آفتاب

اجلاس مسجد پایگاه برادری جهان اسلام در بندرعباس برگزار شد

اجلاس مسجد پایگاه برادری جهان اسلام در بندرعباس برگزار شد

بندرعباس- ایرنا- اجلاس « مسجد پایگاه برادری جهان اسلام » روز پنجشنبه با هدف ترویج گفتمان انقلاب اسلامی با حضور 40 اندیشمند شیعه و اهل سنت از کشورهای جهان اسلام در بندرعباس برگزار شد.

به گزارش ایرنا، این اجلاس به میزبانی ستاد کانون های مساجد هرمزگان در راستای پیوند مساجد جهان اسلام و به مناسبت چهلمین سالگرد پیروزی انقلاب اسلامی روز پنجشنبه در سالن جهاد کشاورزی شهرستان بندرعباس برگزار شد.
در این اجلاس که آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان، حجت الاسلام حبیب ‌رضا ارزانی، دبیر ستاد عالی‌ کانون‌ های فرهنگی هنری مساجد کشور، حجت‌الاسلام احمد واعظی، رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و تعدادی از عالمان و اندیشمندان کشورهای اسلامی سخنرانی کردند، سخنرانان بر احترام به جایگاه مسجد به عنوان پایگاه وحدت و یکی از مشترکات شیعه و اهل سنت تاکید کردند.
ارتباط مستمر با مسجد، جلوگیری از لغزش، تقویت مسیر خدا، کسب دانش روز، تقویت وحدت، بصیرت افزایی و مکارم اخلاقی، کانون نهضت انقلاب اسلامی و تقویت گفتمان انقلاب اسلامی از مسیر مسجد از مهم ترین بحث های سخنرانان در این اجلاسیه بود.

**مسجد نباید محل دعواهای سیاسی و مذهبی باشد
نماینده ولی فقیه در هرمزگان و امام جمعه بندرعباس به عنوان سخنران ویژه اجلاس «مسجد پایگاه برادری جهان اسلام» در بندرعباس اظهار داشت: عمده مشکلات جهان اسلام به غفلت از جایگاه مسجد برمی گردد.
آیت الله غلامعلی نعیم آبادی هدایت گری، جلوگیری از انحراف های اخلاقی و اجتماعی، ترک گناه، وحدت و برادری و تربیت نیروهای مومن و جوان را از فایده های وجود مسجد برشمرد و افزود: هر مسجدی که به دنبال این ارزش ها باشد آن مسجد خداست درغیر این صورت این مسجد پایگاه تفکرات شیطان خواهد بود.
وی در ادامه به جایگاه امام جماعت مسجد اشاره کرد و ابراز داشت: امام جماعتی که باعث فساد و اختلاف در یک مسجد باشد، وجود چنین امام جماعتی در مسجد مضر است.
نماینده ولی فقیه در هرمزگان گفت: اگر می خواهیم مسجدهای ما کانون برادری باشد همدیگر را خوب بشناسیم و به مذهب های یکدیگر احترام بگذاریم.
آیت الله نعیم آبادی ابراز داشت: مسجد نباید محل اختلاف های سیاسی و دعواهای مذهبی و جناح های چپ و راست باشد در مسجد باید خدا و خدمت به خلق خدا محور باشد.

**مسجد کانون همبستگی است
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان که در ابتدای این اجلاس به ایراد سخنرانی پرداخت در سخنانی اظهار داشت: اگرچه مرزهای جغرافیایی و سیاسی باعث تمایز ما از یکدیگر شده اما خرسندیم که دین اسلام ما را به هم متصل کرده است.
رضا کمالی زرکانی از آیت الله نعیم آبادی نماینده ولی فقیه در هرمزگان به عنوان پرچمدارمسجد سازی در این استان یاد کرد و افزود: نگاه وی در اهمیت مسجدسازی باعث تغییر نگرش مردم این منطقه از کشور نسبت به آبادانی فیزیکی و معنوی مساجد شده است.
وی مسجد را به عنوان کانون همبستگی و همدلی و محلی برای پناه درماندگان و دارالعلم دانست و ابراز داشت: ابوعلی سینا هرگاه در مباحث علمی به بن بست می خورد به مسجد و نماز پناه می برد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی هرمزگان اظهار امیدواری کرد: پیام همایش و اجلاس امروز تقویت بیش از پیش وحدت و مخابره آن به کشورهای مختلف باشد.

