آفتاب

نمایش اثر انگشت داوینچی پانصد سال پس از مرگ

نمایش اثر انگشت داوینچی پانصد سال پس از مرگ

تهران- ایرنا- اثر انگشت شست لئوناردو داوینچی روی یکی نقاشی‌هایش که در مجموعه سلطنتی انگلیس نگهداری می‌شود، قرار است به مناسبت پانصدمین سالگرد مرگ وی به نمایش عموم گذاشته شود.

به گزارش روز سه‌شنبه گروه فرهنگی ایرنا به نقل از روزنامه گاردین، سازمان‌دهندگان نمایش این اثر امیدوارند که اثر، توجهات را بیش از گذشته به این هنرمند چیره‌دست ایتالیایی معطوف کند.
اثر انگشت شست در قسمت چپ یکی از نقاشی‌های داوینچی برجا گذاشته شده است؛ نقاشی که اثر انگشت روی آن نقش بسته، بخشی از بزرگترین مجموعه نقاشی‌های داوینچی است که در مجموعه سلطنتی انگلیس نگهداری می شود و قرار است ماه آینده در نمایشگاهی در موزه ملی کاردیف به نمایش درآید.
پانصدمین سالگرد مرگ داوینچی در راه است و نمایش آثاری از این هنرمند مشهور، مناقشه‌ای را بین ایتالیا و فرانسه رقم زده است.
موزه لوور قصد دارد به موجب توافقی بین فرانسه و ایتالیا در زمینه تبادلات فرهنگی میان دو کشور، نقاشی‌های داوینچی را به نمایش گذارد اما حزب لیگ ایتالیا تهدید کرده است که به این توافق عمل نخواهد کرد.
طرح گرامیداشت پانصدمین سالگرد درگذشت داوینچی با نمایش آثار وی در سراسر اروپا در دستور کار بوده و موزه لوور امیدوار است که همه شاهکارهای نقاشی وی را در یک نمایشگاه واحد به نمایش بگذارد.
برپایه توافق میان فرانسه و ایتالیا، قرار بر این بود که موزه لوور آثار «رافائل» هنرمند دوره رنسانس را در ازای نقاشی‌های داوینچی به موزه‌ای در رم تحویل دهد.
حال اعضای حزب راستگرای لیگ ایتالیا سر ناسازگاری گذاشته و با این توافق که سال گذشته از سوی دولت قبلی ایتالیا منعقد شد، مخالفت کرده‌اند.
مناقشه میان دو کشور ریشه در گذشته دارد. به گفته «پاسکال بریواس» مورخ و متخصص فرانسوی در زمینه موضوعات دوره رنسانس، ادعای مالکیت آثار داوینچی به چند سده قبل باز می‌گردد.
یکی از ویژه‌ترین این موارد ادعایی، اتهامی است مبنی بر اینکه فرانسه تابلوی مونالیزای داوینچی را از ایتالیا سرقت کرده است.
لئوناردو داوینچی در سال 1452 در نزدیکی شهر وینچی ایتالیا متولد شد اما بخش اعظم حیات حرفه‌ای خود را در فلورانس و میلان سپری کرد.
او در سال های پایانی عمرش از سوی «فرانسوای اول» پادشاه فرانسه دعوت شد تا در قلعه «شاتو دو کلو لوسه» در نزدیکی شهر «آمبواز» بماند، مکانی که وی در سال 1519 در آنجا فوت کرد.
داوینچی نقاش دوره رنسانس بود که در زمینه‌هایی چون مجسمه‌سازی، معماری، موسیقی، ریاضی، مهندسی، اختراعات، آناتومی، زمین‌شناسی و نویسندگی نیز تبحر فراوان داشت.
بسیاری از فرهیختگان، داوینچی را نمونه بارز یک نابغه دوره رنسانس می‌دانند و وی در سطحی گسترده یکی از با استعدادترین شخصیت‌هایی شناخته می‌شود که تاکنون در این جهان زیسته است.
فراهنگ**9109** 1055
کد N2074623

وبگردی