آفتاب

اظهارنظرهای غیرکارشناسانه مسئولان فدراسیون تیراندازی

اظهارنظرهای غیرکارشناسانه مسئولان فدراسیون تیراندازی

تهران- ایرنا- کمپ تمرینی هانوفر آلمان مکانی شناخته شده برای تیراندازان حرفه ای جهان است اما برای تیراندازان ایرانی چیزی فراتر از یک کمپ و در حقیقت جایی برای تامین فشنگ های استاندارد با سریال های مورد نیاز و به روز کردن سلاح های شان است تا شانس کسب مدال را برای آنان افزایش دهد.

به گزارش ایرنا، در حالی که کمتر از 40 روز دیگر تیم ملی تیراندازی ایران متشکل از زنان و مردان رشته تفنگ و تپانچه باید راهی نخستین کارزار جام جهانی در هند شوند و در دومین دوره رقابت های توزیع سهمیه دوشادوش برترین تیراندازان جهان به رقابت بایستند اما مسئولان فدراسیون همچنان درگیر مذاکره با مسئولان کمپ تمرینی در هانوفر هستند و معتقدند که جای نگرانی برای آماده سازی تیم ملی نیست.
در ماه های اخیر مسئولان فدراسیون تیراندازی در گفت و گو با خبرگزاری های مختلف اظهارنظرهای عجیب و غریب و تقریبا غیرکارشناسانه ای داشته اند. به عنوان نمونه یک بار مدعی شدند با توجه به کمی اعتبار و نوسان دلار باید حضور در برخی رقابت های جام جهانی و کسب سهمیه المپیک را قربانی تامین فشنگ های خوب و استاندارد کنند تا تیراندازان با آمادگی بیشتر در دیگر مراحل جام جهانی شرکت کنند.
این در حالی است که ایران برای کسب سهمیه بازی های المپیک 2020 توکیو باید در چهار مرحله جام جهانی از دهلی نو تا ریو و رقابت های قهرمانی آسیا به میزبانی قطر شرکت کند و به سادگی از آنها نگذرد زیرا حضور در هر یک از این رقابت ها 20 تا 25 درصد شانس کسب سهمیه المپیک محسوب می شود.
در حالی که مسئولان فدراسیون تیراندازی مدعی فعالیت و تلاشی بیش از 2 ماه برای اعزام 18 تیرانداز رشته تفنگ و تپانچه به کمپ هانوفر هستند، هر بار بهانه ای همچون تعطیلات سال نو، نامهربانی مسئولان کشورهای ذیربط اروپایی به دلیل تحریم ها و شلوغی کمپ را بهانه می کنند. اما شنیده ها از گوشه و کنار حکایت از آن دارد که هنوز ملی پوشان برای اخذ روادید به سفارت آلمان مراجعه نکرده اند که در صورت کسب مجوز امکان حضور در این کمپ تمرینی را داشته باشند.
سال های سال تیم های ملی تفنگ و تپانچه ایران پیش از حضور در رویدادهای مهمی همچون قهرمانی جهان یا بازی های آسیایی و المپیک با هماهنگی و رایزنی های دوستانه «لازلو سوچک» سرمربی مجارستانی سابق ایران با مسئولان کمپ تیراندازی در هانوفر راهی این شهر می شدند و این اردوی برون مرزی و تدارکاتی شاید بیش از 15 روز به درازا می کشید و ملی پوشان ضمن داشتن یک فرصت طلایی برای تمرین با فشنگ و آماده شدن در حدی قابل قبول، در حاشیه اردو در تورنمنت های بین المللی نیز شرکت می کردند.
رضا ملک محمدی که این روزها یک تنه بار پاسخگویی به رسانه ها را به دوش می کشد، چند روز پیش در گفت و گو با ایرنا به طور مستقیم صحبتی در خصوص لغو اردوی هانوفر نکرد اما به طور تلویحی گفت که با وجود کاهش تعداد تیراندازان اعزامی، تغییر زمان پیشنهادی برای حضور در کمپ و اعلام بی نیازی از امکانات خوابگاهی سایر مسائل جانبی، هنوز مسئولان کمپ هانوفر برای اعزام ملی پوشان به آلمان پاسخی به این فدراسیون نداده اند.
با وجود همه دلایل اعزام تیم به آلمان، وی مدعی است که اگر تیم نتواند به هانوفر اعزام شود، مشکل خاصی در آماده سازی ملی پوشان ایجاد نمی شود زیرا تیراندازان می توانند برای انجام تمرینات در شرایط بهتر و داشتن فشنگ کافی چند روز زودتر به هند بروند. البته به گفته ملک محمدی، زمان این اردو بیش از چهار روز نیست زیرا این امکان وجود دارد که تیراندازان در صورت طولانی شدن اردو خسته شوند.
این گفته دبیر فدراسیون در حالی است که تیراندازان صاحب نام جهانی تمرینات مستمری داشته و روزانه حداقل بین 200 تا 300 فشنگ در تمرینات خود استفاده می کنند.
از دیگر اظهارات عجیب مسئولان فدراسیون تیراندازی، ادعا در خصوص تحریم هاست که موجب شده است کشورهای اروپایی از جمله آلمان همکاری خوبی با فدراسیون نداشته باشند. در حالی چنین ادعایی مطرح می شود که ایران در تمام سال های حضور لازلو مجارستانی در کنار تیم ملی، تحریم بوده و این مشکل جدیدی برای ورزش ایران محسوب نمی شود.

