آفتاب
عضوهیئت‌مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی در گفت‌وگو با مهر:

پیوست‌های فرهنگی در معرفی اسباب‌بازی‌ها بسیار مهم‌اند

پیوست‌های فرهنگی در معرفی اسباب‌بازی‌ها بسیار مهم‌اند

جاوید مقدمی گفت: همراه با تولید اسباب‌بازی باید کتاب‌های قصه یا روایت داستانی تصویرگری برای آن تعریف شود، باید انیمیشن‌های گوناگون تولید و نمایش داده شود تا در جذب کودکان موثر باشد.

جاوید مقدمی عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی و تولیدکننده، در گفت‌وگو با خبرنگار مهر، درباره ترویج و فروش اسباب‌بازی و تبلیغات ثمربخش در این حوزه اظهار کرد: در کنار تولیدات اسباب‌بازی باید باید به پیوست‌های فرهنگی آن فکر کرد و اقدامات خوبی را انجام داد. باید تحلیل و بررسی کنیم که عروسکی همانند «اسپایدرمن» طرفدار زیادی دارد و خوب فروخته می‌شود علت‌اش چیست؟! عروسک‌هایش روی میز بزرگسالان هم وجود دارد. ما فیلم، انیمیشن، کمدی استریپ و محصولات فرهنگی متنوعی را از «اسپایدرمن» می‌بینیم. در حالی‌که برای اسباب‌بازی ایرانی چه کار کردیم؟ اسباب‌بازی‌های ما فقط اسباب‌بازی بوده! نه انیمیشنی برایش ساخته شده! نه در کتاب‌های داستانی و فیلم‌ها به آن پرداخته شده است.

به گفته مقدمی، زمانی‌که عروسک یا اسباب‌بازی تولید می‌شود، همراه با آن کتاب‌های قصه یا روایت داستانی تصویرگری برای آن تعریف و خلق شود، باید انیمیشن‌های گوناگون تولید و نمایش داده شود تا در جذب کودکان موثر باشند.

او ادامه داد: البته کتاب‌های داستانی برای شخصیت‌های برخی از عروسک‌ها یا کارتون‌ها وجود دارد، اما خیلی طرفدار ندارند زیرا در زمینه طراحی گرافیک و انتخاب متن تامل و تفکرات عمیقی وجود ندارد، تصویرگری خلاقانه که کودکان را جذب کند بسیار کم است. به این زمینه‌ها باید بیشتر بپردازیم و حوزه‌ پیوست‌های فرهنگی را تقویت کنیم.  

عضو هیئت مدیره انجمن تولیدکنندگان اسباب‌بازی اظهار کرد: شما به کتاب‌های داستان کودکان و نوجوانان غربی‌ها نگاه کنید، هر صفحه‌اش یک تابلوی نقاشی تمام عیار است، انگار سال‌ها برای کشیدن نقاشی آن کتاب زمان صرف کرده‌اند زیرا برایشان نتیجه غایی تربیتی و فرهنگی مهم است اما در ایران همه‌چیز به این برمی‌گردد که تولید کتاب چه قیمتی تمام می‌شود، گرافیستی که ارزان‌تر طراحی می‌کند را انتخاب کنند اگر هم محصول نابود شد، برایشان اهمیتی ندارد.

کد N2072175

وبگردی