله انتقال نفت به اردن از سوی مقامات دو کشور بررسی شده است.
این طرح از سالها پیش میان دو کشور مطرح بوده است.
یک هیات بلندپایه اردنی متشکل از پنج وزیر روز یکشنبه وارد بغداد پایتخت عراق شد. 'رجائی المعشر' معاون نخست وزیر اردن نیز روز دوشنبه به بغداد آمد و نشست مسوولان دو کشور برای بررسی آخرین راهکارهای تقویت روابط دوجانبه تشکیل شد.
سفر رسمی این هیات بلندپایه اردن یک ماه پس از سفر 'عمر الرزاز' نخست وزیر و پس از سفر ده روز پیش عبدالله دوم پادشاه اردن به این کشور صورت می گیرد که هر دو مقام اردنی در راس یک هیات بلند پایه در یک سفر رسمی به عراق آمدند.
ناظران سفر پی در پی مقامات و هیات های عالیرتبه اردن به عراق را نشانه تغییر جدی رویکرد امان و یا دست کم نیاز شدید این کشور به عادی سازی و تقویت روابط با بغداد می دانند و در این خصوص به افزایش فشارهای غرب و آمریکا به اردن بر سر تحولات اخیر منطقه بویژه موضوع 'معامله قرن' اشاره می کنند.
با این حال، حضور و فعالیت وابستگان حزب منحله بحث بویژه اعضای خانواده صدام دیکتاتور سابق عراق و نیز رسانه های ضد عراقی در اردن از جمله دغدغه های دولت و احزاب سیاسی عراق در سالهای اخیر بوده است.
خاورم *4**380*
کد N2074779

وبگردی