آفتاب

تذکرهای نمایندگان به پایبند نبودن اروپاییان به برجام

تذکرهای نمایندگان به پایبند نبودن اروپاییان به برجام

تهران-ایرنا- نمایندگان مجلس درمورد پاببند نبودن اروپاییان به تعهد خود در برجام، ارایه بسته حمایتی دولت، کم بودن افزایش 20 درصدی حقوق کارمندان، افزایش قیمت گوشت، مرغ و کالاهای اساسی، شفاف سازی بودجه به مسوولان اجرایی کشور تذکر دادند.

به گزارش خبرنگار پارلمانی ایرنا، سیدمحمدباقر عبادی نماینده مردم بیرجند در جلسه علنی امروز - دوشنبه - مجلس در تذکری خطاب به دولت گفت: مسائل کشور را معطل وعده‌های اروپایی نکنید چرا که آنها می‌خواهند برجام بماند و ایران کاملا به آن پایبند باشد.
وی افزود: در حالی که خودشان هیچ هزینه‌ای نمی‌پردازند و حتی برای ایجاد سازوکار ویژه مالی اروپا بهانه‌های واهی می‌آورند بنابراین نباید رفتارهای آنها در تأخیر در اجرای تعهدات را توجیه کرد که روزی شاهد طلبکاری آنها باشیم بلکه باید از آنها مطالبه کنیم.
وی ادامه داد: باوجود اظهارات دولت نسبت به آمادگی در زمان تحریم‌هاهیچ‌گاه این آمادگی وجود نداشت و دولت نمی‌تواند با تنبلی خدمت کند.
این نماینده مجلس به روش توزیع گوشت در کشور انتقاد کرد و اظهارداشت: این روش محترمانه‌ترین و سالم‌ترین روش نیست بلکه به علت ناعادلانه بودن موجب نارضایتی شده است در حالی که می‌توانستند از کد ملی برای این قضیه استفاده کرده و برنامه‌ریزی کنند.
عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی افزود: رییس جمهوری باید نسبت به کوتاهی خود در ارائه بسته حمایتی برای کارگران که به آن توجه نمی‌شود پاسخگو باشد.

** دروغ گفتن را به همه نسبت ندهید
مصطفی کواکبیان نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی هم در تذکری با استناد به ماده 75 آیین نامه داخلی مجلس خطاب به مسعود پزشکیان که ریاست جلسه را برعهده داشت، گفت: ما به تعهد و تدین شما باور داریم اما در جریان مباحث امروز مجلس یک نماینده گفت که وزیران و ما نمایندگان به مردم دروغ می گوییم، باید به این نماینده گفت اگر شما دروغ می گویید چرا این ویژگی را به سایر نمایندگان نیز نسبت می دهید.
وی با بیان این که ما قسم خورده ایم که با صداقت با مردم صحبت کنیم، یادآور شد: در تلویزیون گفته می شود شرم بر این مجلس، با این شرایط چرا نمایندگان مجلس را تضعیف می کنند.
پزشکیان نایب رییس اول مجلس نیز در پاسخ این تذکر را وارد دانست و گفت: نمایندگان باید دقت کنند تا در اظهارات خود توهین و تخطئه ای به کار نبرند، باید دقت کنند تا احترام رعایت شود.

** افزایش 20 درصدی حقوق هیچ مشکلی را حل نمی کند
زهرا ساعی نماینده مردم تبریز در مجلس شورای اسلامی نیز در تذکری خطاب به دولت گفت: تبریز به عنوان شهری که دارای شهرک های صنعتی متعدد و دارای کارخانه های مهمی مانند تراکتورسازی، ماشین سازی و کمپرسورسازی است، به دلیل مشکلات ارزی این شرکت ها دچار مشکلات متعددی از جمله تامین مواد اولیه شده اند که باید تدابیر لازم در این زمینه اتخاذ شود.
وی در تذکر دیگری اظهارداشت: خصوصی سازی قرار بود باعث توسعه شود ولی با بی تدبیری مسئولان این سازمان، خصوصی سازی مشکلات زیادی را به دلیل واگذاری های غلط ایجاد کرده است. سازمان خصوصی سازی عملکرد خوبی نداشته و باید کارنامه این سازمان بررسی شود.
ساعی در تذکر دیگری افزود: افزایش 20 درصدی حقوق و دستمزد آنچنان که در لایحه بودجه سال 98 پیش بینی شده هیچ مشکلی را حل نخواهد کرد، بلکه به مشکلات می افزاید.

