آفتاب
مفتح در جمع خبرنگاران:

۳۰ میلیارد دلار فاینانس جدید برای دولت در نظر گرفته شد

۳۰ میلیارد دلار فاینانس جدید برای دولت در نظر گرفته شد

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه ۹۸ گفت: طبق مصوبه این کمیسیون به دولت اجازه داده شد تا ۳۰ میلیارد دلار فاینانس از کشورهای خارجی علاوه بر سهمیه سال های قبل انجام دهد.

به گزارش خبرنگار مهر، محمد مهدی مفتح سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ۹۸  امروز(سه شنبه) در نشست خبری درباره مصوبات این کمیسیون، گفت: تبصره یک احکام مرتبط بر درآمدهای نفتی، تعیین تکلیف شد و همچنین در تبصره ۲ به درآمدهای ناشی از خصوصی سازی و اصل ۴۴ پرداختیم.

وی با اشاره به بررسی تبصره ۳ این لایحه مبنی بر تامین مالی پروژه ها، تصریح کرد: در مصوبه ای به دولت اجازه داده شد تا ۳۰ میلیارد دلار فاینانس (تامین مالی) از کشورهای خارجی علاوه بر سهمیه سالهای قبل انجام دهد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد:در بند دیگری مقرر شد از این ۳۰ میلیارد دلار، ۵ میلیارد دلار برای اخذ وام از دولت روسیه برای اجرای پروژه های عمرانی تخصیص یابد.

مفتح اضافه کرد: مصوب شد شرکت های دولتی تا سقف ۴۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی با تضمین بازپرداخت اصل و سود توسط خودشان امکان انتشار داشته باشند.

وی گفت: همچنین دولت مجاز است تا سقف ۲۹۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی تسویه نشده منتشر کند تا بدهی های خود را از این طریق تسویه کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق لایحه بودجه ادامه داد: بر اساس مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، شهرداری ها و سازمان های وابسته با تأیید وزارت کشور مجاز هستند تا سقف ۸۰ هزار میلیارد ریال با تضمین اصل و سود توسط خود شهرداری ها اوراق مالی اسلامی منتشر کنند.

وی اضافه کرد: همچنین در مصوبه ای به دولت اجازه داده شد که با حفظ قدرت خرید و سررسید تا سه سال، ۱۳۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه اسلامی منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهارداشت: مکانیسمی که در این چند سال موثر بوده است، اوراقی است که با سررسید کمتر از یک سال از سوی دولت منتشر می شود تا پرداخت های دولت به پیمانکاران انجام شود.

مفتح با بیان اینکه کمیسیون تلفیق به دولت اجازه داد که برای استمرار این پرداخت ها تا ۱۰۰ هزار میلیارد ریال اسناد خزانه با سررسید کمتر از یک سال منتشر کند، گفت:همچنین در مصوبه دیگری مقرر شد برای تسویه اوراقی که در سال های قبل منتشر شده و سررسید آنها به سال ۹۸ می رسد، دولت بتواند ۵۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی منتشر کند.

وی افزود: همچنین برای سرمایه گذاری در طرح های نفت و گاز با اولویت میادین مشترک، وزارت نفت مجاز است که با تصویب شورای اقتصاد تا سقف ۳۵ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی و ارزی منتشر کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه تاکید کرد: همچنین وزارت نفت از طریق شرکت های دولتی تابعه، مکلف شد تا سقف ۳ میلیارد دلار اوراق مالی اسلامی به صورت ریالی یا ارزی با تصویب دولت منتشر کند.

وی گفت: آنچه دولت از طریق این اوراق در سال ۹۸ می تواند استفاده کند، باید حداکثر معادل رقمی باشد که در برنامه ششم توسعه برای سال ۹۸ پیش بینی شده است.

مفتح گفت: در مصوبه دیگری مقرر شد تا سقف ۲۰ هزار میلیارد ریال اسناد تسویه خزانه جهت تهاتر بدهی های قطعی دولت به اشخاص حقوقی و حقیقی داده شود.