**مسجد برهان مستدل است
دبیر ستاد هماهنگی کانون های مساجد کشور نیز از مسجد به عنوان یکی از مشترکات شیعه و اهل سنت یاد کرد و گفت: همه مومنان با یکدیگر برادرند و ضروری است که که همه برای برادری جهان اسلام وارد میدان شوند.
حجت الاسلام حبیب ‌رضا ارزانی بیان داشت: اگر به دنبال تقویت اتحاد و همدلی و ایجاد اخوت و برادری در جهان اسلام هستیم باید در این سه حوزه فعالیت کنیم تا اخوت به درستی صورت گیرد
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: ایجاد اخوت در بین مسلمانان مستلزم بررسی و اصلاح نگرش و بینش، گرایش و رفتار است.
وی در این رابطه از مسجد به عنوان بهترین مکان برای اصلاح نگرش و بینش، گرایش و رفتارها یاد کرد و ابراز داشت: رهبر فرزانه انقلاب نیز 10 موضوع ازجمله خدا، قبله، قرآن، پیامبر، مسجد را در حوزه مشترکات جهان اسلام را احصا کرده است.
به گفته حجت الاسلام ارزانی، در میان همه فرقه های مسیحیت، یهود، زرتشت، بودیسم و سایر فرقه ها اختلاف نظر وجود دارد اما با یکدیگر بر سر یک میز می نشینند و گفتگو می کنند و دلیل آن پذیرفته شدن اختلافات است.
دبیر ستاد هماهنگی کانون های فرهنگی هنری مساجد کشور با بیان این که اختلاف زیادی در مباحث فقهی شیعه و اهل سنت وجود دارد، تقویت وحدت و همدلی را درگرو بازگشت به مسجد عنوان کرد.
وی همچنین ارتباط مستمر با مسجد در گرو ارتباط مستمر با برادران ایمانی، جلوگیری از لغزش، تقویت مسیر خدا، کسب دانش روز، تقویت وحدت و همدلی در مسجد دانست.
مشاور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی از مسجد به عنوان قبله گاه مقابله با لغزش ها یاد کرد و یادآور شد: اگر به دنبال کلام هدایت بخش هستیم ، مسجد به عنوان یکی از مقدس ترین مکان ها بهترین انتخاب است.
حجت الاسلام ارزانی با بیان این که جمع شدن در مسجد باید برپایه هدایت باشد، اضافه کرد: مسجد فضایی است که گناه انسان ها را به حداقل می رساند و انسان را به سمت عبادت ، معنویت و تقوا سوق می دهد.

**مسجد کانون نهضت انقلاب اسلامی است
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم و عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی نیز در این اجلاس گفتمان انقلاب اسلامی را بزرگترین دستاورد انقلاب اسلامی و جوهره انقلاب و قدرت معنایی نام برد.
حجت ‌الاسلام احمد واعظی افزود: موضوع برجسته و قابل توجه در قدرت اصلی جمهوری اسلامی ایران و انقلاب نهفته در آن مساله گفتمان انقلاب است.
وی از انقلاب اسلامی ایران و گفتمان انقلاب به عنوان یک اسلام گرایی جامع یاد کرد که با سایر جریان های مدعی اسلام گرایی کاملا متفاوت است.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی با بیان این که اسلام خواهی رکن اول گفتمان انقلاب اسلامی به شمار می رود، بیان داشت: عدالتخواهی دومین مولفه مهم در مساله گفتمان انقلاب اسلامی به شمار می رود.
حجت ‌الاسلام واعظی ادامه داد: گفتمان انقلاب اسلامی به دنبال توسعه و تحکیم اسلام در جامعه و دنیا، پیاده شدن اخلاق و ارزش های اسلامی و حفظ حرمت و کرامت انسانی است.
وی استمرار عدالت، استقلال طلبی و استکبارستیزی از دیگر مولفه های مهم گفتمان انقلاب برشمرد و ابراز داشت: برخی استقلال را اشتباه تعبیر کرده و فکر می کنند استقلال حصار کشیدن به دور خود است درحالی که استقلال زیربار ظلم نرفتن توسط مستکبران و اجازه خالت ندادن به کانون های زور و ثروت است.
رییس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم تصریح کرد: درحالی که شناخت معنویت اسلام یکی از رکن های معرفت است امروزه با معنویت های سکولاری مواجه هستیم که دنبال آخرت گرایی نیستند.
پیروزی واقعی و پایدار این انقلاب زمانی اتفاق می افتد که گفتمان انقلاب اسلامی در بستر عینیت جامعه محقق شود و به تعبیر دیگر هدف اصلی در تحقق انقلاب اسلامی بسط گفتمان این انقلاب است که در عینیت جامعه است.

