آفتاب

آسمان در دومین ماه زمستان: مهمان خسوف و مقارنه زهره و مشتری

آسمان در دومین ماه زمستان: مهمان خسوف و مقارنه زهره و مشتری

تهران- ایرنا- وقوع خسوف در اولین روز از دومین ماه زمستان، همچنین مقارنه زهره و مشتری و مقارنه ماه، زهره و مشتری از رویدادهای آسمانی این ماه است.

ندا جعفری کارشناس نجوم روز یکشنبه در گفت وگو با خبرنگار علمی ایرنا در مورد رویدادهای نجومی ماه پیش رو گفت: اولین رویداد ماه جاری خسوف یا ماه گرفتگی است که بامداد اول بهمن به وقوع می پیوندد، این خسوف به شکل نیم سایه در ایران دیده می شود و پیش از گرفت کامل ماه غروب می کند اما در قاره آمریکا و غرب اروپا دیده می شود.
این کارشناش نجوم و منجم آماتور در مورد وضعیت خسوف در پایتخت اظهار داشت: ماه در تهران ساعت ۷ و ۱۳ دقیقه صبح غروب می کند و حدود ۹ دقیقه از آغاز خسوف را می توان دید، زیرا پیش از گرفت کامل ماه غروب می کند.
وی در توضیح ماه گرفتگی گفت: ماه گرفتگی یا خسوف زمانی اتفاق می افتد که ماه در فاز کامل (بدر) و در حال عبور از بخشی از سایه زمین باشد، هنگامی که خورشید، زمین و ماه کامل در یک راستا و در یک خط قرار بگیرند. در حالی که زمین بین ماه و خورشید واقع شود، در این حالت نوری که از خورشید به ماه می تابد با وجود زمین باعث ایجاد سایه زمین روی ماه می ‌شود و ماه گرفتگی رخ می ‌دهد. سایه زمین در واقع از دو قسمت مخروطی شکل درست شده که یکی داخل دیگری قرار دارد.
جعفری افزود: در خسوف کلی تمام ماه از داخل سایه زمین عبور می کند و به طور کامل در تاریکی فرو می رود. این رویداد به خاطر رنگ های گوناگون و متغیری که ماه در لحظه گرفت کامل در سطح خود دارد برجسته و مورد توجه است.

***مقارنه زهره و مشتری
وی با اشاره به دیگر رویدادهای نجومی در این ماه گفت: مقارنه زهره و مشتری رویداد دیگری است که بامداد سوم بهمن در انتظار آن هستیم؛ مقارنه زمانی روی می دهد که هر دو جرم یعنی سیاره زهره و سیاره مشتری در آسمان از نظر ظاهری در فاصله ای کمتر از 7 درجه از یکدیگر قرار گیرند که موقعیت مناسبی از نظر رصد و عکاسی برای علاقمندان به نجوم است.
این داور مسابقه نجومی استارکاپ توضیح داد: همچنین بامداد 11 بهمن مقارنه ماه، زهره و مشتری را شاهد هستیم که رویداد مهمی برای رصد به شمار می آید به ویژه که سیاره زهره بعد از ماه پرنورترین جرم در آسمان است.
به گفته جعفری، 30 بهمن نیز رویداد ماه کامل یا بدر در آسمان خودنمایی خواهد کرد..
علمی**9157*2017
کد N2065618

وبگردی