آفتاب
بررسی ادامه فعالیت موسسه رسانه‌های تصویری در گفت‌وگو با کارشناسان؛

محاسن و معایب یک ادغام

محاسن و معایب یک ادغام

تهران - ایرنا - شاید مهمترین تصمیم حسین انتظامی سرپرست سازمان سینمایی در طول این مدت کوتاه مدیریت خود بر سینمای ایران دستور ادغام موسسه رسانه‌های تصویری در یک یا دو موسسه دیگر وابسته به سازمان سینمایی است. اقدامی که حتما محاسن و معایبی هم دارد.

به گزارش روز دوشنبه خبرنگار سینمایی ایرنا، شاید برای نخستین بار حوالی پاییز سال 95 بود که زمزمه‌هایی درباره ادغام موسسه رسانه‌های تصویری در سازمان سینمایی مطرح شد. اگرچه آن موضوع فقط در حد زمزمه باقی ماند و هیچ گاه اجرایی نشد اما این روزها پیش از اینکه هیچ گونه بحثی در این باره مطرح شود.
سرپرست سازمان سینمایی در حکمی اعلام کرد که در راستای سیاست‌های کلان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و برنامه جامع سازمان سینمایی این اتفاق باید هر چه سریعتر بیافتد.
حسین انتظامی حتی خیلی زود به مهدی یزدانی مدیرعامل این روزهای موسسه رسانه‌های تصویری حکم داد که ظرف 6 ماه نسبت به انجام تشریفات قانونی ادغام موسسه در یک یا دو موسسه دیگر وابسته به سازمان سینمایی اقدام کند.
درواقع در حکم انتظامی آمده است که این سیاست؛ به منظور فراهم کردن شرایط لازم برای شکل‌گیری ساختاری چابک، منعطف و متناسب با رویکرد جامعه مدارانه و هم افزایی بیشتر بین بخش‌های مختلف سینما انجام خواهد شد.
از طرف دیگر نیز با توجه به توان بخش خصوصی در شبکه نمایش خانگی و بازارهای نوپدید که به حد قابل قبولی رسیده‌اند، خوب است که از تصدی و امور اجرایی غیرضرور توسط دولت در این بخش کاسته شود.
اما حتما و بر مبنای مطالعات کارشناسان و به گواه تجربیات هرگونه اصلاح ساختار که بر مبنای استراتژی و راهبرد شفاف و علمی صورت نگیرد، محکوم به شکست خواهد بود.
حالا برای بررسی موضوع ادغام موسسه رسانه های تصویری و تاثیرات مثبت و منفی این موضوع به سراغ سه تن از کارشناسان این حوزه رفته ایم که در ادامه از نظر شما نیز می گذرد.

**ادغام موسسه رسانه‌های تصویری به نفع سینما است

مدیرعامل اسبق موسسه رسانه های تصویری در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا در این باره، افزود: تامین و خرید فیلم‌های خارجی و تکثیر، شبکه فروش و باقی قضایا اوایل سال 90 با موسسات و شرکت های خصوصی راه اندازی شد.
محمدسعید قائنی نجفی، ادامه داد: دهه 90 شبکه نمایش خانگی متحول و بالغ شد و توانست محصولات را با تیراژ بالا به کل کشور توزیع کند؛ همزمان با بلوغ شبکه نمایش خانگی، این بخش وارد تولید محتوا نیز شد.
قائنی نجفی تصریح کرد: با توجه به اینکه موسسه رسانه‌های تصویری ظرفیت بزرگی دارد اما فعالیت‌های گذشته را ندارد. با ورود موسسات و شرکت‌های محتوای نمایش خانگی، فعالیت به فرمت فیزیکی تبدیل شد.
مدیرعامل اسبق موسسه رسانه‌های تصویری با اشاره به اینکه تقسیم فعالیت‌ها، دانش و اموال این موسسه در موسسات دیگر می‌تواند منجر به استفاده بهتری از امکانات شود، گفت: موسسه سال‌ها به فعالیت‌هایی چون برگزاری جشنواره‌ها، اکران فیلم‌های خارجی و ... تبدیل شده است. یزدانی با توجه به سابقه سینمایی و آشنایی با مسائل اقتصادی به عنوان گزینه مناسب برای اجرای این ماموریت انتخاب شده است. سینماگران از حکم ادغام موسسه رسانه های تصویری استقبال خواهند کرد چون این اقدام قطعا به نفع سینما خواهد بود.
وی با تاکید بر اینکه اواسط سال آینده اثرات مثبت ادغام، کاملا نمایان خواهد شد، خاطرنشان کرد: ادغام موسسه رسانه‌های تصویری به نفع سینما و بودجه سازمان سینمایی است. صرفه جویی در امکانات، تخصص و دانشِ موجود در موسسه و ادغام با بخش‌های دیگر جهت خدمت به سینما و فرهنگ و هنر، می‌تواند آورده‌های بیشتری داشته باشد.

