آفتاب
گزارشی ازمناطق حاشیه ای اهواز

دفاتری برای حاشیه نشین ها تا صدای فقر را به گوش مسئولان برسانند

دفاتری برای حاشیه نشین ها تا صدای فقر را به گوش مسئولان برسانند

تهران - ایرنا - در مناطق حاشیه ای اهواز، جایی که صدها هزار شهروند خوزستانی با کمترین امکانات و در فقری فزاینده زندگی می کنند، دفاتری ایجاد شده که نقش واسطه ای میان مسئولان و اهالی نابرخوردار اهواز دارند؛ دفاتری که بر سر در آنها نوشته شده: 'دفتر تسهیل گری و توسعه محلی'.

به گزارش گروه تحلیل، تفسیر و پژوهش های خبری ایرنا، در جریان سفری به اهواز با یک کارشناس اجتماعی از اعضای دفتر تسهیل گری و توسعه محلی کوی ملاشیه اهواز همراه شده و همزمان با وی گفت وگو کردیم.
«شهلا کوتی» در جریان بازدید از کوی ملاشیه ، همانطور که درباره مختصات محلات و مناطق حاشیه ای اهواز توضیح می داد ،گفت: فقر و نداری و بیکاری چالش اصلی این منطقه و دیگر مناطق حاشیه ای اهواز است.
وی اعتقاد دارد، دفاتر تسهیل گری تاسیس شده که ندای مظلومیت و فقر ساکنان این مناطق را که سال هاست شنیده نشده به گوش مسوولان برساند.
او ادامه داد: دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی ناظر و عامل دستگاه های اجرایی هستند و کارشناسان شاغل در آنها بررسی و رصد می کنند که برنامه دستگاه ها و نهادها در مناطق حاشیه نشین انجام شده است یا خیر؟ کارشناسان با کمک و همکاری شورای عالی منطقه، ریش سفیدان و معتمدان و در بازدید از محله های حاشیه ای نیازها و آسیب های حوزه های مختلف را شناسایی می کنند.
کارشناس اجتماعی دفتر تسهیل گری ملاشیه همچنین گفت: این دفاتر زیر نظر وزارت کشور و امور اجتماعی استانداری نقش و کارکرد «استانداری کوچک» در مناطق حاشیه نشین دارند.
او ادامه داد: استانداری خوزستان در مکاتبه هایی همه دستگاه ها و ادارات را ملزم به همکاری با دفاتر تسهیل گری کرده، بنابراین ارگان ها و نهادهای دولتی و خصوصی با ما خوب همکاری می کنند به عنوان نمونه در بررسی های میدانی کارشناسان دفتر تسهیل گری ملاشیه مشخص شد بیشتر خانه های این منطقه محروم و حاشیه نشین، سند ندارند و انشعابات آب، برق، گاز و... به سبب فقر اقتصادی و ناآگاهی غیر قانونی است.
کوتی افزود: هر دفتر تسهیل گری پنج کارشناس دارد شامل کارشناس مددکاری اجتماعی که به بحث روانشناسی و تشکیل کارگاه های بهداشت و روان ورود می کند، کارشناس اجتماعی که در تعامل با ادارات نیازهای مردم منطقه در حوزه های گوناگون را منعکس و منتقل می کند، کارشناس اقتصادی به موضوع اشتغال و کارآفرینی و مقوله کارگاه های زودبازده برای افراد جویای کار می پردازد و کارشناس شهرسازی و GIS که در حوزه ساخت و ساز فعالیت می کند.
وی استقبال اهالی حاشیه نشین را از دفاتر تسهیل گری و توسعه محلی بسیار چشمگیر اعلام و تاکید کرد: با توجه به جمعیت بالا و گستردگی ملاشیه وجود تنها یک دفتر به هیچ وجه جوابگوی نیاز مردم نیست و باید دستکم یک دفتر دیگر در این محله راه اندازی شود.
کوتی گفت: یکی از کارهای مهم این دفتر در ملاشیه پیگیری مشکلات مربوط به یارانه است و بسیاری از مردم در مراجعه به دفتر خواستار پیگیری و رفع مسایل یارانه ای خود از سوی کارشناسان دفتر هستند.
کارشناس اجتماعی دفتر تسهیل گری و توسعه محلی ملاشیه افزود: همه امور به شکل متمرکز در دفتر انجام می شود بنابراین مطابق با فلسفه راه اندازی دفاتر، هیچ دستگاه و ارگانی به منطقه نمی آید و همه کارهای مردم از سوی دفتر انجام می شود.
وی با تاکید به فقر و محرومیت مردم حاشیه نشین بویژه ملاشیه اظهار کرد: 80 درصد مردم این منطقه از طریق یارانه زندگی می کنند بنابراین نیاز است دولت با بسته های حمایتی ویژه به مسایل اقتصادی و فرهنگی این مردم کمک کند تا راه سوء استفاده دشمنان از فقر و محرومیت و نفوذ در عقاید و باورهای دینی و مذهبی بسته شود.
به گزارش ایرنا، محله حاشیه نشین ملاشیه یکی از مناطق محروم اهواز در مسیر جاده خرمشهر قرار دارد.
این منطقه نزدیک به 70 هزار نفر جمعیت دارد که اغلب آنان بدون کمترین امکانات فرهنگی، اقتصادی، شهری و اجتماعی در فقر و محرومیت زندگی می کنند.
گفت و گو از: جلال اسکندری
6033
کد N2071878

وبگردی