آفتاب
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران:

قبل از تالاب ها مسئولیت اجتماعی خشک شده بود

قبل از تالاب ها مسئولیت اجتماعی خشک شده بود

تهران-ایرنا-مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران با اشاره به خشک شدن دریاچه ارومیه، تالاب های گاوخونی و هامون افزود: قبل از این اتفاقات، مسئولیت اجتماعی در کشور خشک شده بود.

به گزارش خبرنگار ایرنا، کیومرث کلانتری روز شنبه در گرامیداشت روز هوای پاک در مدرسه آرمینه مصلی نژاد منطقه 6 تهران اظهارداشت: نباید فکر کنیم که سازمانی به نام محیط زیست باید محیط زیست را حفظ کند، باید آحاد جامعه نسبت به آن مسئولیت داشته باشند.
وی افزود:امسال تاکنون 49 روز هوای ناسالم در پایتخت استنشاق کردیم درحالی که سال گذشته یکصد روز هوای ناسالم داشت.
کلانتری گفت: امروز در تهران چهار میلیون دستگاه خودرو و سه میلیون دستگاه موتور سیکلت تردد کرده و مشکلاتی را ایجاد می کنند.
وی با اشاره به اینکه تنها راه کاهش و رفع آلودگی هوای تهران، کاهش ترافیک است، افزود: راه حل کاهش ترافیک و آلاینده های هوا استفاده از حمل و نقل عمومی، دوچرخه، پیاده روی است.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران گفت: در بین عناصر تشکیل دهنده محیط زیست، حیاتی ترین و پراهمیت ترین عنصر، هوا است و همه ما موظفیم در راستای حفظ محیط زیست و کیفیت هوای تهران تلاش کنیم.
وی، استفاده از دوچرخه، استفاده نکردن از خودرو تک سرنشین، توسعه فضای سبز، کاهش تولید پسماند، ساخت کارخانه در بیرون از شهر را از دیگر راه دستیابی به هوای پاک عنوان کرد.
کلانتری با اشاره به اینکه حفظ محیط زیست وظیفه عمومی است، گفت: اگر بخواهیم محیط زیستمان را حفظ کنیم باید همه آحاد جامعه در راستای حفظ محیط زیست مشارکت داشته باشند و اگر بخواهیم مشارکت مردم را ایجاد کنیم باید به همه افراد جامعه آموزش دهیم.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران افزود: امروز عدم تعادل زیست محیطی ناشی از عدم آموزش کافی به افراد جامعه است و باید آموزش دهیم تا رفتارها را تغییر داده، مشارکت مردم را ارتقا دهیم و بتوانیم جامعه یا مسئولیت پذیر نسبت به محیط زیست داشته باشیم.
وی با تاکید بر اینکه ما نیازمند فرهنگسازی و توسعه فرهنگ محیط زیستی برای نسل آینده هستیم، اظهارداشت: نسل آینده باید نسلی مسولیت پذیر، مطالبه گر و خواستار محیط زیستی سالم باشد و دانش آموزان و نونهالان و آینده سازان باید به
عنوان سفیر محیط زیست در هر خانواده و گروهی نقش داشته باشند و سخنان آنان مورد توجه قرار گیرد.
مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران خطاب به دانش آموزان گفت: وظیفه ما پدران این است که هوا و محیط زیستی سالم را برای شما به ارث بگذاریم، این امر نیازمند آموزش است و شما می توانید در هر خانواده ای فرهنگسازی کنید.
وی با اشاره به همکاری سازمان حفاظت محیط زیست و آموزش و پرورش برای ورود آموزه های محیط زیستی در کتب درسی اظهارداشت: در این حوزه بسته های آموزشی به مهدکودک ها و پیش دبستانی ها ارائه شده و امیدواریم حفظ محیط زیست در نظام آموزشی رسمی کشور جایگاه ارزشمندی پیدا کند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست نیز در این آیین اظهارداشت: وضعیت هوای تهران خوب نیست و نه تنها در روز و هفته هوای پاک بلکه در تمام طول سال باید دستیابی به هوای پاک را مدنظر قرار دهیم و برای رسیدن به آن تلاش کنیم.
مسعود زندی با اشاره به اینکه مسئولان در بخش های مختلف اقداماتی را برای دستیابی به هوای پاک انجام داده اند، گفت: دستیابی به هوای پاک برای همه مردم باید به یک مطالبه تبدیل شود و همه اقشار مختلف در جهت دستیابی به این هدف تلاش کنند.
وی خطاب به دانش آموزان افزود: به عنوان مثال اگر خودرو نامناسب و منشا آلودگی را دیدید، هشدار داده، اطلاع رسانی کنید، موضوع را به مراجع اطلاع دهید و از خانواده ها بخواهید تا برای رفع مشکل همکاری کنند.
رئیس مرکز ملی هوا و تغییر اقلیم سازمان حفاظت محیط زیست اظهارداشت: به طور کلی توقع زیادی از مردم نیست، در راستای دستیابی به هوای پاک سیستم خودروها باید استاندارد و تنظیم شده باشد.
زندی با اشاره به ایجاد مدارس سبز در سطح کشور گفت: تلاش می کنیم همان طور که صنعت سبز، شهر سبز و محله سبز داریم، مدارس سبز نیز در کشور ایجاد شود و ضمن فرهنگسازی برای ارتقای مسئولیت اجتماعی، حفظ محیط زیست و دستیابی به هوای پاک تلاش کنیم.
مراسم گرامیداشت هوای پاک(29 دی) روز شنبه با حضور کیومرث کلانتری مدیرکل حفاظت محیط زیست استان تهران، محمدحسین بازگیر رئیس اداره حفاظت محیط زیست شهر تهران، حسن محمدی معاون تربیت بدنی و سلامت آموزش و پرورش تهران در مدرسه آرمینه مصلی نژاد منطقه 6 تهران برگزار شد.
در دنیا به منظور جلب توجه مردم به موضوعات مربوط به حفظ محیط زیست و تامین زندگی سالم در راستای نیل به اهداف توسعه پایدار، روزهای نمادین خاصی مرتبط با حفظ محیط زیست تعیین می شود که از جمله آنها روز جهانی محیط زیست، روز زمین پاک، روز هوای پاک و ... است. روز هوای پاک در دنیا با عنوان های مختلف از جمله روز بدون خودرو، روز بدون دود و ... در کشورهای مختلف نامگذاری شده و اقدامات خاصی در این روز برای تنویر افکار عمومی صورت گرفته است.
در ایران نیز بحران آلودگی هوا در تهران و 6 شهر آلوده کشور؛ تبریز، مشهد، اراک، اصفهان، شیراز و اهواز، مسئولین ستاد اجرایی کاهش آلودگی هوا را بر این داشت تا به منظور ایجاد حساسیت در بین اقشار مختلف جامعه، از سال ۱۳۷۴ روز ۲۹ دی به عنوان روز ملی هوای پاک نامگذاری شود.
تهرام/7245/ 1539
کد N2065015

وبگردی