آفتاب

سخنان منصرفان از انتخابات اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان

سخنان منصرفان از انتخابات اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان

هفت نامزد انصرافی از انتخابات اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران امروز نشستی برگزار کردند و طی آن در دفاع از خود، اتهام‌هایی علیه برخی اعضای هیئت‌مدیره اتحادیه ابراز کردند.

به گزارش ایسنا، نشست خبری هفت نامزد انصرافی اتحادیه ناشران و کتابفروشان تهران که ناشران کتاب‌های آموزشی و دانشگاهی هستند (یحیی دهقانی، محمدرضا توکل صدیقی، فتح‌الله فروغی، مسعود پایدار، سیدعباس حسینی‌نیک، عبدالعظیم فریدون و فرهاد تیمورزاده)  امروز (سه‌شنبه، ۲۵ دی‌ماه) برگزار شد.

در این نشست محمدرضا توکل صدیقی - نایب‌ رییس دور اخیر اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران -  اظهار کرد: امسال ۶۰ سال از تاسیس اتحادیه می‌گذرد که ما این را به فال نیک می‌گیریم، اتحادیه یک نهاد صنفی دیرپا در حوزه نشر است، نهادی فراگیر و با اختیارات قانونی که در قوانین تصریح شده است. اتحادیه ناشران به عنوان نهادی صنفی جایگاه ویژه‌ای دارد و می‌تواند در حل مشکلات نشر جایگاه والایی داشته باشد، اما به یک هیئت‌مدیره با ظرفیت بالا نیاز دارد که رویکرد مشارکت‌پذیری با دیگر اعضای نشر  داشته باشد. در این صورت است که اتحادیه می‌تواند نقشی فراگیر را ایفا کند و اتحادیه‌ای پویا وتاثیرگذار خواهیم داشت.

او افزود: در سیزدهمین دوره اتحادیه ناشران شاهد دو مقطع هستیم؛ دوساله اول و دوم. دو سال اول با رویکردی همگرایی همراه بود که به صورت اجماعی در جلسات حرکت می‌کردیم و اگر در جایی اختلاف نظر بود همیشه از نظر اکثریت آرا تمکین می‌شد. در این دوره معافیت مالیاتی ناشران و کتاب‌فروشان شکل گرفت. ما سعی کردیم اتحادیه جایگاه خود را در نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران پیدا کند و این اتفاق هم  افتاد. در سال ۹۴ اتحادیه ناشران وارد نمایشگاه کتاب شد و این ورود با اجماع آرا شکل گرفت.

توکل صدیقی در ادامه اضافه کرد: در دوره دوم و از سال ۹۵ شاهد رویکرد جدیدی در هیئت‌مدیره اتحادیه بودیم. هیئت‌مدیره با تشکیل شورای تشکل‌ها مخالف بود و ترجیح می‌داد شرکت تعاونی تجاری را جایگزین تشکل نشر در نمایشگاه کند، از این‌جا اختلاف نظر ما در اتحادیه شروع شد.  فضای تنش‌آلودی در این مقطع شکل گرفت و کسانی خارج از هیئت‌مدیره در این موضوع تاثیر گذاشتند. آن‌ها با متسمک شدن به باغ کتاب و شرکت ماه‌پیشانی - که دو نفر از اعضای جمع امروز در آن حضور و مشارکت دارند - به ما اتهاماتی زدند و جو انشقاق در فضای صنف ایجاد کردند. شرایط ایجادشده ادامه کار را دشوار می‌کرد.

او خاطرنشان کرد: پشتیبانی خارج از هیئت‌مدیره و مطرح شدن حق وتو مصوبات توسط رئیس هیئت‌مدیره، عملا تصمیم‌های هیئت‌مدیره را به بن‌بست کشانده بود. با مطرح شدن انتخابات دوره ۱۴ ما ۷ نفر از اعضای حاضر با این رویکرد تصمیم گرفتیم در انتخابات ثبت نام کنیم تا شاید با نامزدهایی مواجه باشیم که با آن‌ها کار کنیم و مسائل‌مان را از طریق گفت‌وگو و تضارب آرا حل کنیم، اما با بررسی‌هایی که انجام شد به این نتیجه رسیدیم ماندن و رقابت کردن به نفع صنف نیست و مشکل ما را حل نمی‌کند، پس بهتر است فضایی ایجاد شود که مسالمت‌آمیز باشد و صنف بتواند به کار خود ادامه بدهد.

