آفتاب

تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی

تذکرات نمایندگان به مسئولان اجرایی

تهران - ایرنا - نمایندگان مجلس در مورد همسان سازی حقوق نیروهای قراردادی و بازنشستگان و فرهنگیان، ورود به بازار سوریه،‌ گرانی خودرو،‌ گوشت، قاچاق گوشت، فضای مجازی، حمایت از تولید داخلی، خرید تضمینی برگ سبزچای و تعیین رییس سازمان اجتماعی به مسولان اجرایی کشور تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمارنی ایرنا، سیدتقی کبیری نماینده مردم خوی در جلسه علنی امروز سه شنبه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی به رئیس جمهوری و هیات دولت گفت: همسان سازی حقوق نیروهای قراردادی باید هم اکنون انجام شود تا آنها بیش از این دچار مشکلات اقتصادی نشوند.
وی در تذکر دیگری خطاب به هیات دولت گفت: با توجه به مشکلات عدیده ای که برای بازنشستگان ایجاد شده و آنها را تحت فشار اقتصادی قرار داده است، بنابراین لازم است اقداماتی در راستای همسان سازی حقوق این قشر صورت بگیرد.
نماینده مردم خوی در تذکر دیگری به وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: یک سال از عدم پرداخت مطالبات نیروهای خدمات آموزشی یعنی معلمان حمایتی گذشته است، اما تاکنون برای پرداخت آن اقدامی صورت نگرفته است، ضمن اینکه بیمه کامل آنها پرداخت نشده و قراردادی هم با آنها بسته نشده است.

** ورود به بازار سوریه
ابوالفضل ابوترابی نماینده مردم نجف آباد در مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خطاب به رئیس جمهوری گفت: هم اکنون که به برکت جان فشانی عزیزانمان زمان چیدن محصول اقتصادی از سوریه فرا رسیده است، چرا وزارت خارجه و دولت در تساهم بازار 500 میلیارد دلاری بازسازی و فروش محصول در سوریه حضور پیدا نمی کنند و این در حالی است که به لحاظ رکود در ساخت و ساز انبارهای فولاد، سنگ، کاشی و سرامیک دپو شده است و مشتری ندارد.
وی افزود: شما باید در شرایط کنونی برای گرانی های موجود چه در مورد خودرو و چه گوشت به خصوص قاچاق گوشت تدابیر لازم بیاندیشید تا از این وضعیت نابسامانی که کشور در ایران شده است، خارج شویم.
عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی کشور در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: اگر ما دم از تولید داخلی می زنیم و سال جاری را به نام حمایت از تولید داخلی نامگذاری کرده و به تازگی هم قانونی در مجلس در جهت حمایت از تولید داخلی به تصویب رسانده ایم، بنابراین باید به این موضوع بیشتر توجه کنیم.

** یکی از فرزندان فرهنگیان بازنشسته با اولویت جذب وزارتخانه آموزش و پرورش شود
حسن بهرام نیا نماینده مردم نهاوند در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: فرهنگیان شاغل و بازنشستگان آموزش و پرورش در دوران خدمت و بازنشستگی در مقام مقایسه با سایر کارکنان دولت در دریافت حقوق و خدمات رفاهی مورد اجحاف قرار گرفته اند.
وی ادامه داد: این قشر زحمت کش انتظار دارند که قدمی از سوی دولت و مجلس برداشته شود، برای جبران این نابرابری ها می‌‎توان یکی از فرزندان فرهنگیان بازنشسته را با اولویت بندی یا سهمیه خاص به منظور دفاع از حقوق واقعی این قشر زحمت کش جذب وزارتخانه‌ها کنیم.

** نرخ تصمیمین خرید برگ سبز چای تعیین تکلیف شود
اسدالله عباسی نماینده مردم رودسر در مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی گفت: از شورای اقتصاد و همچنین از رییس مجلس می خواهم به ریاست جمهوری متذکر شوند تا هرچه سریع تر نرخ تضمینی خرید برگ سبز چای تعیین تکلیف شود.
نماینده مردم رودسر و املش در مجلس دهم شورای اسلامی ادامه داد: سال گذشته تنها 4 درصد به نرخ خرید تضمینی برگ سبز چای افزوده شد این در حالی است که مردم و کشاورزان چایکار بیش از 30 درصد تورم را لمس کرده اند.
وی تاکید کرد: جهت جبران سال گذشته، واقع بینی و اعمال نظر کارشناسان برای خرید تضمینی برگ سبز چای در سال آینده می خواهیم به نظر کارشناسان که برای برگ سبز چای درجه یک نرخ 4500 تومان و برای کیفیت درجه دو، مبلغ 3500 تومان پیشنهاد شده است توجه شود.
عباسی افزود: چای کاران باید اکنون آماده کشت چای شوند تا در فصل بهار برداشت داشته باشند، متاسفانه مساحت کشت چای از 32 هزار هکتار به 19 هزار هکتار کاهش یافته است و علت آن بی توجهی مسئولین اقتصادی و جهاد کشاورزی است.
وی همچنین گفت: انتظار می رود استخدام ناظرین چای تعیین تکلیف شود، آن ها به مدت 6 ماه در سال که زمان برداشت محصول است بیمه و حقوق می گیرند و 6 ماه دیگر از سال بیکارند و بیمه ای به آن ها تعلیق نمی گیرد، با چنین اوصافی چگونه می توان جهت افزایش، تولید و کیفیت یکی از محصولات استراتژیک قدم مثبت برداشت.
این نماینده مجلس تاکید کرد: چرا وزارت جهاد کشاورزی در این خصوص بی تفاوت بوده و حق و حقوق بیش از 500 نفر از جوانان متعهد و متخصص را نادیده می گیرد.
علی لاریجانی در پاسخ به این تذکر، گفت: دولت نسبت به رفع مشکل خرید تضمینی برگ سبز چای اقدام کند.

