آفتاب

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر در غیبت رسانه‌ها

رونمایی از پوستر جشنواره تئاتر در غیبت رسانه‌ها

تهران- ایرنا- رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با حضور مسئولان و بدون نیاز به حضور خبرنگاران برگزار شد.

به گزارش روز چهارشنبه ایرنا از روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره‌ بین‌المللی تئاتر فجر، پوسترهای این دوره از جشنواره با حضور هوشنگ توکلی، رضا بابک از هنرمندان تئاتر و مدیرانی چون شهرام کرمی مدیرکل اداره هنرهای نمایشی، نادر برهانی‌مرند دبیر جشنواره، سعید اسدی دبیر بخش بین‌الملل و دیگر اعضای دبیرخانه جشنواره در حالی برگزار شد که عکاس و خبرنگار هیچ رسانه‌ای دعوت نشده بود؛ البته دقایقی پیش از آغاز رونمایی، خبر پخش زنده این آیین در اینستاگرام جشنواره منتشر شد و خبرنگاران می توانستند برگزاری مراسم را از طریق صفحه ای مجازی به تماشا بنشینند.
همچنین در آغاز این آیین، برهانی مرند در حالی در سخنانی کوتاه از اهالی رسانه تشکر کرد که هیچ‌یک از رسانه‌ها حضور نداشتند و تنها مجاز به تماشا در شبکه های مجازی بودند و هر کدام از مسئولان دبیرخانه فجر سی و هفتم علت اصلی دعوت نکردن از خبرنگاران را «صمیمی بودن فضا» اعلام کردند.
این درحالی است که همواره از اصحاب رسانه انتظار دارند با پوشش مناسب آیین های جشنواره تئاتر فجر، این رویداد را به عموم مردم اطلاع رسانی کرده و اهمیت آن را در دیدگاه مسئولان برای توجه بیشتر به تئاتر یادآور شوند.
ساعتی پس از برگزاری مراسم نیز خبر رونمایی و برگزاری مراسم به دست خبرنگاران رسید که در ادامه آمده است.
عباس غفاری مدیر روابط عمومی سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر با بیان اینکه از روز نخست آغاز به کار دبیرخانه گاه‌شماری دبیر جشنواره در موعد مقرر انجام می‌شود اظهار داشت: تا امروز در تمام رویدادها توانسته‌ایم در حد توان هم نظر هنرمندان و هم نظر مدیران را تامین کنیم.
سپس برهانی‌مرند دبیر سی و هفتمین جشنواره‌ بین المللی تئاتر فجر نیز اظهار کرد: خوشحالم که با وجود تمام مشکلات و مضایق که در جریان آن هستید به این ایستگاه مهم رسیده‌ایم.
وی افزود: قصد داشتیم پیش از آغاز سمینار چهل سالگی انقلاب در روز شنبه ششم بهمن، رونمایی از پوستر انجام شود و با خود فکر کردیم که پیش از پایان هفته به شکلی خودمانی و در محفلی صمیمی انجامش دهیم. ممکن است دوستان رسانه از ما ناراحت شوند اما روابط عمومی جشنواره گزارش این جلسه را به شکل کامل برای رسانه‌ها ارسال خواهد کرد.
سعید رضوانی مدیر هنری و هویت بصری سی و هفتمین جشنواره بین المللی تئاتر فجر نیز درباره طراحی پوسترهای این دوره توضیح داد: تلاش کردیم از تجربیات سال‌های گذشته استفاده کنیم و از تیرماه کار خود را آغاز کردیم. ما سعی کردیم همه چیز براساس یک سری اصول جلو برود. امروز شاهد رونمایی دو پوستر اصلی و یک پوستر بخش چهل سالگی هستیم؛ آن‌چه برای ما اهیمت داشت این بود که در کنار جذب مخاطب خاص، توجه مخاطب عام را هم جلب کنیم.
وی درباره تکنیک استفاده شده در طراحی این سه پوستر گفت: ما در تکنیک و ایده‌پردازی به سمت مینیمالیسم رفتیم و در طراحی به سمت امپرسیونیسم و پست امپرسیونیسم و از فرم‌هایی نزدیک به فضای تئاتری بهره بردیم و منتظر نظراتتان هستیم.
