آفتاب
مهر از بحران گرسنگی در بریتانیا گزارش می‌دهد

سطل زباله، امید دانش‌آموزان گرسنه انگلیس

سطل زباله، امید دانش‌آموزان گرسنه انگلیس

بحران فقر و گرسنگی در بریتانیا به بالاترین سطح خود طی سال‌های اخیر رسیده و بسیاری از معلمان نسبت به گرسنگی دانش‌آموزان هشدار داده اند.

خبرگزاری مهر؛ گروه جامعه _ ساناز باقری‌راد: تصاویر اخیر موجود در رسانه های غربی احتمالا برای برخی عجیب که هیچ، بسیار تعجب آور هم خواهد بود. صحنه هایی که شاید تصور کنیم بیشتر در کشورهای محروم دیده می شود و احتمال وجود آن ها در جوامع به ظاهر پیشرفته غربی را ندهیم.

تصویر کودکی که تا نیمه به درون سطل زباله خم شده و به دنبال تکه ای از پسمانده های غذایی می گردد، دانش آموزی که از فشار گرسنگی هسته میوه ها را از رو زمین جمع می کند و کودکانی که به خاطر گرسنگی گریه می کنند. این ها تنها برخی از لحظه هایی که است از حال و روز خراب کشورهای غربی حکایت می کند.

داستانی که نشان می دهد وضعیت این کشورها به آن خوش رنگ و لعابی که در فضای مجازی یا رسانه ها دیده می شود نیست. بحران هایی که هر روز از گوشه و کنار انگلستان سر برمی آورد، به عنوان یکی کشورهای دنیای غرب، مهر تایید را بر نسخه بی رنگ و روی زندگی انگلیسی می زند.

فقر، گرسنگی، اعتیاد و بی خانمانی تنها چندین نمونه از بارزترین معضلات اجتماعی است که رشد تدریجی آن ها طی سال های اخیر در کشور انگلستان، امروزه به یک بحران تبدیل شده است.

جریان تدریجی گرسنگی در انگلیس و هشدار نهادها 

از سال ۲۰۱۰ به بعد نهادهای مختلف بریتانیا نسبت به شروع بحران فقر و گرسنگی در این کشور هشدار دادند.

فرانسس اوگریدی، دبیر کل مجمع اتحادیه‌های صنفی بریتانیا می‌گوید: فقر کودکان در خانواده‌های شاغل از سال ۲۰۱۰ به شدت افزایش یافته است. کاهش درآمدها و قطع بعضی کمک‌هزینه‌ها در طی سال‌ها زیان‌های انسانی وحشتناکی به جا گذاشته است.

سال ۲۰۱۲ صندوق نجات کودکان انگلیس از افزایش سطح فقر میان کودکان خبر داد و اعلام کرد یک چهارم خردسالان به دلیل مشکلات مالی خانواده خود،  لباس و وسایل گرمایشی نداشته و در گرسنگی به سر می برند.

سال ۲۰۱۳ نیز همزمان با هشدار جمعی از متخصصان بریتانیا نسبت به اینکه فقر غذایی در این کشور به یک مشکل جدی تبدیل و وضعیت سلامت همگانی در خطر است، صلیب سرخ انگلیس نیز برای اولین بار از زمان جنگ جهانی دوم، از مردم خواست تا کمک‌های غذایی خود را برای توزیع میان مردم گرسنه به این نهاد بفرستند.

نگرانی معلمان نسبت به دانش آموزان گرسنه 

اما بحران گرسنگی به ویژه میان دانش آموزان این کشور به حد اضطرار رسیده است. اواسط سال ۲۰۱۷ مجمع اتحادیه های صنفی بریتانیا اعلام کرد که بیش از ۳ میلیون کودک در خانواده هایی که زیر خط فقر هستند، زندگی می کنند.

بنابراین اعلام، حدود ۶۰۰ هزار نفر از این کودکان به دلیل قطع کمک‌هزینه‌های دولتی و همین طور تعیین سقف حقوق برای کارکنان بخش دولتی زیر خط فقر قرار گرفته‌اند.

مارگارت گرینوود، وزیر کار دولت سایه بریتانیا این آمار را تکان دهنده خوانده و گفته است: خانواده هایی که زیر خط فقر هستند از لحاظ مالی (لب مرز) بوده و ترزا می نخست وزیر کشور قول کمک به آن ها را داده بود اما تاکنون موفق به این عمل نشده است.

شمار دانش آموزان گرسنه ای که در سطل های زباله به دنبال غذا هستند، با شیبی تند در حال فراگیری در مدارس بریتانیا است.

چند روز پیش مدیر یک مدرسه در شمال غربی انگلستان به دنبال افزایش شدید گرسنگی میان دانش آموزان گفت: دانش آموزان مدارس به حدی گرسنه هستند که پس از ورود به مدرسه در سطل آشغال ها دنبال غذا می گردند.

به گفته وی از هر 10 دانش‌آموز مدرسه اش، یکی از آنها از خانواده هایی است که نیازهای غذایی خود را از بانک غذایی (جایی که به نیازمندان کمک می‌کند) تامین می‌کند.

کد N2064739

وبگردی