وی اضافه کرد: همچنین دولت مجاز شد تا از طریق ارائه حق الامتیازها و حقوق مالکانه، تامین خوراک انرژی در واحدهای تولیدی سازمان هایی که در مناطق ویژه اقتصادی ایجاد شده است، واگذاری پروژه ها و طرح های عمرانی که در دست اجرا دارد و واگذاری خانه های سازمانی که طبق قانون باید آنان را به فروش برساند، ۵۰۰ هزار میلیارد ریال از بدهی هایش به سازمان تامین اجتماعی و صندوق های بازنشستگی کشوری و لشکری را از این طریق کاهش داده و تسویه کند.

سخنگوی کمیسیون تلفیق بودجه اظهارداشت: همچنین مقرر شد تا ۲۰۰ میلیارد ریال از بدهی دولت به اشخاص حقیقی و حقوقی اعم از تعاونی یا خصوصی از محل تحویل نفت خام به این افراد با قیمت بورس انرژی تسویه شود.

مفتح تصریح کرد: در مصوبه دیگری مقرر شد که برای کمک به فضاهای آموزشی، ۱۰ هزار میلیارد ریال اوراق مالی اسلامی جهت تکمیل و تجهیز فضاهای آموزشی به سازمان نوسازی مدارس تخصیص یابد.

وی با بیان اینکه برای کمک به تسریع در طرح توسعه دانشگاه تهران و دانشگاه علوم پزشکی تهران، مقرر شد که تا سقف ۱۰ هزار میلیارد ریال از املاکی که وزارت راه و شهرسازی در محدوده شهر تهران دارد، برای تسریع در تکمیل طرح مذکور اختصاص یابد، گفت:همچنین مقرر شد در ازای هر متر مکعب فروش آب شرب، مبلغ ۲۰۰ ریال از مشترکان آب دریافت شود که این مبلغ علاوه بر نرخ آب بهای مصرفی است.

سخنگوی کمیسیون تلفیق اضافه کرد: همچنین از هر واحد مسکونی شهری در ازای گاز باید ۲ هزار ریال و در ازای برق هزار ریال دریافت شود که از واحدهای تجاری اعم از گاز یا برق هزار ریال دریافت می شود و با این منابع، واحدها در مقابل آتش سوزی و دیگر خطرات بیمه می شوند و این مبالغ و ارقام برای روستاها ۵۰ درصد ارقام شهری خواهد بود.

مفتح به تشریح مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق پرداخت و گفت:در مصوبه دیگری مقرر شد که سازمان امور مالیاتی از فروش کالاهایی که مصرفشان موجب پسماند مخرب در محیط زیست می شود، عوارضی را دریافت کند که میزان این عوارض توسط دولت مشخص می شود.

وی گفت: همچنین جهت تامین منابع مالی برای توسعه صنعت هسته ای فناوری های نوین کوآنتومی و گداخت هسته ای، وزارت نیرو موظف شد که ۲۰ درصد برق دریافتی از نیروگاه برق اتمی بوشهر را در سبد برق صادراتی خودش قرار دهد و تا ۱۲ هزار میلیارد ریال به این منظور اختصاص یابد.

سخنگوی کمیسیون تلفیق تصریح کرد: همچنین مقرر شد کلیه صاحبان حرف و مشاغل پزشکی، دامپزشکی، پیراپزشکی و داروسازی که مجوز فعالیتشان توسط وزارت بهداشت، نظام پزشکی و دامپزشکی صادر می شود، از پایانه های فروشگاهی استفاده کنند. همچنین مطابق با مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق بودجه، دولت می تواند در بازارچه های مرزی کشور بنزین را به نرخ ترجیهی ارائه کند.

مفتح گفت: همچنین مطابق با مصوبه دیگر کمیسیون تلفیق، تمامی مراکز درمانی که صورتحساب بیمار را صادر می کنند باید ۱۰ درصد از مبلغ دستمزد پزشکان را مستقیماً به سازمان امور مالیاتی بابت علی الحساب مالیات آن پزشک واریز کنند.

کد N2061846

وبگردی