آفتاب

عضو حزب نهضت آزادی: بازرگان در میان مردم بود

عضو حزب نهضت آزادی: بازرگان در میان مردم بود

تهران- ایرنا- عضو حزب نهضت آزادی به مناسبت سالگرد در گذشت مهدی بازرگان گفت: بازرگان سنبل، نمونه واسوه صداقت و راستی در عمل و گفتار بود، او در میان مردم بود و هرگز خدا و اسلام را فراموش نکرد.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، علی گرجی شامگاه پنج شنبه در نشست «گفتمان بازرگان و چالش های چهل سالگی انقلاب» افزود: ما در خصوص یک تارک دنیا سخن نمی گوئیم بلکه در مورد فردی صحبت می کنیم که حدود نیم قرن فعالیت سیاسی کرد و در تمام طول عمر سیاسی اجتماعی، مبارزه و دولت خود؛ اخلاق، صداقت، خدا و ایران را فراموش نکرد.
وی اضافه کرد: بازرگان در طول 87 سال زندگی خود یعنی از 1286 تا 1373 پیوسته در کار و تلاش بود و بیش از 350 عنوان کتاب مقاله یادداشت و سخنرانی از او به جا مانده است.
گرجی ادامه داد: اولین اثر او کتاب 'اندیشه ها' بود در سال 1306 در سن بیست سالگی نگاشته شد و آخرین اثر 'پا به پای وحی'، در سال 1373، حدود 2 ماه قبل از فوتش نوشته و منتشر شد.
عضو حزب نهضت آزادی یادآور شد: نکته مهمی که باید گفت این است که این حجم انبوه آثار در طول 67 سال، تعادلی متناسب و حرکتی مداوم و مستمر را نشان می دهد. نظرات مهندس بازرگان طی 67 سال در آثار او فراز و فرود آنچنانی ندارند، جهش و تغییر موضع در آنها دیده نمی شود و در یک منحنی خطی قرار می گیرند.
گرجی خاطر نشان کرد: این ثبات عقیده طولانی نشان از نظم و برنامه ریزی دقیق در زندگی مهندس بازرگان دارد، حرکتی مداوم، پیوسته و همیشگی در رفتار، گفتار و نوشتار او مشاهده می شود. حتی در دورانی که در زندان به سر می برد، بیش از 20 عنوان کتاب به رشته تحریر در آورد که کتاب مهم 'سیر تحول قرآن' در زندان نگاشته شد.
وی اظهار کرد: انسانها را به لحاظ شخصیتی و تاثیری که در جامعه و آیندگان دارند، می توان در سه گروه دسته بندی کرد. گروه اول؛ کسانی که شخصیت وجودیشان کوچکتر و عقب تر از کاراکتر فیزیولوژیک آنهاست، که مدتها قبل از مرگ فیزیکی خود مرده اند و اثری در سرنوشت جامعه ندارند.
عضو حزب نهضت آزادی در تشریح گروه دوم این دسته بندی گفت: برخی هم شخصیت وجودیشان با زندگی فیزیولوژی آنها برابر است و مرگ هر وجه از شخصیت آنها مساوی با مرگ دیگری است که اکثریت مردم در دسته های اول و دوم قرار می گیرند.هرچه درصد جمعیت گروه دوم بیشتر باشد جامعه خوشبخت تر است.
گرجی ادامه داد: اما دسته سوم انسانها آنهایی هستند که شخصیت اجتماعی و وجودی آنها به مراتب بزرگتر و والاتر از شخصیت فیزیکی آنهاست. با مرگ فیزیکی زندگی آنها خاتمه پیدا نمی کند، در هر دوره درصد بسیار کمی حتی گاهی به تعداد انگشتان یک دست در این گروه قرار می گیرند، که مهدی بازرگان به گروه سوم تعلق دارد.
وی افزود: دسته سوم کسانی هستند که با مرگ زندگیشان پایان نمی یابد و در طول زمان جاری هستند که در گذشته ایران از این نوع شخصیت ها فراوان داریم. شاعران، ادبیان و نویسندگان در این دسته اند و چون با کلمه سر و کار دارند نگاه مردم متوجه عملکرد شخصی آنها نیست، کما اینکه مردم سعدی را در بوستان و گلستان می بینند و به زندگی شخصی و اجتماعی او کاری ندارد.
عضو نهضت آزادی ادامه داد: در مرتبه های بعدی عارفان و صوفیان قرار دارند، کلام آنها بازتابی از اعتقادات و زندگیشان است. دانشمندان، مخترعان و مکتشفان نیز هستند که تلاش های علمی آنها در جهت منافع جامعه است و تاثیر فراوان و طولانی مدت بر زندگی مردم دارد، این افراد ماندگارند.
گرجی خاطرنشان کرد: اما مردان سیاست کارشان سخت تر از بقیه است، ماندگاری مردان سیاست نه به نظم، نثر و اختراعشان، که بستگی به عمل آنها در انتخاب راه درست و دیدن منافع ملی و دینی جامعه در ادوار مختلف دارد.
وی ادامه داد: مهندس بازرگان از جمله افرادی است که همیشه با علم و اراده اتتخاب کرد، او متوجه منافع ملی، دینی، اخلاقی و فرهنگی مردم بود و هرگز موردی را بر دیگری و اصلی را فدای اصل دیگر نکرد. در طول دو قرن اخیر ایران از قائم مقام، امیرکبیر تا مصدق، بازرگان و طالقانی، بزرگ مردانی داریم که چون خورشید درخشیدند.
گرجی خاطر نشان کرد: آنها منافع ملی و مذهبی کشور را قربانی هیچ نفع دیگری نمی کردند و این راز ماندگاری آنهاست به طوری که گفتمان این افراد همیشه ساری و جاری است، تعادل، دلسوزی، خدا باوری و ایران دوستی بازرگان و شجره طیبه او و آیت الله طالقانی موجب شد در خرداد 76 مردم مسیری را انتخاب کنند که نزدیک به نظریات آنها بود.
وی افزود: بازرگان همیشه طرفدار اتحاد و آشتی ملی بود و تا پای مرگ این موضوع را پی گیری کرده و معتقد بود باید حرکت های گام به گامی در پیش بگیریم و تحمل داشته باشیم.
*ا.ع**1601**
کد N2063733

وبگردی