آفتاب

شخصیتی ماندگار که نقطه اتکا ملت و نظام بود

شخصیتی ماندگار که نقطه اتکا ملت و نظام بود

تهران- ایرنا- مطالعه رونده شکل گیری نهضت اسلامی،تثبیت واستقرارانقلاب اسلامی و مطالعه 40 سال تاریخ پر فراز و نشیب جمهوری اسلامی نشان می دهد، آیت الله هاشمی رفسنجانی رییس فقید مجمع تشخیص در دوره های مختلف، شخصیتی تاثیرگذار و تعیین کننده وقابل اتکا برای ملت و حاکمیت بوده است.

به گزارش ایرنا، بدون شک آیت الله هاشمی رفسجانی از جمله چهره هایی است که نمی توان نقش او را در دوره های تکوین، پیروزی، شکل گیری، استقرار و تداوم انقلاب اسلامی نادیده گرفت. وی از جمله شاگردان حضرت امام (ره) بود که در تمام ادوار مبارزه علیه حکومت پهلوی نقش موثر و ماندگاری داشت و با رهبر کبیر انقلاب در ارتباط نزدیک و تنگاتنگ بود. اعتماد حضرت امام (ره) به هاشمی رفسنجانی موجب شد که بعد از پیروزی انقلاب اسلامی در سال 1357 در مسئولیت های حساسی قرار بگیرد.
عضویت در شورای انقلاب، خبرگان قانون اساسی، جانشینی فرمانده کل قوا، ریاست مجلس شورای اسلامی تا رحلت حضرت امام (ره) و مقام ریاست جمهوری، ریاست مجلس خبرگان رهبری و ریاست مجمع تشخیص بعد از رحلت رهبر کبیر انقلاب اسلامی نشان از جایگاه ویژه وی در مقام تصمیم گیری، تصمیم سازی و مشورتی دارد. جز در دوره ای کوتاهی (سالهای 84 تا 92) که گروهی بر موج هاشمی ستیزی سوار شدند و وی را سیبل حمله های عوامگرایانه خود قرار دادند، در بقیه ادوار زیست سیاسی‌اش، در سطوح عالی نظام خدمت کردند و نقش متعادل کننده و توازن را در نظام بر عهده داشت.
آیت الله هاشمی رفسنجانی دی ماه 95 دار فانی را وداع گفت. به اذعان بزرگان نظام مراسم وداع و تشییع هاشمی رفسنجانی بعد از تشییع جنازه حضرت امام (ره) پر شورترین و گسترده ترین همایش و گردهمایی در کشور بود که از ریشه ای و عمیق بودن نقش هاشمی در معادلات سیاسی و اجتماعی ایران و محبوبیت وی نزد مردم حکایت دارد.
رییس جمهوری در دومین سالگرد ارتحال آیت الله هاشمی رفسنجانی ابعاد مختلفی از شخصیت سیاسی و اجتماعی او را تبیین کرده و نقش او را در تمام ادوار انقلاب بی بدیل ذکر کرد.