* کمپ تمرینی هند به جای هانوفر
تیم ملی تیراندازی ایران در رشته های تفنگ و تپانچه قرار است 15 اسفند ماه در نخستین مرحله جام جهانی به میزبانی دهلی نو شرکت کند و با توجه به اینکه تیراندازان کشورمان در هیچ اردوی برون مرزی حضور نداشته و فشنگ مناسب و کافی برای تمرین ندارند، هند برای آنان یک اردوی تمرینی بیش نیست.
در صورتی که تیراندازان ایران نتوانند طی چند روز آینده به هانوفر و کمپ تمرین این شهر اعزام شوند قطعا همان طور که هیچ سهمی از نخستین مرحله توزیع سهمیه المپیک در رقابت های قهرمانی جهانی کره جنوبی به دست نیاوردند، با وجود رکوردشکنی های نجمه خدمتی و الهه احمدی در روزهای اخیر، شانس بسیار اندکی برای کسب سهمیه در هند خواهیم داشت.

* حضور در تورنمنت های بین المللی شانس کسب سهمیه
شاید در روزهای باقی مانده تا نخستین دوره جام جهانی در هند، فرصتی برای تامین فشنگ و حضور در اردوها یا کمپ های تمرینی برون مرزی وجود نداشته باشد اما در صورتی که فدراسیون برنامه ریزی دقیقی انجام داده و هزینه های لازم را تامین کند، تیراندازان با حضور در تورنمنت های بین المللی به آمادگی لازم رسیده و این شانس را خواهند داشت که در سه مرحله دیگر جام جهانی در چین، آلمان و برزیل و قهرمانی آسیا در قطر سهمیه المپیک بگیرند.
کشورهای اروپایی همه ساله به ویژه در سال پیش از مسابقات المپیک تورنمنت بین المللی زیادی برگزار می کنند که شرکت در هر یک از آنان فرصت خوبی برای آماده سازی ملی پوشان خواهد بود و کشورهایی مانند هند یا ژاپن که تلاش برای کسب سهمیه المپیک تیراندازی را آغاز کرده اند، توجه ویژه ای به این رقابت ها دارند.
همچنین با توجه به اینکه کمپ هانوفر فرصتی ممتاز برای آماده سازی تیراندازان جهانی است، مسئولان فدراسیون تیراندازی ایران باید با لابی ها و رایزنی های قدرتمند شرایط برای حضور طولانی مدت و چندباره تیراندازان در این کمپ را فراهم کنند تا اعزام ملی پوشان به این کمپ مثل قبل از بازی های آسیایی جاکارتا و هند لغو نشود.
از سوی دیگر مسئولان فدراسیون باید در کنار توجه تیراندازان همه رشته ها به این مساله توجه داشته باشند که بیشترین افتخار تیراندازی ایران مربوط به رشته تفنگ بوده و این رشته نیازمند حمایت جدی تر است تا شاید این بار و در توکیو ایران بتواند نخستین مدال المپیک را دشت کند.
با آنکه مهدی هاشمی رئیس اسبق این فدراسیون پیش ترها قول داده بود ایران پس از کسب سه و پنج سهمیه در المپیک های لندن و ریو، در المپیک 2020 توکیو می تواند هشت سهمیه کسب کرده و مدال آوری کند، اما به نظر می رسد که مسئولان فعلی فدراسیون حاضر به پیش بینی حتی در خصوص کسب سهمیه المپیک نیستند.
ورزشی **1828**9129*1834
کد N2069750

وبگردی