** بودجه شرکت های دولتی در بودجه 98 شفاف سازی شود
همچنین علیرضا سلیمی نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی گفت: رییس جمهوری گفته بودجه باید شفاف شود، از این رو می خواهیم در مورد بودجه شرکت های دولتی که یک هزار و 200 هزار میلیارد تومان اعتبار دارد، شفاف سازی شود.
وی ادامه داد: همچنین می خواهیم لیست افرادی که از ردیف بودجه رییس جمهوری کمک دریافت کرده اند، منتشر شود تا مردم بدانند چه افراد حقیقی و حقوقی و به چه میزان کمک دریافت کرده اند.
نماینده مردم محلات در مجلس شورای اسلامی از نحوه واگذاری ها انتقاد کرد و گفت: در واگذاری ها به جای خصوصی سازی، اختصاری سازی شده است و اهلیت در واگذاری ها لحاظ نمی شود.
وی افزود: امسال 89 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی داشته ایم و این در حالی است که در قانون بودجه 70 هزار میلیارد تومان درآمد نفتی برآورد شده بود، انتظار داریم دیوان محاسبات گزارشی از مابه التفاوت ارزی به مجلس ارائه دهد تا بدانیم باقی درآمد ارزی کشور در کجا مصرف شده است.
سلیمی با یادآوری این که فرانسه ایران را تحریم کرده است و SPV اجرایی نشده، در تذکری به دولت گفت: در رآکتور اراک بتن ریخته ایم و سانتریفیوژها را از کار انداخته ایم، قرار بود با اروپا برجام را ادامه دهیم اما گامی از طرف اروپا برداشته نمی شود، چرا به قانون مجلس در رابطه با برجام عمل نمی شود؟ انتظار می رود وزارت امور خارجه دراین باره گزارشی ارائه کند.
این نماینده اصولگرای مجلس دهم در تذکر دیگری گفت: هزینه تولید بالا رفته است و گرانی بیمه و مالیات کمر مردم را شکسته است، در این بین قیمت گوشت سرسام آور افزایش پیدا کرده است، کاری کنید که مردم به یارانه نیاز نداشته باشند، اما اکنون شاهدیم حتی بسته حمایتی به برخی از افراد نرسیده است.

** تشکیل خانواده پیش از سن بلوغ دارای خطرات خشونت جنسی و بیماری های روانی دارد
صدیف بدری نماینده مردم اردبیل در مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خطاب به دولت گفت: در حوزه زنان و کودکان دولت اقدام درخور ندارد و شاهد افزایش 13 درصدی سهم زنان از اعتیاد، 16 درصدی طلاق، 30 درصدی خشونت نسبت به زنان و افزایش 43 هزار ازدواج در سنین دختران 10 تا 15 سال هستیم، همچنین ازدواج کودکان بسیار مهم است که در مجلس نیز حساسیت زا شده است.
وی ادامه داد: تشکیل خانواده پیش از سن بلوغ در کنار مشکلات حقوقی دارای خطرات خشونت جنسی و بیماری‌های روانی و افزایش سقط جنین است که درمان آن نیز زمانبر و هزینه‌بر است لذا از کمیسیون قضایی و مرکز پژوهش‌ها خواستار بررسی جامع از نظر شرعی و اقتضائات روز هستیم که در این زمینه باید ماده (1041) قانون مدنی اصلاح شود.
سخنگوی کمیسیون عمران مجلس شورای اسلامی در تذکر دیگری خطاب به رییس جمهوری از افزایش قیمت کالا و دلار انتقاد کرد و یادآور شد: باوجود کاهش قیمت دلار هنوز شاهد قیمت بالای کالاها هستیم که نیاز به ساماندهی به خصوص در حوزه قیمت گوشت و مرغ است.

