آفتاب

بخاری‌های سنتی برابر با سه فاز پارس جنوبی انرژی مصرف می‌کنند!

بخاری‌های سنتی برابر با سه فاز پارس جنوبی انرژی مصرف می‌کنند!

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت با انتقاد از وضعیت مصرف سوخت در ایران، گفت: هر بخاری سنتی، ١١.٥ مترمکعب در روز انرژی مصرف می‌کند و با توجه به وجود حدود ٢٠ میلیون بخاری در ایران، اگر این عدد را در ١١٠ روز زمستان ضرب کنیم، معادل سه فاز پارس جنوبی می‌شود.

به گزارش ایسنا، محسن دلاویز در نشست خبری که امروز برگزار شد، با تاکید بر این‌که مصرف انرژی در ایران با استانداردهای دنیا فاصله دارد، اظهار کرد: طبق آخرین گزارش، در ایران بیش از ٤٥ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌شود؛ این درحالی است که چین با یک‌ونیم میلیارد جمعیت، ٣٧ میلیارد دلار یارانه انرژی پرداخت می‌کند.

وی با بیان این‌که مسئولیت بهینه‌سازی مصرف سوخت برعهده همه آحاد جامعه است، گفت: این‌کار را فقط یک بخش کوچک نمی‌تواند انجام دهد. بودجه کشور کشش اعطای این میزان یارانه را ندارد. ١٥ درصد یارانه‌ای که در دنیا و در حوزه انرژی پرداخت می‌شود متعلق به ایران است. یعنی ١٠ درصد درآمد ناخالص داخلی را به یارانه اختصاص می‌دهیم.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، در ادامه با تاکید بر این‌که یکی از دلایلی که ایران روی پرداخت یارانه تمرکز کرده است، عدالت اجتماعی است، افزود: باید این سوال مطرح شود که چقدر به عدالت اجتماعی نزدیک شده‌ایم؟ عدالت اجتماعی در کشوری مانند نروژ که نرخ بنزین آن بالاست، بیشتر است یا در ایران که بنزین نرخ کمی دارد؟

دلاویز تاکید کرد: البته بنزین کالای حساسی است و باید به‌صورت کارشناسی درباره قیمت آن تصمیم گرفت. با این‌که دولت و مجلس، برنامه‌ای برای نرخ بنزین ندارند اما امیدوارم با صحبت با مردم این موضوع حل شود.

اختصاص نیمی از یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند

وی با بیان این‌که ٥٠ درصد یارانه انرژی به سه دهک ثروتمند جامعه اختصاص می‌یابد، توضیح داد: این درحالی است که کم‌تر از سه درصد هزینه این دهک‌ها، به سوخت مربوط است.

مدیرعامل شرکت بهینه‌سازی مصرف سوخت، با تاکید بر این‌که انرژی در ایران ارزان است، گفت: البته باید این موضوع را به نسبت سرانه درآمدی سنجید. به‌طور کلی بحث‌های قوانین و مقررات نمی‌تواند کارایی داشته باشد. موضوع دیگر، فرهنگ‌سازی است؛ مخصوصا برای گروه‌های مرجع مانند دانش‌آموزان.

آخرین آمارهای مصرف انرژی در ایران

دلاویز در ادامه درباره آخرین آمارهای مصرف انرژی در ایران که بر اساس ترازنامه سال ١٣٩٥ انرژی کشور است، گفت: سالانه در حوزه خانگی، معادل ٣٩٦ میلیون بشکه نفت خام، در حوزه صنعت معادل ٣٣١ میلیون بشکه نفت خام و در بخش حمل و نقل، معادل ٣١٩میلیون بشکه نفت خام انرژی مصرف می‌شود.

ادامه دارد

کد N2064626

وبگردی