**مسجد باید کانون مکارم اخلاق باشد
امام جمعه اهل سنت بندرچارک از مسجد به عنوان سجدگاه از ریشه سجده و در اصطلاح به معنای مکانی که در مالکیت شخصی نباشد بلکه برای خدای متعال است.
شیخ مسعود راهبر در این رابطه به اهمیت جایگاه مسجد الاقصی و مساله فلسطین اشاره کرد و افزود: بیش از نیم قرن است که مردم فلسطین از کیان این مسجد به عنوان سومین مسجد مقدس دفاع و جهاد و ایستادگی می کنند و نباید اجازه بدهیم این مکان مقدس به دست صهیونیست ها بیفتد.
وی با اشاره به جایگاه مسجد در جامعه اسلامی گفت: مسجد جایگاه تاریخی در جهان اسلام دارد لذا این مکان باید به بستری برای تفسیر قرآن، بصیرت افزایی و مکارم اخلاقی تبدیل شود.

**مسجد پایگاه اسلام ستیزی
در ادامه این نشست مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین به تشریح وضعیت مسلمان کشور آرژانتین پرداخت و اظهار کرد: اغلب مسلمانان کشور آرژانتین از مهاجرین هستند و حضور مسلمانان در برخی از منطقه های آرژانتین پررنگ تر است.
حجت الاسلام فیصل مرهل ادامه داد: از همین رو نیز مساجد و مدارس دینی در این مناطق بنا شده اما به دلیل پراکندگی مسلمانان در منطقه های دیگر به همراه جمعیت محدود آنها و همچنین شرایط نامناسب اقتصادی تاسیس مسجد و مرکزهای دینی مشکل است.
وی با اشاره به کمک های کشورهایی مانند سوریه، ایران، مراکش، اردن و عربستان در ساخت مسجد در آرژانتین، بیان داشت: کمک به ساخت مسجد برای تربیت نسل آینده در آرژانتین یک امرسرنوشت ساز محسوب می شود زیرا تربیت نسل های آینده در مسجد متجلی می شود.
مدیر مرکز اسلامی الغدیر آرژانتین اضافه کرد: در راستای تربیت نسل های آینده باایمان و ترویج روحیه برادری در بین مسلمانان این کشور نیاز به تلاش های بیشتری است.
مرهل وجود مسجد را بهترین پایگاه برای مقابله با اسلام ستیزی برشمرد و افزود: حرکت های اسلام هراسی و ضدوحدت شیعه انگلیسی و وهابیت از نظر ما محکوم است.
وی ابراز امیدواری کرد که خروجی این نشست ها و برنامه ها در برون رفت از چالش ها و تفکرات انحرافی گروه های تکفیری و تقویت فرهنگ اسلامی و انسانی و روحیه وحدت و برادری در جهان اسلام موثر باشد.
حجت الاسلام فضیل ریال اندیشمند کشور الجزایر نیز گفت: هرگفتمانی که ضدارزش های دینی و انسانی باشد با گفتمان های دینی اسلام در تضاد است، لذا انتشار آن باعث فتنه انگیزی و تفرقه بین شیعه و سنی خواهد بود.

**ضرورت تشکیل کنگره جهانی ائمه جماعات مساجد جهان اسلام
اندیشمند کشور پاکستان نیز با بیان این که اهمیت مسجد به شعارهای آن است، گفت: امروز اهمیت این مکان مورد غفلت قرار گرفته و این موضوع ضرورت تشکیل کنگره جهانی ائمه جماعات مساجد جهان اسلام را مشخص می کند.
حجت الاسلام سید محمد میثم عباس اهمیت مسجد را به امت سازی، ترویج اخلاق و آموزش نسل های آینده، تلیغ دین و حفظ بنیان خانواده دانست و عنوان کرد: هرچه مردم از قرآن دور شده اند از مسجد نیز فاصله گرفته اند.
وی افزایش خودکشی ها در جوامع مختلف را دور شدن از معنویت دانست و ادامه داد: اگر نقش مسجد به خوبی برای خانواده ها و جوانان تعریف شود نیازهای معنوی و زندگی آنها نیز رنگ معنویت می گیرد.
این عالم کشور پاکستان در اهمیت مسجد به فضاهای انتخاباتی نیز اشاره کرد و ابراز داشت: در کمپین های انتخاباتی مسجد باید محور باشد.
حجت الاسلام میثم عباس در این رابطه به بذر اولیه شکل گیری گروه داعش وفعالیت های آن از مسجد اشاره کرد و ادامه داد: دشمنان اسلام اهمیت این مکان را خوب دریافته اند لذا اگر شعائر اسلامی منحرف باشد حتی اگر در مسجد هم باشد نتیجه آن بروز تفکرات گروه هایی مانند داعش خواهد بود.
9887 /6048
کد N2069999

وبگردی