آفتاب

روابط تجاری افغانستان با ایران گسترش می یابد

روابط تجاری افغانستان با ایران گسترش می یابد

کرمان - ایرنا - رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت پَکتیا افغانستان گفت: فعالیت های حوزه اقتصادی و تجاری باید افزایش یابد لذا در نظر داریم روابط اقتصادی افغانستان را در نقاط مختلف ایران گسترش دهیم.

به گزارش ایرنا، عبدالنصیر علمیار شامگاه سه شنبه در نشست کمیسیون بازرگانی اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی کرمان با موضوع بررسی راهکارهای توسعه تجارت کرمان و افغانستان با حضور هیات تجاری از این کشور افزود: 250 فعال اقتصادی را به سفارت ایران در کابل معرفی کردیم که روابط تجاری 2 کشور گسترش یابد.
وی عنوان کرد: آمادگی داریم روابط تجاری افغانستان را با ایران گسترش دهیم و در این زمینه بنا داشتیم هیات بیش از 30 نفره با حضور استانداران 6 استان جنوب شرق این کشور در ایران حضور یابند و تفاهم نامه تجاری دولتی در کرمان منعقد شود اما متاسفانه ویزای این افراد صادر نشده است.
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت پَکتیا افغانستان گفت: پیش از این به استان بیرجند سفر کردیم و 17 میلیون دلار داد و ستد تجاری با این استان داشتیم که رقمی بزرگ است.
وی اظهار داشت: منطقه جنوب شرق افغانستان محصولاتی با کیفیت و کالاهای افغانستان و پاکستان را صادر می کند.
علمیار افزود: تاجران ایرانی را برای گسترش صادرات در افغانستان تشویق می کنیم و آمادگی داریم تجار ایرانی را برای عرضه مواد معدنی، انرژی و کشاورزی به شرکای تجاری خود معرفی کنیم.
وی ادامه داد: می توانیم کالاهای کرمان را با وجود برخورداری از ظرفیت های بسیار این استان، در کشور افغانستان و پاکستان معرفی کنیم.
رئیس اتاق تجارت و صنایع ولایت پَکتیا افغانستان اضافه کرد: مشکل جدی روابط تجاری با ایران مغایرات زبان پشتو و فارسی است و در این زمینه با اتحادیه خبرنگاران قرارداد بستیم که می توانیم محصولات اتاق بازرگانی کرمان را برای صادرات معرفی کنیم.
**تقویت روابط تجاری با ایران راهگشای اقتصاد افغانستان است
عضو هیات مدیره اتاق تجارت و صنایع افغانستان نیز در این نشست گفت: ظرفیت های اقتصادی و بالقوه 2 کشور می تواند راهگشای مشکلات اقتصادی کشور ما شود.
کابل حاجی محمد گردیزی افزود: از سال 72 واردات فولاد، میلگرد و محصولات دیگر را از ایران به کشور افغانستان انجام می دهیم و امیدواریم روابط تجاری با دیگر استان های ایران ازجمله کرمان و افغانستان تقویت شود.
7420/ 5054
کد N2061938

وبگردی