** وضعیت حقوق و پاداش بازنشستگی فرهنگیان رسیدگی شود
قاسم میرزایی نیکو نماینده مردم دماوند در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: در آستانه اعداد و ارقام بودجه هستیم، یادمان نرود معلم سرمایه و باغبان نسل آینده است و باید به وضعیت حقوق، پاداش بازنشستگی، بیمه و صندوق ذخیره فرهنگیان رسیدگی کنیم. چرا برای افزایش حقوق فرهنگیان با توجه به مدرک تحصیلی آنها استثنا قائل نمی شوید؟

**رییس سازمان تامین اجتماعی مشخص شود
حسینعلی حاجی دلیگانی نماینده مردم شاهین شهر مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی به وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی گفت: هم اکنون ضرورت فوری برای تعیین تکلیف رئیس سازمان تامین اجتماعی کشور وجود دارد چرا که سرنوشت بیش از 40 میلیون نفر از جمعیت با این صندوق گره خورده است، بنابراین آنچه مسلم است رئیس سازمان تامین اجتماعی قطعا باید از بین افراد توانمند و فعال در داخل این سازمان انتخاب شود.
وی یادآور شد: مجلس مبلغ 50 هزار میلیارد تومان در بودجه 97 برای پرداخت بدهی دولت به تامین اجتماعی تعیین کرد که تاکنون حتی یک ریال آن هم به این سازمان پرداخت نشده است.
این نماینده مردم در مجلس دهم در تذکر دیگری به وضعیت کارگران بازنشسته اشاره کرد و گفت: تاکنون برای تمام بازنشستگان لشگری و کشوری ترمیم بودجه صورت گرفته اما کارگران بازنشسته همچنان با مشکلات عدیده ای مواجه هستند و این در حالی است که در ماده 12 قانون برنامه ششم توسعه بر ضرورت تناسب سازی تاکید شده بود که اجرا نشده و در این مورد کارگران مظلوم واقع شده اند.
عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: با وجود اینکه کارگران حق بیمه تکمیلی خود را به صورت ماهانه پرداخت می کنند اما پرداخت حق درمان آن ها توسط سازمان تامین اجتماعی بعد از گذشت 4 ماه صورت می گیرد که این موضوع نیاز به پیگیری دارد.
علی لاریجانی رییس مجلس در پاسخ به حاجی دلیگانی، گفت: در بودجه امسال یک بندی به صورت صریح آمده بود که بدهی های سازمان تامین اجتماعی و سایر صندوق ها از این طریق باید پرداخت شود اما به درستی اجرا نشد.
وی تاکید کرد: هم اکنون سازمان برنامه و بودجه باید در مورد علل عدم اجرای این بند توضیحاتی را ارائه دهد ضمن اینکه سال آینده باید این مسئله محکم تر پیگیری شود تا مشکل صندوق ها حل شود.
رئیس مجلس شورای اسلامی یادآور شد که به تاجگردون متذکر شده است که در بودجه 98 بندی آورده شود تا به صورت روشن مسئول مشخصی برای این بخش انتخاب شود.

** حقوق فرهنگیان همسان سازی شود
رضا کریمی نماینده مردم اردبیل مجلس شورای اسلامی در تذکری خطاب به وزیر آموزش و پرورش گفت: افزایش نرخ ها باعث افزایش فشار به خانواده فرهنگیان شده است؛ عدم پوشش بیمه درمانی مناسب و نرخ گذاری دو گانه برای ارائه خدمات به فرهنگیان بازنشسته و شاغل مشکلاتی را ایجاد کرده است که باید رفع شود. همچنین لحاظ سهم 50 درصد وزارت در حمایت از بیمه تکمیلی فرهنگیان مورد تاکید است.
وی تصریح کرد: عدم تعیین تکلیف معلمان پیش دبستانی اردبیل منجر به تضییع حقوق برخی معلمان شده است.
عضو کمیسیون کشاورزی، آب، منابع طبیعی و محیط زیست در مجلس در تذکری به وزیر جهاد کشاورزی گفت: این وزارتخانه باید شرایط را برای کشاورزان وام گیرنده تسهیل کند تا مجبور نباشند در شعبات بانک کشاورزی به دنبال گرفتن این وام باشند. همچنین در عملیاتی کردن امهال سه ساله تسهیلات خسارت دیدگان کشاورزی باید اقدامی اجرایی شود. همچنین باید شرایطی را در نظر گرفت تا تعیین سقف حداقلی 8 میلیونی موجب نارضایتی مردم نشود.
سیام**1058**1535
کد N2068031

وبگردی