سپس یحیی دهقانی - مدیر انتشارات مبتکران - درباره این که انصراف از انتخابات آسان‌ترین راه برای مواجهه با مشکلات بود، توضیح داد: شاید به ظاهر ما راه آسان‌تری را انتخاب کردیم اما معتقدیم این راه، راه درستی بود. ما در این سه سال در اتحادیه با چالش‌هایی روبه‌رو بودیم که کار را برای اعضای هیئت‌مدیره سخت کرده بود. اتهام‌ها و توهین‌هایی را در فضای مجازی نسبت به ما داشتند. حرف‌هایی گفته شد که در طول ۶۰ سال گفته نشده بود.  ما با این امید ثبت نام کردیم که با افراد تازه‌ای که می‌آیند راحت کار کنیم اما بعد زمانی که اعضای ثبت‌ نام‌شده و تاییدشده اعلام شدند، به این نتیجه رسیدیم باز هم چالش خواهیم داشت و بخش زیادی از کارهای اتحادیه اجرا نخواهد شد. به نظر ما انصراف از انتخابات اتحادیه انتخاب درستی بود و به نفع صنف است.  شاید صنف یکپارچه شود و بتواند فعالیت‌های مفیدی را انجام دهد.

او خاطرنشان کرد: کسانی از بیرون هستند که می‌خواهند تصمیم‌های اتحادیه را هدایت کنند، اما ما نمی‌توانیم مدیریت بیرون را تحمل کنیم. ما سال‌هاست که با اتحادیه همکاری داشتیم و همکاری خواهیم داشت. ما بیرون از هیئت‌مدیره نقش منتقد خواهیم داشت تا نتوانند اتحادیه را به انحراف بکشند.

 سیدعباس حسینی نیک - مدیر انتشارات مجد و بازرس اتحادیه ناشران و کتاب‌فروشان تهران - نیز در ادامه نشست گفت: کناره‌گیری از هیئت‌مدیره اتحادیه ناشران به معنی انصراف و استعفا از اتحادیه ناشران نیست.  ما سال‌ها با اتحادیه همکاری داشته‌ایم و داریم.

او سپس با بیان این که اتحادیه مجاز به فعالیت اقتصادی و انتفاعی در نمایشگاه نیست گفت: ما طی این چندین سال تلاش داشتم اتحادیه در مدیریت نمایشگاه حضور داشته باشد و برای حضورمان از اتاق اصناف تهران مجوز گرفتیم. به همین دلیل فعالیت‌های اجرایی و اقتصادی در نمایشکاه کتاب مربوط به اتحادیه نبود. اتحادیه در حکم شورا فعالیت می‌کرد.

در بخش دیگری از نشست فرهاد تیمورزاده - مدیر انتشارات تیمورزاده - خاطرنشان کرد:  انصراف از انتخابات اتحادیه به معنای انصراف از فعالیت صنفی نیست، بلکه بخش مربوط به تصمیم‌سازی‌ها را کم‌رنگ می‌کند.

مسعود پایدار - مدیر نشر کتاب دانشگاهی - نیز اظهار کرد: گروهی هستند که هیئت‌مدیره را از  بیرون هدایت می‌کنند. زمانی ما گروه اقلیت بودیم و آن‌ها اکثریت، اما بر اساس دموکراسی فعالیت می‌کردیم. ممکن بود در  مواردی مخالفت داشته باشیم اما تابع بودیم. اتفاقی که باعث اختلاف هیئت‌مدیره شد، بحث نمایشگاه کتاب و حضور تشکل‌های نشر بود.  نهال دوساله‌ای که شکل گرفته بود و تجربه نشان داد می‌تواند فعالیت درستی داشته باشد. دوستانی که طی این دو سال در اقلیت قرار گرفتند، تلاش کردند تا  این نهال دوساله خشک شود. طرحی به نام شورای پیشکسوتان را اجرا کردند تا اختلافات هیئت‌مدیره را حل کند اما نظرشان بر روی اقلیت بود، این موضوعی است که آن‌ها خودشان اذعان دارند. مشکل این‌جاست که در صنف نشر همه موضوعات دوقطبی دیده می‌شود؛  عمومی و تخصصی. گویا ناشران تخصصی مشکلات ناشران عمومی را نمی‌دانند و در هیئت‌مدیره جایی برای فعالیت آن‌ها نیست و بقیه می‌خواهند به آن‌ها لطمه بزنند. وضعیت درون صنف برای ما وضعیت بغرنجی بوده است.

همچنین عبدالعظیم فریدون - مدیر نشر محراب قلم - اظهار کرد: در دوره‌های قبل هیئت‌ مدیره اتحادیه ناشران دست ناشران عمومی بود، اما در دوره اخیر با چرخشی جای اقلیت و اکثریت عوض شد. در دو سال اول با ما همکاری می‌کردند، اما سپس این موضوع تغییر پیدا کرد و همان‌طور که دوستان گفتند شورایی به نام شورای پیشکسوتان تشکیل دادند، در حالی که غیرقانونی بود.

