آفتاب

جمعه | تظاهرات هماهنگ در ۹ کشور دنیا برای آزادی مرضیه هاشمی

جمعه |  تظاهرات هماهنگ در ۹ کشور دنیا برای آزادی مرضیه هاشمی

همشهری آنلاین: مدیر اتاق خبر پرس‌تی‌وی از برپایی تظاهرات در ۹ کشور دنیا برای حمایت از مرضیه هاشمی، خبرنگرار بازداشت شده پرس‌تی‌وی در آمریکا خبر داد.

به گزارش خبرگزاری تقریب،  جمعی از اهالی رسانه و خبرنگاران صدا و سیمای جمهوری اسلامی ایران به دعوت سازمان بسیج رسانه، انجمن روزنامه‌نگاران مسلمان و مرکز بسیج رسانه ملی در تجمعی مقابل دفتر سازمان ملل متحد حاضر شدند و حمایت خود را از مرضیه هاشمی اعلام کردند.
  • ناامیدی از احترام آمریکا به قانون برای آزادی مرضیه هاشمی
فرزانه سرا، مشاور امور بانوان معاونت برون‌مرزی صدا و سیما در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: تقریبا ۱۰ روزی است که یکی از همکاران خوبمان به نام «ملانی فرانکلین» که به اسم مرضیه هامشی شناخته می‌شود، توسط  اف. بی. آی دستگیر شده. از همان ابتدا که خبر را دریافت کردیم، شاهد رفتار غیر قانونی و وحشیانه پلیس اف. بی. آی آمریکا با ایشان بودیم. البته هربار که ایشان به آمریکا مراجعه می‌کرد، با برخوردهای خشن آن‌ها روبه‌رو می‌شد اما این‌بار برخوردها بسیار شدیدتر بود و ما هم انتظار نداشتیم که آمریکا که مدعی آزادی‌ بیان هست، یک خبرنگار را صرفا به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای که دارد، به شیوه مجرمان سابقه‌دار بازرداشت کند.

او یادآور شد: در حالی که در زندان‌های آمریکا این قانون وجود دارد که باید برای کسی که رژیم گیاهی را رعایت می‌کند، مطابق با همان رژیم غذایی با او برخورد شود؛ متاسفانه حتی این را هم رعایت نکردند و برای تحت فشار روحی قرار دادن او، غذای حرام در اختیار او قرار دادند.

به گفته سرا، سوابق کاری ایشان باعث شده که او را در سطح جهان به عنوان فعالان آزادی خواه بشناسند. در دو دادگاهی که برای خانم هاشمی برگزار شده است، ایشان تفهیم اتهام نشد و کاملا به شیوه بدوی، بی‌آنکه هیچ اتهام و جرمی علیه او اعلام کنند، او را بازداشت کردند. امروز دادگاه سوم اوست و ما انتظار داریم هرچه سریع‌تر این بازی مفتضحانه پایان یابد.

وی درباره ارزیابی‌اش از اقدامات صورت گرفته علیه این بازداشت غیر قانونی توضیح داد: آن‌چه رخ داد، بسیار بیشتر از آن‌چیزی بود که دولت آمریکا انتظارش را داشت. ما حتی دیدم که روز بعد از بازداشت خانم هاشمی، در کشورهای مختلف مثل نیجریه، کشمیر هند، و حتی در خودِ آمریکا  اعتراضات مختلفی رخ داد. چون خانم هاشمی از جنبه‌هایی مانند مسلمان بودن، زن بودن، مادر بودن، سیاهپوست بودن، آزادی‌خواه بودن و مستندساز بودن برای مردم دنیا مهم هستند. حتی من شاهد یک طومار اینترنتی بودم که یک خانم سیاهپوست آمریکایی برای ایشان به امضا رساند.

