آفتاب

نباید مساجد را به نماز جماعت محدود کرد

نباید مساجد را به نماز جماعت محدود کرد

مسئول دبیرخانه کانون‌های مساجد استان یزد با اشاره به نقش مساجدی چون مسجد روضه محمدیه یزد در شکل‌گیری انقلاب، گفت: این مساجد همیشه مهد انجام فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی نیز بودند لذا نباید نقش مساجد را محدود به برگزاری نماز جماعت دانست و از نقش‌های دیگر آن غافل شد.

حجت‌الاسلام «مصطفی گرجی» در گفت‌وگو با ایسنا، با اشاره به شکل‌گیری نظام مقدس جمهوری اسلامی ایران با پیوست مساجد، اظهار کرد: مسجد به عنوان اولین پایگاه عبادی، سیاسی و اجتماعی در شکل‌گیری نظام اسلامی سهم قابل توجهی داشته و بر همین اساس انقلاب اسلامی نیز حرکت و جریان‌سازی انقلاب را از مساجد آغاز کرد ولی تثبیت این حرکت اسلامی و انقلاب نیز نیازمند حضور در مساجد است.

وی با بیان این که مساجد خواستگاه تجمع‌ها، جنبش‌ها و جان‌فشانی‌های انقلابی و سیاسی آن دوران بوده است، اظهار کرد: فعالیت‌های تبلیغاتی، سیاسی و اجتماعی در مساجد و به رهبری ائمه جماعت انجام می‌شده که همین موضوع، گویای نقش پر رنگ مساجد در آن دوران است.

این مسئول بزرگان و رهبرانی چون امام خمینی (ره) و شهید آیت‌الله صدوقی را فرزندان و رهبران برخواسته از مساجد عنوان کرد و گفت: این بزرگان که در تاریخ کشورمان حماسه آفرینی کرده‌اند، افرادی هستند که شخصیت علمی و دینی آنها با مساجد گره خورده بود.

وی با اشاره به لازمه پررنگ‌تر شدن نقش مساجد در یزد، گفت: مساجدی چون مسجد روضه محمدیه و سایر مساجد همیشه فعال بوده‌اند و علاوه بر فعالیت‌های سیاسی، مهد انجام فعالیت‌های مذهبی و فرهنگی نیز بودند لذا نباید نقش مساجد را محدود به برگزاری نماز جماعت دانست و از نقش‌های دیگر آن غافل شد.

گرجی، جذب جوانان به مسجد را یکی از مهمترین گام‌های مؤثر در افزایش نقش مساجد در جامعه دانست و گفت: نباید مساجد کارایی خود را از دست بدهند بلکه امروزه ارجاع بیشتر فعالیت‌های فرهنگی به این حوزه را می‌طلبد.

وی چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب را بهترین فرصت برای نشان دادن نقش مساجد به ویژه به جوانان عنوان کرد و گفت: کانون مساجد در حال حاضر ۴۵ هزار عضو دارد و هر چند نهادی مردمی است اما برای آذین بندی مساجد و برپایی کلاس‌های فرهنگی آمادگی دارد.

گرجی در پایان با تاکید بر کمک به افزایش کارایی مساجد از سوی ائمه جماعت، گفت: یک روحانی با شاخصه‌های علمی و تربیتی باید برای مردم وقت بگذارد و به نوبه‌ی خود در جذب جوانان به مسجد سهیم باشد.

انتهای پیام

کد N2073009

وبگردی