او افزود: هیئت‌مدیره به دنبال استمرار حاکمیت چندساله خود بود و زمانی که نتوانست این را انجام دهد با بهانه‌های مختلف آدرس انحرافی می‌داد. تا زمانی که وحدت در اتحادیه نباشد خروجی خوبی نخواهیم داشت. اتهامی که الان  می‌زنند نمایشی بودن این انصراف است. آن‌ها از کجا فهمیدند که این انصراف نمایشی است؟!

حسینی نیک هم با بیان شبهه‌هایی درباره ناشران خارجی و حضور آن‌ها در دوره‌های مختلف نمایشگاه تاکید کرد: هیچ یک از ما ناشران به دنبال سوءاستفاده از اتحادیه نبودیم.  اگر کسی می‌تواند سندی در این زمینه به ما ارائه بدهد. ما با ناشران عمومی مشکلی نداریم و سال‌ها در کنار آن‌ها فعالیت کرده‌ایم، اما کسانی که هستند به خاطرمنافع خود این مشکلات را به وجود آوردند. الان مخالف ما هستند و علیه ما صحبت می‌کنند و فردا علیه خودشان.

فروغی نیز در پاسخ به این‌که  گفته می‌شود برخلاف اعلام انصراف این نامزدها هنوز اسامی‌شان در لیست موجود است، گفت: این لیست قبل از اعلام انصراف ما آماده شده بود و این مشکل از ناحیه اتاق اصناف است و آن‌ها باید آن را درست کنند.

او افزود: مشکلات اتحادیه  این است که آن را دوقطبی کرده‌اند. شورای پیشکسوتان قرار بود اتاق فکر باشد نه شورای تصمیم‌سازی و در مواری مشورت بدهد اما این موضوع کارکرد خود را از دست داد. مدتی است جلسات هیئت‌مدیره تشکیل نمی‌شود. براساس نظام صنفی رئیس هیئت‌ مدیره باید این جلسات را تشکل بدهد اما ما نمی‌توانیم این جلسات را تشکیل بدهیم، اعتراضات ما وجود دارد اما به آن توجه نمی‌شود.

حسنیی نیک درباره این که چه کسانی بیرون از هیئت‌مدیره در پشت پرده تصمیمات قرار دارند به نام یک ناشر اشاره کرد و گفت: او و تیمش پشت پرده این ماجرا هستند. آن‌ها امکان حضور در هیئت‌مدیره  را ندارند، بنابراین کسانی را سازماندهی می‌کنند و از آن‌ها سوءاستفاده می‌کنند.

 به گفته حسینی نیک، اعضای هیئت‌ مدیره نمی‌توانند موضوع جلسات را خودشان تعیین کنند، و رییس اتحادیه ناشران گزارشی از فعالیت اتحادیه در نمایشگاه فرانکفورت ارائه نداده است.

در ادامه توکل صدیقی نسبت به ماجرای شرکت تعاونی ماه‌پیشانی و ماجراهای حضور انجمن ناشران کودک در باغ کتاب توضیحاتی ارائه کرد و گفت: آقای مجید حسینی حتی به ما گفت من دلم نمی‌خواست این جا را به شما بدهم. من به دنبال این بودم که شما این کار را انجام ندهید، بنابراین مزایده گذاشتم که شما فرار کنید، حتی  برخی از آقایان به دلیل این‌ شرایط با وجود این‌که سفارش شده بودند نیامدند اما عده‌ای به ما اتهام می‌زنند و می‌گویند از رانت استفاده می‌کنید، در حالی که خودشان از رانت استفاده می‌کنند.

یحیی دهقانی نیز در پایان گفت: امیدواریم هیئت‌مدیره کارآمد و توانمندی روی کار بیاید، اگر این اتحادیه با هیئت‌ مدیره جدید موفقیتی داشته باشند، من قول می‌دهم به همه اعضای رسانه ناهار مفصلی خواهم داد. کارهایی که آن‌ها می‌گویند انجام می‌دهند، مثلا مبارزه با قاچاق کتاب، معافیت مالیاتی و ارزان شدن کاغذ، چیزهای است که همه ما از آن منتفع می‌شویم. اما آن‌ها ادبیات درستی به کار نمی‌برند؛ مثلا یکی از آقایان گفته بود ما چوب را برداشتیم و گربه‌ها فرار کردند.

انتهای پیام

کد N2061823

وبگردی