آفتاب
سرپرست وزارت بهداشت:

بی توجهی به شاخص های زیست محیطی سلامت را تهدید می کند

بی توجهی به شاخص های زیست محیطی سلامت را تهدید می کند

تهران- ایرنا- سرپرست وزارت بهداشت، درمان و اموزش پزشکی گفت: امروز بی توجهی به شاخص های زیست محیطی عرصه سلامت کشور را تهدید می کند.

به گزارش خبرنگار علمی ابرنا، سعید نمکی روز سه شنبه در بیستمین همایش ملی صنعت و خدمات سبز که در سالن همایش‌های بین‌المللی سازمان حفاظت محیط زیست برگزار شد، افزود: شاخص هایی مانند آلودگی هوا، گرد و غبار، وضعیت تالاب ها و صنایع الاینده عواملی هستند که نظام سلامت را تهدید می کنند.
وی ادامه داد: زمانی با ٥ دلار افراد را علیه ٦ بیماری مهلک واکسینه کردیم و در جلوگیری از بیماری های واگیردار توانستیم در ٢٣ کشور شرق مدیترانه اول شویم اما امروز وضعیت متفاوت است.
نمکی اظهار داشت: اما امروزه فشار خون، بیماری های قلبی، سرطان ها، حوادث و عوامل موثر زیست محیطی بر عرصه سلامت هزینه ها را به شدت سنگین کرده است؛ بیماری های امروز تلنبار ندیدن های دیروز ما است.
وی به هزینه بالای درمان در کشور اشاره کرد و گفت: هزینه یک دوره شیمی درمانی یک بیمار سرطانی که ممکن است به علت تنفس بنزن موجود در بنزین مبتلا شده باشد، معادل یک دوره واکسیناسیون در یک شهرک است؛ هزینه یک شب بستری شدن در سی سی یو در ارزانترین کشورها حدود ۱۰۰۰ دلار است که نشان می‌دهد اگر به یک سری شاخص ها از جمله شاخص‌های محیط زیستی توجه نکنیم؛ گرفتار مشکلات بیشتری خواهیم شد.
سرپرست وزارت بهداشت گفت: این وزارتخانه در مهار بیماری های واگیردار نقش بسیار موثری داشته است اما در مهار بیماری های غیرواگیر کمترین نقش را دارد در واقع باید تمام سازمان ها و نهادهای مختلف در کنار هم قرار گیرند تا کمترین آسیب بهداشتی به کشور وارد شود.
نمکی به نقش دانشگاه ها در این زمینه اشاره کرد و گفت: امروز بحث ما از صنعت سبز باید به سمت دانشگاه و اقتصاد سبز متمایل شود؛ در سازمان برنامه و بودجه برای دانشگاه های سبز مزیتی در بودجه آنها قائل شده بودیم البته دانشگاه سبز باید بتواند سبز شدن اندیشه در کشور را ترویج کند.
نمکی تاکید کرد: امروز همه باید در کنار هم بایستیم و فریاد کنیم که آلاینده‌های زیست‌محیطی نفس نظام سلامت را خواهد گرفت؛ باید سیاستگذاران را متقاعد کنیم که مسئله مهمی است و باید به آن توجه کنند؛ نظام سلامت عرصه بسیار حساسی است که از بیماری های ناشی از تخریب محیط زیست رنج خواهد برد.
«تالاب انزلی نگین شمال کشور و زیستگاهی برای تخمگذاری ماهیان خاویاری است که به طور مرتب به فاصله ۱۷ کیلومتر از دو رودخانه فشم وارد آن می شود؛ میزان سرب موجود در پوست کفال ماهیان در آن منطقه بسیار بیشتر از حد استاندارد است، همچنین از محل تخلیه زباله سراوان ۲۴ لیتر در ثانیه شیرابه مسموم وارد این تالاب می شود.
نمکی تأکید کرد: برای داشتن جامعه سالم باید به محیط زیست احترام بگذاریم و در راستای حفاظت از آن تلاش کنیم.
علمی9014* 2017
کد N2067789

وبگردی