**هاشمی همواره برتر و بالاتر از منصب خود بود
حجت الاسلام و المسلمین حسن روحانی در آیین دومین سالگرد بزرگداشت مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی که در سالن اجلاس سران برگزار شد افزود: جلسه باشکوه امروز برای تعظیم و احترام و به مناسبت دومین سالگرد در برابر شخصیت بلندی است که بر گردن همه ما ملت ایران، انقلاب ایران، عزت ایران و نواندیشی اسلامی حق بزرگی دارد.
وی ادامه داد: هاشمی در طول زندگی همواره برتر و بالاتر از آن منصب و جایگاهی بود که در آن قرار گرفته بود. آن روز که در قم قبل از نهضت اسلامی یک طلبه جوان پرشور بود، او به فکر آن بود که از قلم بزرگان حوزه استفاده شود و مجله ای را به نام مکتب تشیع منتشر کند.
روحانی یادآور شد: دوران انقلاب و نهضت اسلامی که هرآن کس کتابی پیرامون مسایل دینی و اسلامی و جهادی می نوشت و مطلبی منتشر می کرد، او (مرحوم هاشمی) در خصوص سردار سازندگی دوران قاجار امیرکبیر بزرگ کتاب نوشت.
رییس جمهوری گفت: همه ما می دانیم که شلاق برجسم چقدر دردناک است اما شلاق بر روح و حیثیت و آبرو تا کسی در این موقف قرار نگرفته باشد نمی تواند آن را بفهمد و احساس کند.
وی افزود: امروز اینجا جمع شدیم تا بگوییم هاشمی هست و زنده است و هاشمی می ماند، فکر، اندیشه، صبر، مدار، استقامت ، فداکاری، تحمل هاشمی می ماند.
روحانی ادامه داد: آخرین بار ملت ما هاشمی را در خیابان انقلاب بدرقه کردند، تا جاده انقلاب هست، خیابان انقلاب هست هاشمی هست. او جایگاه رفیع در میان مردمان قدرشناس این سرزمین دارد.
رئیس جمهوری افزود: هاشمی رفسنجانی به معنای واقعی کلمه مدبر بود؛وی در پیروزی و پایان بخشیدن به جنگ نیز نقش بسزایی داشت، چنانکه در روزهای سخت جنگ نیز صبر هاشمی فوق‌العاده و ستودنی بود. پس از علمیات کربلای 4، او تصمیم گرفت که عملیات بعدی طراحی شود و پس از یک هفته، عملیات کربلای 5، طراحی شد.
روحانی با اشاره به اینکه آیت‌الله هاشمی در مسایل درجه یک کشور و در انتخابات مهم نقشی تأثیرگذار داشت، گفت: نقش آقای هاشمی در انتخابات ریاست جمهوری سال 1376، بسیار مهم و اساسی بود که ریزه کاری های آن را ممکن است بعضی ها ندانند و در انتخابات 1392 هم این نقش، استثنایی بود.
وی تاکید کرد: آقای هاشمی تنها مسوولی است که در کشور از ابتدای انقلاب تا روز آخر عمر خود مسئولیت را بردوش گرفت و تا ساعات آخر برای اسلام، نظام و ایران تلاش کرد.
روحانی با بیان اینکه هاشمی تعلق به هیچ جناحی نداشت و فوق جناح بود گفت: فراجناحی بودن در این کشور سخت است، برای کسی که فراجناحی عمل می‌کند روز پیروزی همه کف می‌زنند و در روز سختی همه از او فاصله می‌گیرند و نمی دانیم وفا کجا هست که در آن روز پیدا نمی شود.

