آفتاب
کارگردان مستند «برادرم یعنی» در گفتگو با ایرنا:

«برادرم یعنی» ماجرای جدال تولید کننده ایرانی با تحریم است

«برادرم یعنی» ماجرای جدال تولید کننده ایرانی با تحریم است

تهران- ایرنا- «احسان کاریزی» کارگردان مستند «برادرم یعنی» با اشاره به اینکه این مستند، داستان ورشکسته شدن بزرگ ترین تولید کننده مواد بهداشتی کشور پس از تحریم ها است گفت: در مستند برادرم یعنی من دوباره به روی پا ایستادن این تولید کننده بزرگ و جدالش با تحریم را به تصویر کشیدم.

به گزارش خبرنگار فرهنگی ایرنا، «احسان کاریزی» کارگردان مستند «برادرم یعنی» با اشاره به بکر بودن داستان و سوژه این مستند گفت: این مستند پیرامون زندگی یکی از بزرگ‌ترین تولیدکننده‌های کشور است که در دوران تحریم و به دلیل نوسانات ارز، ورشکست شده و تمام اموال خود را از دست داده است.

** ماجرای زندگی بزرگ ترین تولید کننده مواد بهداشتی
«مجید رحیمی» یکی از بزرگ‌ترین تولید‌کننده‌های مواد بهداشتی و شوینده در کشور است که برندهای زیادی را به ثبت رسانده و کارخانه‌های مواد شوینده زیادی در ایران و دیگر کشورهای همسایه راه انداخته است. با این حال، ایشان در جریان تحریم‌ سال‌های 90 و 91 و نوسانات ارزی آن سال‌ها، دچار بحران شدیدی شده و تمام کارخانه‌های خود را از دست می‌دهد.
ویژگی منحصر به فردی که ایشان دارد این است که علیرغم این شکست بزرگ، دوباره از جای خود بلند شده و وارد شغل پدرش یعنی بنک‌داری (فروش مواد غذایی) می‌شود. فروشگاهی که ایشان در شهر مشهد به راه انداخته است، بسیار مشهور است و روند کسب و کاری بسیار خوبی در آن دنبال می‌شود.

** انصاف در کسب و کار را به تصویر کشیدیم
وی درباره با این مستند ادامه داد: یکی دیگر از موضوعاتی که باعث شد نسبت به این سوژه جلب شوم، انصاف ایشان در کسب و کار است. او معتقد است که مشتری‌مداری و کسب روزی حلال، دو اصل اساسی یک بازرگان است و اگر این دو اصل را فراموش کند، قطعا شکست خواهد خورد. وقتی به مقایسه کسب و کار ایشان با دیگر کاسب‌های منطقه می‌پردازیم، متوجه انصاف ایشان می‌شویم. موضوعی که باعث ایجاد برکت فراوان در رزق و روزی ایشان شده است.

وی اظهار داشت: متاسفانه این روزها که درگیر تحریم هستیم، کاسب‌هایی را می‌بینیم که به صورت غیرمنصفانه، قیمت کالاها را چند برابر می‌کنند و یا به احتکار آن می‌پردازند. در حقیقت می‌توان گفت که نگاه انسانی ایشان به کسب و کار، تلاش برای کسب روزی حلال و انصاف مهم‌ترین کلیدواژه‌های این فیلم است. مساله‌ای که این روزها کمرنگ شده و هویت خود را در بسیاری از موارد از دست داده است. هم‌چنین اگر بخواهیم از دید دیگری به این موضوع نگاه کنیم، می‌بینیم که رحیمی کسی است که تحریم‌ها را پشت سر گذاشته و اکنون عصر جدیدی را تجربه می‌کند. از همین منظر، ایشان می‌تواند به عنوان یک الگو برای گذر از تحریم‌های امروز کشور معرفی شود.

** او برادر همه ما است
این کارگردان درباره نام این مستند توضیحاتی داد و گفت: «برادرم یعنی» تعریفی از برادری رحیمی است. در این فیلم قصد داشتیم تا از نگاهی دیگر، به معرفی یک لغت پرکاربرد روزانه‌مان یعنی «برادر» بپردازیم. شما کسی را می‌بینید که یک بار شکسته است اما دوباره روی پای خود بلند شده است و تلاش می‌کند تا با انصاف و روزی حلال، زندگی خراب شده قبلی‌اش را دوباره بسازد. او در کسب مال حرص نمی‌زند و برای رسیدن به جایگاه گذشته خود، سر کسی کلاه نمی‌گذارد. او می‌توانست سرمایه باقی‌مانده‌اش را به خارج از ایران منتقل کند و در جایی دیگر، شروع به فعالیت کند. نگاه برادرانه ایشان به مشتری، اطرافیانش باعث شده است که با یک انسان کامل روبه‌رو باشیم.

احسان کاریزی به روند تولید این مستند اشاره کرد و گفت: تصویربرداری این مستند نزدیک به یک ماه طول کشید و تدوین آن نیز به همین اندازه زمان برد. این مستند 52 دقیقه‌ای است و برای اولین بار در برنامه «به اضافه مستند» رونمایی خواهد شد. یکی از نکات مهمی که باعث شد به سمت ساخت این مستند بروم، اتفاقات ابتدای امسال و دغدغه‌های معیشتی مردم بود. نوساناتی که فشارهای زیادی را بر مردم تحمیل کرد. در این مستند سعی کردیم تا به دور از لحن فرمایشی، درد و دل‌ها و حرف‌های مردم در مواجهه با کاسب‌های مختلف بازار را به تصویر بکشیم.
این مستند 50 دقیقه‌ای که به کارگردانی احسان کاریزی تولید شده است، برای اولین بار در برنامه «به اضافه مستند» پخش خواهد شد. این قسمت از برنامه، روز سه‌شنبه 2 بهمن ساعت 20.30 از شبکه مستند پخش خواهد شد و بازپخش آن روزهای چهارشنبه 3 بهمن ساعت 9 و جمعه 5 بهمن ماه ساعت 13:30 است.
«به اضافه مستند»، مجموعه برنامه تلویزیونی شبکه مستند است که به پخش مستندهای دیده نشده در تلویزیون و بحث کارشناسی پیرامون موضوع مستند می‌پردازد. این برنامه با اجرای سیدمحمدعلی صدری‌نیا و کارگردانی محمدرضا رضاییان با دکوری جدید و آیتم‌هایی متنوع سه‌شنبه‌های هرهفته ساعت 20.30 به روی آنتن شبکه مستند می‌رود.
فراهنگ**9210 ** 1418
کد N2068222

وبگردی