** حقوق بازنشستگان افزایش یابد
نادر قاضی پور نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رییس جمهوری گفت: حقوق بازنشستگان و مستمری‌بگیران تأمین اجتماعی، کارمندان، کارگران، نیروهای مسلح اعم از ارتش، سپاه، نیروهای انتظامی، وزارت دفاع و مرزبانی باید افزایش یابد.
وی در تذکر دیگری گفت: مسئولان باید از افزایش بی رویه قیمت خودروها جلوگیری کنند، خودروهای وعده داده شده با قیمت قبلی باید تحویل داده شود یا خسارت افراد جبران شود.
وی در تذکر دیگری افزود: تخصیص بسته‌های حمایتی روستاییان و مستمری‌بگیران عشایر و روستایی و کنترل قیمت اجناس مصرفی به ویژه برای قشر مستضعف جامعه باید در دستور کار دولت قرار گیرد.
وی در تذکر دیگری خطاب به صدا و سیما تصریح کرد: هم اکنون باید یک کانال سراسری 24 ساعته به زبان ترکی در کل کشور ایجاد شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم در تذکری به اعضای هیات دولت گفت: بند (و) تبصره (16) بودجه 97 برای حل مشکلات هزاران تولیدکننده محصولات کشاورزی، دامی، صنعتی و آبزیان اجرا شود.

** تکلیف واحدهای تولیدی صنعتی امیرمنصور آریا مشخص شود
منوچهر جمالی سوسفی نماینده مردم رودبار در مجلس شورای اسلامی، در تذکر شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد گفت: لازم است واحدهای تولیدی صنعتی امیر منصور آریا که بابت دریافت تسهیلات در تملک بانک ملی است، تعیین تکلیف صورت گیرد چرا که نه به بخش خصوصی واگذار شده و نه فعالیتی دارد.

** بحث مالیات پزشکان نیاز به بحث تخصصی دارد
علی نوبخت حقیقی نماینده مردم تهران در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به وزیر اقتصاد تاکید کرد: این روزها بحث مالیات پزشکان نقل هر مجلس شده و صداوسیما گویی برنامه دیگری ندارد و به این بحث تخصصی می پردازد، بررسی نادرست این موضوع در منظر عمومی ممکن است اعتماد مردم به جامعه پزشکی را مخدوش کند.
وی ادامه داد: همه مردم ایران ملزم به پرداخت مالیات هستند و همه اقشار باید مالیات بدهند و اگر کسی از پرداخت مالیات فرار کند، مجرم شناخته می شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: هنگامی که موضوع فرار مالیاتی پزشکان مطرح شد، به جهت اینکه دولت بتواند از راه مناسبی مالیات را اخذ کند، تیمی معرفی شد تا این موضوع مالیات پزشکان را از طرف سازمان امور مالیاتی و نظام پزشکی در فضای فنی و آرام دنبال کند.
نوبخت ادامه داد: باید توجه داشت که در این اوضاع که همه چیز گران می شود، ویزیت پزشکان افزایش نیافته که این موضوع نجابت پزشکان را نشان می دهد.

** التهابات شدید بازار خودروسازی باعث نارضایتی مردم شده است
سیدناصر موسوی لارگانی نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی به دکتر روحانی درباره التهابات شدید بازار خودروسازی که موجب نارضایتی مردم شده است تذکر داد.
وی ادامه داد: دولت‌های دیگر با کمک به خودروسازی بزرگترین خیانت را به تولید ملی کرده‌اند و امروز پراید هفت میلیون تومانی به 36 میلیون تومان رسیده و کیفیت آن نسبت به گذشته کاهش یافته است.
نماینده مردم فلاورجان در مجلس شورای اسلامی گفت: چرا انحصار دو خودروسازی بزرگ در کشور شکسته نمی‌شود، واردات و صادرات و عدم حمایت از تولید باعث کوچک شدن سفره مردم شده است.
عضو کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی افزود: بیکاری موجبات نارضایتی مردم شده است و عملکرد دولت در حوزه معیشتی مردم باید اصلاح شود.

