آفتاب
با معرفی برترین ها

جشنواره فیلم ایرانی در نیویورک به کار خود پایان داد

جشنواره فیلم ایرانی در نیویورک به کار خود پایان داد

نیویورک- ایرنا- جشنواره فیلم ایرانی در نیویورک با معرفی چهار فیلم برگزیده به کار خود پایان داد.

به گزارش خبرنگار ایرنا، این نخستین جشنواره ای بود که از دهم ژانویه( 20 دیماه) به مدت 6 شب، فیلم های ایرانی را در معرض نمایش بینندگان ایرانی و خارجی در نیویورک قرار داد تا ضمن معرفی ظرفیت های سینمای ایران، پیوند فرهنگی هم با تماشا کنندگان این فیلم برقرار کند.
در این دوره که با همت موسسه فرهنگی دریچه سینما و همکاری گادفری چشایر منتقد فیلم ساکن نیویورک برگزار شد، 10 فیلم بلند سینمایی، دو فیلم مستند و سه فیلم کوتاه به نمایش در آمدند که می توان از فیلم های خوک ، هندی و هرمز، مارموز، خانه، مغزهای کوچک زنگ زده، حکایت دریا و دلم می خواد برقصم و نسخه بازسازی شده سایه های بلند باد اشاره کرد.
آرمین میلادی مدیر موسسه دریچه سینما هدف از برگزاری این جشنواره را معرفی سینمای معاصر ایران در آمریکا پس از یک غیبت طولانی در شهری که یکی از مهمترین قطب های سینمایی دنیاست، اعلام کرد.
از کارگردانانی که میهمان ویژه جشنواره بود و پس از فیلم های وی، نشست نقد و بررسی آثار خود را برگزار و به پرسش ها پاسخ می داد، بهمن فرمان آرا بود.
وی در گفت و گو با خبرنگار ایرنا، اتفاقی که افتاده از این نظر که در نیویورک نشان داده نمی شد، اقدامی مثبت است. فیلم های ما در خارج از ایران یا باید پخش کننده داشته باشند یا اصلا دیده نمی شوند.
فرمان آرا خاطرنشان کرد: این جشنواره فرصتی بود که در مرکز فرهنگی آمریکا، فیلم های ایرانی نشان داده شود و از این نظر برای سینمای ایران مهم است.
تماشا کنندگان هم از این جشنواره استقبال خوبی نشان دادند و آن را اقدام بی نظیری دانستند که در این برهه زمانی به خصوص برای ایرانی ها بسیار مهم بود.
آنها گفتند تا کنون فرصتی نبوده است تا خانواده های ایرانی در کنار هم فیلم ایرانی را در سینمای منهتن به تماشا بنشینند و خواستار تداوم این جشنواره در فصل های مختلف بودند.
میلادی در پاسخ به این خواسته تماشاگران، تداوم این جشنواره را آرزوی خود دانست و البته گفت این کار در صورتی قابل تداوم خواهد بود که پشتیبان مالی برای آن پیدا شود.
وی همچنین از اهالی نیویورک برای استقبال بی سابقه از نخستین دوره جشنواره تشکر کرد و در نهایت هم با اعلام هیات داوران که از میان منتقدان و سینما گران برجسته نیویورک انتخاب شده بودند اسامی برندگان به شرح زیر اعلام شد:
در بخش بهترین فیلم: مغزهای کوچک زنگ زده به کارگردانی هومن سیدی؛
در بخش جایزه دستاورد هنری: اصغر یوسفی نژاد برای کارگردانی فیلم خانه (او)؛
در بخش جایزه ویژه هیات داوران: فیلم هندی و هرمز به کارگردانی عباس امینی؛
و در بخش جایزه فیلم منتخب تماشاگران: فیلم «دلم می خواد برقصم» به کارگردانی بهمن فرمان آرا.
مدیر موسسه فرهنگی دریچه سینما درباره میزان موفقیت این جشنواره هم اظهار کرد: با توجه به نخستین دور این جشنواره در نیویورک، شاهد موفقیت چشمگیری بودیم به طوری که تمام 13 سانس نمایش فیلمهای جشنواره، پیش فروش شده بود و ظرفیت سینما هم تکمیل بود.
میلادی همچنین به توجه ویژه مطبوعات و رسانه های شاخص شهر نیویورک به این جشنواره اشاره کرد و گفت نیو یورک تایمز جشنواره فیلم های ایرانی نیویورک را جزو هفت رویداد مهم سینمایی این شهر بر شمرده است.
اروپام*1429
کد N2063038

وبگردی