آفتاب
سیدآقایی:

هدف از برپایی نشست ورشو رفع اختلاف اعراب است

هدف از برپایی نشست ورشو رفع اختلاف اعراب است

تهران - ایرنا - کارشناس روابط بین الملل هدف از برپایی نشست ورشو را جا انداختن ائتلاف به اصطلاح 'ناتوی عربی' ، رفع اختلافات اعراب، تفرقه اندازی میان کشورهای اروپایی و ایران هراسی دانست.

سیدمصطفی سیدآقایی روز سه شنبه در گفت وگو با خبرنگار سیاسی، سفر مایک پمپئو وزیر امورخارجه امریکا به منطقه خاورمیانه را مقدمه ای برای نشست ورشو و دعوت از این کشورها برای حضور در این نشست عنوان و تصریح کرد: یکی از اهداف امریکا برای برگزاری نشست ورشو، جا انداختن ائتلاف موسوم به ناتوی عربی در منطقه است. مقدمه این نشست سفر پمپئو به هشت کشور بود که با توجه به مشکلی که برایش پیش آمد نتوانست این دیدارها را کامل کند.
وی ادامه داد: امریکا با برگزاری نشست ورشو همچنین به دنبال برطرف کردن اختلافات اعراب است.
کارشناس بین الملل اظهارداشت: یک دلیل مهمتر امریکا اما این است که بین کشورهای اروپایی تفرقه بیندازد. کشورهای اورپایی در رابطه با برجام موضع خاص و واحدی دارند که موافق با اهداف امریکا نیست ، لذا دولت امریکا تلاش دارد در بین کشورهای اروپایی اختلاف بیندازد.
سیدآقایی هدف دیگر را مواضع ضد ایرانی دانست و اضافه کرد: آنها در این نشست سعی می کنند مواضع ایران را در منطقه و جهان تضعیف کنند و ایران هراسی را جا بیندازند.
این کارشناس روابط بین الملل در پاسخ به این پرسش که لهستان بابت این میزبانی چه اهدافی را دنبال می کند و چه سودی می برد، گفت: به نظر می رسد، لهستان به خاطر فشار امریکا از یک سو و دست یافتن به منافع اقتصادی از ناحیه عربستان سعودی و رژیم صهیونیستی از سوی دیگر، میزبانی کنفرانس خاورمیانه (نشست ورشو) را پذیرفت.
این کارشناس غرب آسیا با بیان اینکه گفته می شود در این کنفرانس 70 کشور حضور می یابند، گفت: بعید به نظر می رسد این تعداد کشور در نشست حضور پیدا کنند. چون لبنان مخالفت کرده و کشورهای اورپایی بعضا مخالفت وحتی صریحا اعلام کردند در این نشست حضور پیدا نمی کنند. روسیه هم که پیشتر اعلام کرده بود در این نشست حاضر نمی شود و فدریکا موگرینی هم از عدم حضور خود در این نشست خبر داده است.
به گفته وی، کشورهای کوچک اروپای شرقی مانند لیتوانی، اسلوونی و لتونی و همچنین رژیم صهیونیستی در این نشست شرکت می کنند.
سیدآقایی گفت: احتمالا منافقین در این نشست حضور می یابند. امریکا و عربستان ، منافقین را در فضای مجازی مطرح کردند و با اعتباراتی که به این افراد می دهند توانستند آنان را در این راستا فعال کنند و احتمال حضورشان در این نشست فراوان است.
این کارشناس بین الملل گفت: بعد از اینکه جمهوری اسلامی ایران از کاردار لهستان خواست بابت میزبانی نشست ورشو توضیحانی ارائه کند، وزارت خارجه این کشور با صدور بیانیه ای اعلام کرد که این کشور می تواند در رابطه با مسائل منطقه ای و جهانی کنفرانس برگزار کند و این حق را دارد؛ که این بیانیه کمی تند بود.
وی افزود: به همین منظور صبح روز گذشته (دوشنبه) معاون وزارت خارجه لهستان به تهران آمد؛ البته هنوز نتیجه ای از دیدارهایش اعلام نشده است.
سیدآقایی در پاسخ به این پرسش ایرنا که آیا این کنفرانس به نفع منطقه خاورمیانه است یا نه، گفت: مطلقا اینطور نیست، حتی می طلبد در رابطه با ظلم هایی که به برخی کشورهای منطقه مانند فلسطین و یمن می شود، نشستی برگزار شود.
به گزارش ایرنا، لهستان 14 و 13 فوریه برابر با 24 و 25 بهمن سال جاری به پیشنهاد ایالات متحده آمریکا میزبان یک کنفرانس بین‌المللی درباره مسائل امنیتی خاورمیانه به ویژه ایران است که بر سیاست‌های منطقه ‌ای ایران تمرکز دارد.
مایک پمپئو، وزیر خارجه آمریکا ۱۱ ژانویه/ ۲۱ دی، اعلام کرد آمریکا قصد دارد در روزهای ١٣ و ۱۴ فوریه ( ۲۴ و ۲۵ بهمن) و در لهستان، کنفرانسی بین‌المللی با عنوان 'صلح و امنیت در خاورمیانه' برگزار کند.
شبکه خبری فاکس نیوز آمریکا نیز از قول پمپئو گفته بود این کنفرانس 'مقابله با نفوذ منطقه ‌ای ایران' بخشی از اهداف این کنفرانس است؛ به همین منظور پمپئو اواخر دی سفری به چند کشور خاورمیانه داشت و گفته شد دعوت کشورها برای شرکت در کنفرانس لهستان بخشی از دستور کار سفرهای او بوده است..
سیام** 7329**1553
کد N2067732

وبگردی