آفتاب

سایه بزرگ رسوایی بر ورزش کره جنوبی

سایه بزرگ رسوایی بر ورزش کره جنوبی

پکن- ایرنا- ورزش کره جنوبی، کشوری که در بسیاری از رشته ها، برنده مدال های خوشرنگ و گوناگون جهانی است امروز بیش از هر زمان دیگری سایه سنگین خشونت و فساد را احساس می کند تا حدی که دولتمردان کشور را نیز به واکنش وادار کرده است.

به گزارش روز پنجشنبه ایرنا، کره جنوبی سال ها توانست در عرصه ورزش یک قدرت باشد ونشان های طلای زیادی را در رشته های مختلف بخصوص در ورزش های زمستانی به خود اختصاص داده است اما امروز گفته می شود که اگر اصلاحات در این صنعت و عرصه انجام نشود، شرایط ورزش کشور بحرانی خواهد شد.
بسیاری از دولتمردان در کره جنوبی و ناظران ورزشی کشورهای دیگر بر این باورند که ورزش کره جنوبی را امروز «خشونت؛ تجاوز و فرهنگ ترس» نمایندگی می کند و سران کشور نیز نسبت به این امر واکنش نشان داده اند.
'مون جائه این' رییس جمهوری کره جنوبی در نشست با مسئولان ورزشی این کشور گفته است که اگر اصلاحات صورت نگیرد رسوایی فساد اخلاقی، خشونت و ترس در ورزش، دامن کشور را در زمینه های مختلف خواهد گرفت و باید این لکه های ننگ از ورزش پاک شود.
وی نسبت به گزارش های مربوط به سوء استفاده های جنسی، فساد اخلاقی و خشونت در ورزش کشور و از سوی مسئولان سطوح مختلف هشدار داده وگفته است نباید فرصت اصلاحات را از دست داده و اجازه داد قدرت بزرگ ورزش کره جنوبی به حاشیه برود.
مناقشات از آنجا بالا گرفت که'شیم سوک هی' ورزشکار زن کره ای ودارنده نشان طلای المپیک که حالا 21سال دارد، اتهاماتی را به سرمربی خود وارد و گفت که از 17 سالگی از سوی او مورد سوء استفاده قرار گرفته است.
'چو جایه بوم' سرمربی وی در ماه سپتامبر سال 2018 مورد بازجویی و محاکمه قرار گرفت و معلوم شد که مرتکب اقدامات ضد اخلاقی در ورزش شده ونسبت به این ورزشکار و سه اسکیت باز دیگر کره جنوبی مرتکب جرایمی شده است او در نهایت به 10سال زندان محکوم شد.
اما گروه انسجام ورزشی درکره جنوبی اعلام کرده است فقط این یک مورد نیست بلکه ورزش کره جنوبی دچار مشکلات مضاعفی است و در رشته های دیگر هم چنین فسادی دیده می شود و باید با آنها برخورد کرد.
این گروه دربیانیه ای آورده است که بررسی های گسترده تری را در ورزش کره جنوبی انجام داده و دستکم 6 مورد دیگر از این جرایم را کشف کرده که برخی از آنها در مورد ورزشکاران زیر سن قانونی بوده است اکنون این گروه در حال جمع آوری اطلاعات بیشتر است.
این رسوایی در ورزش کره جنوبی چنان این روزها همه گیر شده که هشتگ های #me_too نیز در عرصه های مختلف ورزشی این کشور راه افتاده است به طوری که وزیر ورزش کره جنوبی دستور رسیدگی به این مسایل را صادر کرده است.
'یایو جی هیون'از سرمربیان سابق اسکیت سرعت درکره جنوبی می گوید این بررسی ها ادامه خواهد یافت نمی توان چشم ها را به روی این جرایم بست.
وی نسبت به حکمرانی فرهنگ هراس و ترس در بین ورزشکاران و همچنین اعمال خشونت و ارتکاب اقدامات ضد اخلاقی علیه آنها هشدار داده است.
وی می افزاید ورزشکاران از ترس آبروریزی و مسایل اجتماعی حاضر به افشای این مسایل وجرایم نیستند اما همین باعث می شود بتدریج از ادامه فعالیت حرفه ای ورزشی خودداری ورزند و خیلی زود از ورزش کناره گیری کنند و این برای کشور یک فاجعه است.
اسکیت سرعت از جمله رشته هایی است که ورزشکاران کره ای در آن توانسته اند بیشتر مدال ها رابرای کشورشان به ارمغان بیاورند اما بررسی های صورت گرفته نشان می دهد که این موفقیت ها چندان هم بی هزینه نبوده است.
'چونگ یونگ چول' استاد ورزش در دانشگاه سوگانگ کره جنوبی می گوید که وقتی المپیک زمستانی در سال 2018 میلادی برگزار شد، همه هوش و حواس به سمت موفقیت های ورزشی و کسب نشان های خوشرنگ بودوکمتر کسی به این رسوایی ها توجه می کرد.
وی تصریح کرد وقتی پرچم کشور در المپیک به اهتزاز درمی آید همه چیز به فراموشی سپرده می شود و بسیاری از موارد هرگز بیان نمی شود و هیچ گزارشی هم تهیه نمی شود.
'شیم'، اسکیت باز سرعت کره جنوبی در مصاحبه ای نهایتا از خشونت ها پرده برداشت و گفت که سرمربی وی در زمان تمرین بازی های المپیک پیونگ چانگ 2018درکره جنوبی، با مشت محکمی او را به زمین کوبیده طوری که فکر می کرده دیگر نفسش بالا نمی آید و در حال مردن است.
'بیون چون'ورزشکاردیگراسکیت مسافت کوتاه کره اعلام کرد که 12سال پیش مورد سوء استفاده قرارگرفته است و تلویزیون 'جی تی بی سی' کره جنوبی این را یک رسوایی بزرگ دانسته است که باعث شد این ورزشکار در سال 2006 میلادی اردوی تمرین را رها کند شوکی به جامعه ورزش کره جنوبی که با گذشت این همه سال فراموش نشده است.
کمیته المپیک و ورزش کره جنوبی در گزارشی آورده است که در 4 سال گذشته 124 مورد رسوایی اخلاقی و خشونت در رشته های مختلف شناسایی شده است که در این میان 16 مورد آن تجاوز به ورزشکاران بوده که 5 مورد آن در رشته های اسکیت رخ داده است آماری که هنوز ورزشکاران زیادی در کره جنوبی نسبت به آن تردید دارند و گروه انسجام ورزشی کره جنوبی در تلاش است تا سرنخ های بیشتری از این فساد بزرگ ورزشی در این کشوررا شناسایی کند.
آساق**231**1904**1590
کد N2063373

وبگردی