همچنین عباس غفاری درباره دلایل برگزاری مراسم رونمایی از پوسترهای جشنواره‌ی سی و هفتم تئاتر فجر در دبیرخانه این جشنواره توضیح داد: ما اگر خواستیم که این مراسم در این جا برگزار شود فقط و فقط به خاطر صمیمی‌تر بودن فضا بود و طبیعتا می‌دانیم که این دبیرخانه کوچک در شان هنرمندان نیست.
سپس هوشنگ توکلی کارگردان و بازیگر پیشکسوت تئاتر با بیان اینکه تئاتر در شکل جدید از سال 1305 خود را نشان داد و تا امروز هم، موفقیت‌های بسیار زیادی داشته و هم، بلاهای بسیاری بر سرش آمده است، خاطرنشان کرد: ما سه فطرت مهم در تاریخ تئاتر داشتیم و هر جا که تئاتر قرار بوده است به جایی برسد که خود را در جامعه تثبیت کند تجربیات پیشینش به دلیل مسائل سیاسی متوقف شده و تجربیات جدیدی شکل گرفته است. تجربیات هنرمندان ما در قبل از شهریور 1320 درخشان بوده است اما هیچ ردپایی از آن نیست و امیدوارم جوانان ما به دنبال این ردپاها بروند.
وی ادامه داد: بعد از کودتای 28 مرداد، تئاتر به سختی توانست تا انقلاب خود را نشان دهد و دوران درخشانش در 10 سال پایانی پهلوی قابل توجه است. بعد از انقلاب مجددا جریان تئاتر خود را بازسازی کرد و اکنون نزدیک به 20، 30 هزار هنرمند فعال داریم که دغدغه‌شان تئاتر است. هر چند کمتر دیده شده‌اند ولی چراغ تئاتر را بعد از سه دوره فطرت روشن نگه داشته‌اند و من و جامعه تئاتری امیدواریم اتفاقی برای آن‌ها پیش نیاید.
این هنرمند با سابقه تئاتر ایران در ادامه سخنان خود تأکید کرد: سی و هفتمین جشنواره تئاتر پر از هجمه است و به سختی خود را تعریف می‌کند و در کنار مسائل اجتماعی جلو می‌آید و مطمئنم که اگر از این بحران رد شود در سال‌های آینده تئاتر شکوفایی خواهیم داشت.
رضا بابک دیگر کارگردان و بازیگر شناخته شده تئاتر ایران که در این مراسم حضور داشت نیز گفت: من فکر می‌کنم بعد از انقلاب اتفاقات خوبی هم داشته‌ایم و از جمله آن‌ها ورود بچه‌های تئاتر به سینما بوده است و تاثیری که تئاتر روی هنرهای دیگر گذاشته است و از جمله موسیقی. باور کنید تئاتر هنر شریفی است و تئاتر خوب هم زیاد است. من در کشورهای دیگر دیده‌ام که تئاتر چگونه انسان‌سازی و اخلاق‌سازی کرده است. در تئاتر عشق هست و مهربانی هست. تئاتر آگاهی‌دهنده است و گاهی اوقات پرخاش‌گر و منتقد و باید هم باشد و اگر این‌ها را از آن بگیریم فقط بزن و بکوب می‌ماند و بشکن و بالا بنداز.
در پایان این مراسم نیز شهرام کرمی مدیرکل هنرهای نمایشی ضمن تشکر از حضور تک‌تک هنرمندان در رونمایی از پوستر سی و هفتمین جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر، اظهار کرد: اگرچه کارهای اجرایی جشنواره پیش از این شروع شده است اما رونمایی از پوستر معمولا آغازی رسمی است و امیدوارم این آغاز رسمی به اتفاقاتی خوب منجر شود.
وی در پایان سخنان خود تأکید کرد: آن اندازه که تئاتر به ما فخر و عزت و اندیشه داده است، کسانی هم هستند که دین زیادی بر گردن تئاتر دارند و آن‌چه امروز به ما رسیده است به واسطه حضور استادان‌مان است. امیدوارم جشنواره، جشنواره‌ی شایسته‌ای باشد و وظیفه‌ام است که از نادر برهانی‌مرند و همه دوستانم بایت زحماتشان تشکر کنم.
در بخش پایانی مراسم نیز از سه پوستر طراحی شده جشنواره رونمایی شد.
سی و هفتمین جشنواره‌ی بین المللی تئاتر فجر 22 بهمن‌ماه تا 4 اسفندماه در تهران برگزار می شود.
فراهنگ ** 7561 ** 9053
کد N2069253

وبگردی