*هجمه و «حسادت تشکیلاتی» برخی ها تا امروز که آقای هاشمی در قید حیات نیستند، ادامه دارد.
محمد رضا خباز، عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی نیز در گفت و گویی با خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت: «هاشمی رفسنجانی به منصب ها اعتبار داد، نه منصب به هاشمی»، وی هر جایگاه و مسئولیتی که به عهده می گرفت موجب اعتبار بخشیدن به آن جایگاه می شد. درباره مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در ادوار مختلف انقلاب اسلامی تاکید کرد: هاشمی نیازمند منصب نبود بلکه منصب نیازمند هاشمی بود.
وی تاکید کرد: هاشمی رفسنجانی در یک جناح سیاسی نمی گنجید و فراجناحی می اندیشید، اکنون هم شاهدیم دولت مورد حمایت او به ریاست جمهوری دکتر روحانی آنگونه می اندیشد و از همه جناح ها در دولت استفاده کرده است.
استاندار خراسان شمالی افزود: مرحوم هاشمی رفسنجانی حتی پس از مرگش عاقبت به خیر شد و مورد توجه و استقبال مردم قرار گرفت.
خباز تاکید کرد: هاشمی عزیز زندگی کرد و عزیز هم از دنیا رفت. امروز باید اذعان کنیم که هاشمی در مدیریت کشور حضور دارد.
عضو شورای مرکزی حزب اعتماد ملی به نقش و توان فوق العاده هاشمی در جنگ تحمیلی اشاره کرد و اظهارداشت: مرحوم حاج احمد آقا نقل می کرد هر وقت مرحوم هاشمی عازم جبهه بود امام (ره) دستور می دادند، گوسفندی قربانی و گوشت آن را برای سلامتی هاشمی تقسیم کنند. کاری که امام (ره) برای فرزندان و هیچ کدام از یاران خود انجام ندادند.
خباز همچنین گفت: امام (ره) «پذیرش قطعنامه» و «اصلاح قانون اساسی» را به عنوان دو موضوع مهمی یاد کردند که اگر حل نمی شد معضلات زیادی گریبانگیر کشور می شد، این دو موضوع توسط هاشمی مدیریت و انجام شد. بنابراین هاشمی در ایجاد انقلاب، تداوم انقلاب، جنگ و سازندگی پس از رهبر معظم انقلاب نقش اول را داشتند اما پرسش اینجاست، چرا با وجود این همه محبت متقابل بین حضرت امام (ره) و هاشمی رفسنجانی عده‌ای کمربه تخریب او بسته بودند و حتی پس از مرگ هم دست از سرش بر نمی دارند؟
استاندار خراسان شمالی تاکید کرد: دلیل این نوع برخوردها از گذشته تاکنون از نظر من حسادت است. تعداد زیادی از منتقدان آن زمان و امروز هاشمی رفسنجانی، هم لباسان معمم او هستند. دلیل این بود که می گفتند ما از نظر علمی از هاشمی بالاتر هستیم پس چرا وی مورد علاقه حضرت امام (ره) است. غافل از این که آقای هاشمی رفسنجانی نه تنها عالم دینی که یک مبارز و شخصیتی بود که در موارد مختلف جان خود را فدای انقلاب و مراد خود کرده بود.
خباز اظهار داشت: در زمان حیات حضرت امام (ره) کسی جرأت نمی‌کرد حسادت خود را علنی اعلام کند، پس از فوت حضرت امام (ره) زبانشان باز شد و شروع به حرمت شکنی کردند و «حسادت تشکیلاتی» آنها تا امروز که آقای هاشمی در قید حیات نیستند، ادامه دارد.
خباز با یادآوری مبارزات مرحوم هاشمی رفسنجانی گفت: وی در سال 1337 یعنی پنج سال پیش از قیام علنی امام (ره) به انقلاب و امام پیوست و مبارزات خود را آغاز کرد و قبل از آن در زمان طلبگی ارتباطش با حضرت امام خمینی (ره) آغاز شد. بعد از شروع نهضت امام راحل تمامی شکنجه ها و آزار و اذیت های رژیم گذشته را با پوست، گوشت و استخوان تحمل کرد.
خباز خاطرنشان کرد: مرحوم هاشمی رفسنجانی فی‌نفسه مورد علاقه حضرت امام (ره) بود، او هم علاقه زیادی به حضرت امام (ره) داشت و مریدی صادق و فداکار برای رهبر کبیر انقلاب اسلامی بود.