سرا تاکید کرد: این مساله را از نظر قضایی نیز پیگیری خواهیم کرد و با آن‌که از آمریکا انتشار یک رفتار قانونی نداریم، امیدواریم افکار عمومی جهان بتواند آن‌ها را مجبور کند که به ظلمشان پایان بدهند.
  • تظاهرات در ۹ کشور برای آزادی مرضیه هاشمی

وحید تهامی، مدیر اتاق خبر پرس‌تی. وی نیز درباره دلیل تجمع در برابر سازمان ملل متحد اظهار کرد: یکی از مجریان ما بدون دلیل قانونی، در حالی که قصد سفر او عیادت از برادر بیمارش در آمریکا بود، دستگیر شده است. ما به بدرفتای با ایشان در زندان و شکنجه روحی او  اعتراض داریم. حتی دادگاه آمریکایی هم اعلام کرده است که خانم هاشمی به هیچ جرمی متهم نیست. ما خواستار آزادی بی‌قید و شرط این خبرنگار هستیم.

او با اشاره به پوشش تبلیغانی که برای آزادی مرضیه هاشمی صورت گرفت، گفت: به نظر می‌آید که این پوشش تبلیغاتی که داشتیم، تاثیر خوبی داشته است و خانواده او اعلام کرده‌اند که اگر اکنون شرایط برای خانم هاشمی قدری بهتر شده است، به خاطر همین فشارهای رسانه‌ای است.

به گفته تهامی، قرار است این کمپین روز جمعه در ۹ کشور استرالیا، کانادا، دانمارک، ایران، نیجریه، پاکستان، ترکیه، انگلیس و آمریکا و ۲۴ شهر دنیا در محکومیت بازداشت غیر قانونی خانم هاشمی تظاهرت سراسری صورت دهد. احتمالا بر تعداد این کشورها افزوده خواهد شد.
  • علنی شدن سیاست دوگانه حقوق بشر آمریکایی

مبارک هنیه، همکار مرضیه هاشمی در پرس‌ تی. وی در برون‌مرزی صدا و سیما نیز درباره خانم هاشمی اظهار کرد: چندین‌سال است که ایشان را به خاطر فعالیت‌های رسانه‌ای‌اش می‌شناسم. او در جمع سیاهپوستان آمریکا بزرگ شده است که با تبعیض زیادی در آمریکا مواجه و در اقلیت هستند. او در این سفر علاوه بر این‌که برای بازدید از خانواده‌اش رفته‌ بود، مستندی را با عنوان " Black Lives Matter" (جان سیاهپوستان مهم است) پیگیری می‌کرد.

به گفته او، علاوه بر این فعالیت‌ها، مصاحبه‌هایی در پرس تی. وی نه فقط برای سیاه‌پوستان بلکه برای تمام زنان، مردم عادی و نهضت «۹۹ درصد» که در آمریکا شروع شده بود  داشت که این برای رژیم آمریکا خوشایند نبود. فکر می‌کنم علاوه براین مسائل دستگیری او سیاسی بوده است چراکه آمریکا با سیاست‌های ایران مخالف است و بازداشت خانم هاشمی بخشی از جنگ نرم علیه ایران است. به نظر این جنگ طولانی است و این تازه ابتدای آن است.

وی یادآور شد: مستندهای خانم هاشمی بین مردم آمریکا و در تمام فضای بین‌المللی بازتاب خوبی داشت. در شبکه‌های مجازی این مستندها نمایش داده می‌شد. رسانه‌های معمولی در جهان سعی می‌کنند خبری از دستگیری او منتشر نکنند اما کمپین‌هایی که در فضای مجازی راه افتاده است نشان می‌دهد که آمریکا در سرکوب صدای مردم دنیا موفق نبوده

این خبرنگار برون‌مرزی پرس‌تی. وی تاکید کرد: بازداشت غیر قانونی خانم هاشمی نشان دهنده سیاست دوگانه آمریکا نسبت به حقوق بشر است و این رویکرد آمریکا امروزه بیشتر از قبل علنی شده است. همه مردم دنیا پی به مخالفت آمریکا با مقوله‌هایی چون آزادی بیان و دموکراسی برده‌اند.
کد N2069361

وبگردی