**ادغام موسسه رسانه‌های تصویری حرکتی انقلابی است

تهیه کننده فیلم سینمایی «شوکران» نیز در گفت وگو با خبرنگار سینمایی ایرنا با اشاره به ماموریت صادر شده از سوی سرپرست سازمان سینمایی برای ادغام موسسه رسانه‌های تصویری، گفت: افرادی که به عنوان مسئول این ماموریت انتخاب شده اند باید تلاش کنند تا موسسات مشابه که خروجی مناسبی ندارند هم ادغام شوند.
سیدضیاء هاشمی، افزود: این اقدام حرکتی درست است و ما به عنوان بخشی از افراد فعال در سینما دستشان را می فشاریم و همراه و همگام با مهدی یزدانی برای هر چه بهتر اجرا شدن این ماموریت تلاش می کنیم.
هاشمی ادامه داد: مهدی یزدانی که در حال حاضر مدیر موسسه رسانه های تصویری است، گزینه مناسبی برای این مامویت به حساب می آید و باید هر چه زودتر بساط پراکندگی و فضای بیکاری در برخی از موسسات را ساماندهی و سازماندهی کند.
تهیه کننده فیلم سینمایی «امیر»، گفت: اساس این ماموریت جنبه اقتصادی دارد چراکه مبالغ زیادی از بودجه سینمای کشور صرف امور غیرضروری می شود، پرسنل در فضایی که فعالیتی انجام نمی شود کارایی خود را از دست داده اند، با این ادغام می توانند در مکانی دیگر فعالیت موثری داشته باشند.
وی افزود: در سال های قدیم در شوراهای مختلف تمام کارها با 5 و 6 نیرو پیش می رفت، بنابراین گستردگی فعلی اتلاف هزینه بیت المال و خسارت مالی است.
این تهیه کننده سینما خاطرنشان کرد: این حرکت انقلابی را باید تقدیر کرد و امیدوارم حسین انتظامی در زمان مسئولیت خود در سازمان سینمایی اقدامات ارزشمندی را به یادگار بگذارد.

**مدیر موفق سینمایی اهمیت کار را در فربه بودن سازمان سینمایی نمی‌دانند

تهیه کننده فیلم سینمایی «پارک وی» نیز در گفت و گو با خبرنگار سینمایی ایرنا درباره اهمیت ادغام موسسه رسانه های تصویری با یک یا دو موسسه دیگر، اظهار داشت: مدیران موفق سازمان سینمایی اهمیت خود را در فربه بودن سازمان سینمایی نمی دانند بلکه در چابک بودن و اجرای ماموریت های محوله آن با امکانات بسیار کمتر می دانند.
تهیه کننده «رخساره» تاکید کرد: موسسه رسانه های تصویری در شرایطی تصویب شد که قرار بود شبکه نمایش خانگی راه اندازی شود به همین دلیل موسسه به طور انحصاری مدیریت این مسئولیت ها را بر عهده داشت.
غلامرضا موسوی افزود: اما در زمان مرحوم سیف اله داد با تدبیر او بخش خصوصی وارد بازار شد اما اکنون بخش خصوصی توانسته بازار را به درستی مدیریت کند پس نیاز به حامی جدیدی همچون موسسه با ابعادی که به تدریج فربه شده مانند موسسات دیگر را ندارد.
موسوی خاطرنشان کرد: با آغاز این اقدام آغاز کوچک سازی و چابک سازی موسسه رسانه های تصویری امیدوارم همکاران سینمایی ام به جای اینکه با انواع کاغذبازی روبرو شوند سریع مشکلاتشان مطرح و به نتیجه برسد.
تهیه کننده «قرمز»، گفت: مهدی یزدانی به عنوان گزینه مناسب برای این ادغام است چرا که این مدیریت به فردی سپرده شد که در سال های مدیریتی اش در برابر تغییرات هیچ وقت جبهه نگرفت.
وی ادامه داد: یزدانی همیشه همراه با تغییرات بوده و در مراکزی که مدیریت کرده با توجه به شناخت اقتصادی که دارد فرد موفقی بوده است. شاید این شروعِ ادغام به کسی دیگر سپرده می شد از لحظه اول باید نگران می شدیم.
موسوی به ویژگی های سرپرست سازمان سینمایی اشاره کرد و گفت: عدم دلبستگی انتظامی به پست ها و نیاز به فرد نبودن محل خدمت از ویژگی های او است که باعث شده تا من و همکارانم به این باور برسیم که سازمان سینمایی به تدریج کوچک سازی خواهد شد.
به گزارش ایرنا، با توجه به نظرات مثبت اهالی سینما به نظر می رسد نخستین و جدی ترین تصمیم سکاندار جدید سینمای ایران مورد توجه و تایید فعالان هنر هفتم نیز است. اما حالا باید ماند و دید که عمل نیز نتیجه دلخواه و مورد تایید اهالی سینما حاصل خواهد شد یا خیر؟
فراهنگ ** 9246 ** 1355 **
کد N2066912

وبگردی