آفتاب

بررسی لایحه اصلاح ماده ۱۹ رسیدگی به تخلفات رانندگی در کمیسیون شوراها

بررسی لایحه اصلاح ماده ۱۹ رسیدگی به تخلفات رانندگی در کمیسیون شوراها

سخنگوی کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها از بررسی لایحه اصلاح ماده ۱۹ رسیدگی به تخلفات رانندگی در جلسه امروز این کمیسیون خبر داد.

اصغر سلیمی در گفت‌وگو با ایسنا ضمن تشریح جلسه امروز کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها بیان کرد: امروز لایحه اصلاح ماده ۱۹ قانون رسیدگی به تخلفات رانندگی در دستور کار کمیسیون بود. بر اساس این لایحه بستن کمربند ایمنی برای رانندگان و کلیه سرنشینان در انواع خودروهای در حال حرکت و در کلیه راه‌ها الزامی است. از سوی دیگر استفاده از صندلی کودک در خودروهای سواری و استفاده از کلاه ایمنی برای رانندگان و ترک نشینان هر نوع موتور سیکلت الزامی است.

وی در ادامه اظهار کرد: با متخلفان برابر جریمه پیش بینی شده در جدول جرائم رانندگی برخورد خواهد شد. در تبصره دو این لایحه آمده است، آئین نامه اجرایی استفاده از انواع صندلی کودک بر حسب سن، قد و وزن ظرف مدت سه ماه پس از لازم الاجرا شدن این قانون توسط کمیسیون ایمنی راه های کشور تهییه شده و به تصویب هییت وزیران خواهد رسید.

نماینده مردم سمیرم در ادامه تصریح کرد: این لایحه در کمیسیون مورد بحث و بررسی قرار گرفت و نمایندگان راهنمایی و رانندگی و کمیسیون ایمنی راه کشور و اعضای کمیسیون و مرکز پژوهش های مجلس نظر خود را اعلام کردند.

وی در ادامه بیان کرد: نظر بر این بود که صندلی‌های کودک تا سن ۱۰ سال برحسب سن، وزن و قد استفاده شود. تا دوسالگی از نوعی گهواره که بر خلاف جهت نشستن افراد است و دو تا پنج سالگی از صندلی کودک و از پنج تا ده سالگی نوعی نشستن مخصوص تعریف شود.

سلیمی خاطر نشان کرد: در بسیاری از کشورها ۷۵ قانون برای صندلی کودک وجود دارد. ما سالانه بیش از ۱۶ هزار کشته در تصادفات رانندگی داریم که نزدیک به ۱۵ درصد آنها مربوط به کودکان است.

وی افزود: اما مسئله ای که مطرح است در گام اول ما از وسیله و خودروهای ایمن و استانداری برخوردار نیستیم و از سوی دیگر قیمت این صندلی ها بالا بوده و فشار اقتصادی بر مردم وارد می کند. نظر کمیسیون بر این بود که ما باید ابتدا در این زمینه فرهنگ‌سازی کرده و زیرساخت‌های لازم را فراهم کنیم و بحث جریمه و الزام به استفاده از صندلی کودک در گان دوم مطرح شود.

سلیمی در پایان گفت: در کل این لایحه به یک کارگروه ویژه در کمیسیون ارجاع داده شد تا پس از اصلاحات لازم در کمیسیون به تصویب برسد.

انتهای پیام

کد N2066094

وبگردی