** افزایش بی رویه قیمت خودرو موجب نگرانی مردم شده است
سیدجواد حسینی کیا عضوصنایع و معادن مجلس نیز در تذکری گفت: افزایش بی رویه و خارج از ضابطه قیمت خودرو موجب نگرانی و اجحاف در حق مردم شده است، نگذارید مردم تحت عنوان حمایت از تولید داخلی له شوند.
حسینی کیا ضمن تشکر از وزیر اقتصاد برای توقف فروش سیلوهای استان کرمانشاه تصریح کرد: سازمان خصوصی سازی با فشار می خواهد سیلوها را تحویل دهد، آقای وزیر شما قول داده اید جلوی این کار را بگیرید. نگذارید عده ای با باند و زد و بند و فساد موجب تاراج شوند.
عضو کمیسیون صنایع و معادن مجلس اظهار داشت: قدرت موشکی ایران مدیون شهیدانی چون تهرانی مقدم است، آرزوی آنها نابودی اسرائیل بود، این درست نیست این توان به نام دیگران تمام شود که جفا در حق شهیدان محسوب خواهد شد.

** مطالبات داروخانه ها پرداخت شود
همچنین محمد کاظمی نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی خطاب به رییس جمهوری و وزیر تعاون گفت: داروخانه ها و مراکز درمانی طرف قرارداد تامین اجتماعی مطالبات خود را از این سازمان دریافت نکرده اند، از این رو نسبت به ارائه خدمات به افراد تحت پوشش سازمان که اکثراً بازنشستگان و طبقه محروم جامعه هستند، ممانعت می کنند.
نماینده مردم ملایر در مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: تدبیری اندیشیده شود تا مطالبات داروخانه ها و مراکز درمانی پرداخت شود.

** دولت به داد کشاورزان برسد
بهمن طاهرخانی نماینده مرم تاکستان در مجلس شورای اسلامی هم در تذکر شفاهی خطاب به رییس جمهوری گفت: کشاورزان با مشکل شدید در زمینه عدم پرداخت وام مواجهند و چنانچه دولت و رییس جمهوری به داد آنها نرسند، پرونده های متعددی که در دستگاه قضایی به دلیل شکایت ضامنان از بدهکاران و بدهکاران از ضامنان و بانک علیه هر دو ایجاد شده است، باعث ورود 10 میلیون نفر به دلیل اجرای قانون محکومیت مالی به زندان می شود.
نماینده مردم تاکستان در مجلس شورای اسلامی ادامه داد: نمایندگان مجلس در این مورد 3 بار به رئیس جمهور نامه نوشتند که نتیجه ای را در بر نداشت و این امر باعث شده همچنان کشاورزان در مقابل بانک ها، فرمانداری ها و استانداری ها تجمع کنند.
این نماینده مردم در مجلس دهم گفت: دولت باید برای این کشاورزان که زیربنای حیات جامعه هستند، تدبیری بیاندیشد چرا که ادعای دولت تدبیر و امید بودن به معنای این است که مردم نتیجه آن را در سفره ها و معیشت خود ببینند.

** فضاسازی علیه جامعه پزشکان به راه افتاده است
محمدحسین قربانی نماینده مردم آستانه اشرافیه مجلس شورای اسلامی در تذکر شفاهی در انتقاد نسبت به نحوه تعیین مالیات برای پزشکان اظهارداشت: امروز در مجلس و بسیاری از فضاهای عمومی کشور از جمله صداوسیما فضاسازی علیه جامعه پزشکان به راه افتاده است که می تواند خسران بسیار بزرگی برای خدمتگذاران عرصه سلامت ایجاد کند.
وی افزود: کمیسیون تلفیق مجلس شورای اسلامی چرا باید برای یک صنف خدوم تعیین تکلیف مالیاتی کند؟ هر چند بنده موافق پرداخت مالیات توسط تمام صنوف از جمله پزشکان هستم، ولی نحوه دریافت مالیات از اقشار، صنوف و مشاوران مختلف باید توسط سازمان امور مالیاتی کشور تعریف و دریافت شود.
این نماینده مردم در مجلس دهم یادآور شد: 14 میلیارد دلار ارز 4200 تومانی برای کالاهای اساسی و خوراک دام و طیور تخصیص داده شده است و اگر این تخصیص ارز و واردات به درستی انجام شده، چرا مبلغ هر کیلو گوشت به یکصد هزار تومان رسیده است؟ بنابراین این امر موید این است که فساد در روند تخصیص ارز به واردات ایجاد شده است.
سیام**1058**1336
کد N2066950

وبگردی