آفتاب
حکیم در نشست اتحادیه عرب:

سیاست عراق جذب سرمایه گذاری خارجی است

سیاست عراق جذب سرمایه گذاری خارجی است

بغداد - ایرنا - وزیر امور خارجه عراق گفت که کشورش بدنبال ایجاد شبکه گسترده از روابط اقتصادی و جذب سرمایه گذاری های خارجی است.

به گزارش ایرنا، 'محمدعلی حکیم' روز یکشنبه در نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت، گفت که عراق امروز بجای نقطه افتراق به نقطه پیوند تبدیل شده است و درهای این کشور بر روی انواع همکاری و اتحاد میان کشورهای عربی در اشکال مختلف باز است.
وزیر خارجه عراق گفت: عراق در مرحله کنونی می تواند نقشی محوری در حفظ امنیت و ثبات در منطقه و تشکیل یک نظام روابط مشترک عربی مبتنی بر منافع متبادل و دور از قطب بندی های سیاسی ایفا کند.
وی گفت: سیاست عراق بر گشایش اقتصادی بنا شده و دست دوستی و همکاری به سوی همه کشورهای دوست و برادر دراز می کند.
حکیم، تلاش برای ایجاد شبکه گسترده از روابط اقتصادی و جذب سرمایه گذاری های خارجی را بخشی از این سیاست دانست.
وزیر امور خارجه عراق همچنین خواستار ایجاد یک بازار یکپارچه برای برق در میان کشورهای جهان عرب شد.
رئیس دستگاه دیپلماسی عراق، کشورهای عضو را دعوت کرد، چارچوب قانونی تشکیل یک بازار یکپارچه برق در سطح جهان عرب را تدوین کنند.
وی گفت: این اقدام در چارچوب تحقق اهداف برنامه توسعه پایدار افق 2030 و با همت کشورهای عضو انجام شود.
حکیم با اشاره به اهمیت حیاتی برق در روند توسعه اقتصادی و اجتماعی کشورها و نقش آن در رشد اقتصاد، ایجاد فرصت های شغلی و کاهش بیکاری جوانان اشاره کرد.
وزیر امور خارجه عراق در بخش دیگری از سخنانش همچنین خواستار ایجاد یک منطقه مشترک اقتصادی میان کشورهای عضو و تبدیل مناطق مرزی به مراکز سرمایه گذاری شد.
وی در عین حال هشدار داد که تداوم اوضاع نامناسب اقتصادی در برخی کشورهای منطقه از چالش های بزرگی است که ثبات و امنیت آن را تهدید می کند.
حکیم، برداشتن گام هایی برای تامین امنیت غذایی کشورهای عربی را از پایه های اساسی تقویت همکاری مشترک میان کشورهای عربی و خدمت به شهروندان عرب دانست.
نشست اقتصادی اتحادیه عرب در بیروت که تعداد اندکی از رهبران کشورهای عضو در آن حاضر شدند، عصر امروز (یکشنبه) با صدور بیانیه ای به کار خود پایان داد.
«جبران باسیل» وزیر خارجه لبنان بیانیه پایانی چهارمین نشست اقتصادی، اجتماعی و توسعه ای اتحادیه عرب را قرائت کرد.
در این بیانیه همچنین به ضرورت حمایت از ملت فلسطین بویژه اقتصاد آن در در مواجهه با اقدامات رژیم صهیونیستی اشاره شد.
کشورهای عضو همچنین خواستار پایبندی همه کشورها به قوانین بین المللی و قطعنامه های مرتبط با جایگاه ویژه شهر قدس شدند و مخالفت خود را با شناسایی این شهر به عنوان پایتخت اسرائیل و انتقال سفارتخانه کشورها به آن اعلام کردند.
همکاری مشترک بین اعضا برای تحقق سند توسعه پایدار 2030 در میان کشورهای عضو اتحادیه عرب از جمله دیگر محورهای مورد اشاره در بیانیه پایانی نشست بیروت بود.
در این نشست اعلام شد که نشست بعدی اقتصادی اتحادیه عرب در موریتانی برگزار خواهد شد.
خاورم*4**380*
کد N2066354

وبگردی