*بی انصافی به هاشمی از قبل انقلاب تاکنون ادامه دارد
«علی تاجرنیا» عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی گفت: قدسی کردن و بی عیب دانستن افراد کمکی به شخصیت آنها نمی کند و از طرفی بی انصافی و هجمه ناروا از بزرگی و تاثیر کسی نمی کاهد، بی انصافی در مورد آیت الله هاشمی از قبل پیروزی انقلاب تاکنون ادامه داشته است.
تاجرنیا در گفتگویی با خبرنگار سیاسی ایرنا درباره نقش مرحوم آیت الله هاشمی رفسنجانی در دوران های مختلف انقلاب اسلامی افزود: آیت الله هاشمی قبل از پیروزی انقلاب نقش محوری و بسیار مهمی در نهضت اسلامی و جمهوری خواهی در ایران داشت، هم به لحاظ سابقه مبارزه و تحمل زندان و هم از نظر پشتیبانی و برنامه ریزی پروسه مبارزات منتهی به انقلاب، جایگاه وی را بی بدیل و ویژه می دانم.
وی ادامه داد: آیت الله هاشمی رفسنجانی و شهید بهشتی از این نظر به تفکر تشکیلاتی و سازماندهی معتقد بودند و نقش بسزا و کم نظیری در پیروزی انقلاب اسلامی سال 1357 داشتند.
عضو حزب اتحاد ملت ایران اسلامی همچنین اظهارداشت: این که چه رویکردی برای اداره کشور صحیح تر بود، جای بحث دارد اما بدون شک نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی موثر و به رغم اختلاف سلیقه هایی که وجود داشت در مقایسه با دیگر انقلابیون نگاه روشن تری نسبت به مباحث قانون اساسی داشت. هر چند باید پذیرفت بخشی از مشکلات امروز کشور به این دلیل بود که انقلابیون پیش بینی کاملی از آینده نداشتند.
تاجرنیا همچنین درباره نقش آیت الله هاشمی رفسنجانی در انتخاب رهبری شایسته برای جمهوری اسلامی، گفت: بدون شک نقش مرحوم هاشمی در رهبری حضرت آیت الله خامنه ای محوری و بی بدیل بود، به نظرم اگر حضور هاشمی رفسنجانی در آن مقطع نبود مسائل به گونه‌ دیگری رقم می خورد.

*هاشمی از سابقون و مقربون انقلاب و امام (ره) و دوست رهبر معظم انقلاب بود
«محمدرضا نجفی» نماینده مردم تهران، ری، شمیرانات و اسلامشهر در مجلس شورای اسلامی نیز به خبرنگار سیاسی ایرنا، گفت: به اذعان دوست و دشمن آقای هاشمی در تکوین جریان انقلاب همه داشته های مادی، معنوی، اعتباری و خانوادگی خود را در طبق اخلاص گذاشت و هزینه های سنگینی در این راه پرداخت کرد و یکی از نزدیکترین افراد به رهبر و بنیانگذار انقلاب بود.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس شورای اسلامی اظهار کرد: در مجموع خط و سیر آقای هاشمی، پیش و بعد از انقلاب و در دوره پیروزی انقلاب و استقرار نظام جمهوری اسلامی نشان از ثبات قدم و تصمیم او دارد.
وی خاطر نشان کرد: بارها در اشکال و حالات متعدد توصیف هایی را از جانب حضرت امام (ره) در خصوص اثرگذاری مرحوم آقای هاشمی رفسنجانی، در دوران شکل گیری و رشد و نمو انقلاب شنیده ایم که نشان می دهد وی از «سابقون و مقربون انقلاب و امام (ره) بود».
نجفی در خصوص نقش آقای هاشمی در 14 خرداد 68 و انتخاب رهبری و همچنین سلامت انتخابات ریاست جمهوری در خرداد سال 76 گفت: اسناد و مدارک و سوابق که در قالب فیلم و نوشتار و غیره از آن مقاطع وجود دارد و تا حدی که منتشر شده است، آقای هاشمی به عنوان یکی از استوانه‌های انقلاب و نظام جمهوری اسلامی در این موضوعات نقش محوری و تعیین کننده ای داشت.
وی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب نیز فرمودند آقای هاشمی به عنوان یک دوست و همراه پس از رحلت امام (ره) نقش بسزا و مهمی در تعادل همه ارکان نظام داشته وحضورشان پررنگ و موثر بود، او حامی رهبری بود.
سیام*ا.ع*1535
کد N2067123

وبگردی