آفتاب
اظهارات مداخله جویانه سفیر آمریکا در آلمان؛

کشورهای غربی رویه مشابه برلین را در پیش بگیرند

کشورهای غربی رویه مشابه برلین را در پیش بگیرند

تهران - ایرنا - بدنبال اقدام آلمان در تحریم شرکت هواپیمایی ماهان ؛ سفیرآمریکا در برلین در اظهاراتی مداخله جویانه از کشورهای اروپایی خواست رویه مشابهی را در پیش بگیرند درغیر اینصورت با پیامدهای منفی مواجه خواهند شد.

به گزارش ایرنا، «ریچارد گرنل» سفیر آمریکا در برلین در گفتگو با خبرگزاری آلمان (د.پ.آ)گفت: واشنگتن از دیگر همپیمانان اروپایی خود نیز انتظار دارد مانند آلمان عمل کنند.
دولت آلمان روز گذشته مجوز فعالیت شرکت هواپیمایی ماهان را لغو کرد.
در این ارتباط «هایکو ماس» وزیر خارجه آلمان در گفت و گو با خبرنگاران در بروکسل مدعی شد این اقدام ( تحریم شرکت ماهان ) در راستای منافع ملی و حفظ امنیت این کشور انجام گرفته است.
وی افزود: برلین در آینده نیز در صورتی که موضوع حمایت از تروریسم مطرح باشد به چنین اقدامات یک جانبه ای واکنش نشان خواهد داد.
*** موضع آلمان درخصوص توافق هسته ای تغییر نمی کند
ماس در عین حال گفت که این اقدام تحریمی، موضع برلین در خصوص توافق هسته ای را تغییر نمی دهد و آلمان کماکان در این موضوع در کنار ایران ایستاده است.
گفته می شود دستگیری یک مهره مرتبط با ایران که در ارتش آلمان به جاسوسی می پرداخته انگیزه اصلی دولت آلمان برای اتخاذ این تصمیم بوده است.
در پی این اقدام برلین، آمریکایی ها با ابراز خرسندی از واکنش آلمان از دیگر کشورهای همپیمان خود نیز خواستند که رویه ای مشابه را در پیش گرفته و هر گونه فرود و پرواز هواپیماهای متعلق به ماهان ایر را متوقف کنند، اقدامی که واشنگتن از سال 2011 به آن مشغول است.
واکنش آمریکایی ها از توییت «مایک پمپئو» وزیر خارجه آمریکا تا پیام توییتری «ریچارد گرنل» سفیر نشان دهنده خوشحالی زایدالوصف واشنگتن از اقدام برلین است. زیرا این نخستین بار پس از خروج این کشور از برجام است که یکی از امضا کنندگان این توافق بین المللی، در راستای میل آمریکا گام برداشته و یکی از خواسته های دیرین آن را عملی می کند.
گرنل اما به این بسنده نکرده و از قول دولت آمریکا به دیگر کشورهای اروپایی هشدار داد.
وی در گفتگو با خبرگزاری آلمان گفت: این گام بسیار بزرگی از سوی دولت آلمان بوده و نشانگر قدرت تصمیم گیری آن است.
به گفته وی دیگر کشورهای طرف قرارداد با هواپیمایی ماهان نیز باید چنین گامی را بردارند در غیر اینصورت باید در انتظار واکنش شدید واشنگتن باشند.
شرکت هواپیمایی ماهان هفته ای سه بار از تهران به دوسلدورف و یکبار به مونیخ پرواز داشت که با تصمیم اخیر برلین این پروازها لغو شد.
با این حال این شرکت همچنان به 20 مقصد در خارج از ایران از جمله پاریس، میلان و بارسلون پرواز دارد.
به گفته سفیر آمریکا در برلین «هیچ کشور مقصد پروازهای ماهان، نباید خود را از اقدام متقابل آمریکا مصون بداند».
وی با اشاره به اقدام آلمان تاکید کرد:همه ما چنین هدفی را دنبال می کنیم. تنها تفاوت در تاکتیک و نحوه مواجهه با این امر است و اینکه چگونه می توان به این هدف دست یافت.
تحریم شرکت هواپیمایی ماهان تنها دو روز پیش از سفر وزیر خارجه آلمان به واشنگتن انجام گرفت.
وی قرار است روز چهارشنبه به آمریکا سفر کند و در اولین برنامه این سفر با «مایک پمپئو» همتای آمریکایی اش دیدار کند.
گفتگو در مورد آخرین تحولات اروپا از جمله برگزیت، تحولات خاورمیانه از جمله تنش های میان رژیم صهیونیستی و فلسطین ؛ ایران و رژیم صهیونیستی و نیز مناسبات آلمان و آمریکا از جمله محورهای این دیدار به شمار می رود.
اروپام**9423**6143
کد N2068199

وبگردی