آفتاب
سفیر فنلاند در تهران:

ایران نقش مهمی در حل منازعات منطقه دارد

ایران نقش مهمی در حل منازعات منطقه دارد

تهران- ایرنا- سفیر فنلاند در تهران با تاکید بر این که ایران نقش مهمی در حل منازعات منطقه‌ای دارد، گفت: باید از ظرفیت جمهوری اسلامی ایران در کاهش تنش‌های منطقه‌ای استفاده کرد.

به گزارش ایرنا از خانه ملت، کیجو انشیو نوروانتو به همراه مارون ال کرکشی رییس و ادوارد مارکوس مدیر پروژه عضو برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان ابتکار مدیریت بحران فنلاند (CMI) در تهران، امروز- سه شنبه- با کاظم جلالی رییس مرکز پژوهش‌‎های مجلس دیدار و گفت و گو کردند.
سفیر فنلاند در تهران در این دیدار به تعاملات و همکاری‌ها با جمهوری اسلامی ایران و فنلاند اشاره کرد و اظهار داشت:‌ با استفاده از زمینه‌های همکاری دوجانبه باید در جهت ارتقا و گسترش مناسبات دو کشور گام‌هایی بلند برداریم.
وی افزود: سازمان ابتکار مدیریت بحران فنلاند در زمینه رفع مناقشات بین‌المللی از طریق گفت وگو فعالیت می‌کند و در این راستا نیز به دنبال گفت وگو با کشور منطقه است.
همچنین مارون ال کرکشی رییس برنامه خاورمیانه و شمال آفریقای سازمان ابتکار مدیریت بحران فنلاند (CMI) نیز در این دیدار هدف از ایجاد این سازمان را حل و فصل منازعات بین‌المللی از طریق گفت وگو عنوان کرد و اظهار داشت: در مسائل مربوط به منازعات منطقه خاورمیانه و شمال آفریقا برخی از بازیگران خارج از منطقه دخیل هستند.
وی با بیان این که ساز وکار مشخصی برای رفع منازعات منطقه وجود ندارد، تصریح کرد: نهادهایی در منطقه وجود دارند که شکاف و ایرادات عمده‌ای در آنها مشاهده می‌شود از جمله اتحادیه کشورهای عرب که اشکال اصلی این اتحادیه است که ایران و ترکیه در آن حضور ندارند و یا شورای همکاری خلیج فارس که جمهوری اسلامی ایران به عنوان بزرگترین کشور حوزه خلیج‌فارس در آن حضور ندارد.

**ایران همواره بر تعهدات خود در برجام پایبند بوده است
کاظمی جلالی رییس مرکز پژوهش‌‎های مجلس نیز در به دیدارها و گفت وگوهای مقامات جمهوری اسلامی ایران و فنلاند اشاره کرد و گفت: مراودات و گفت وگوهای خوبی در جریان دیدارهای دوجانبه مسئولان دو طرف شکل گرفته است که امیدواریم این روند به ارتقای سطح همکاری‌های دوجانبه منتهی شود.
وی یکی از موضوعات مهم در عرصه سیاست خارجی جمهوری اسلامی ایران را برجام دانست و تاکید کرد: جمهوری اسلامی ایران همواره بر تعهدات خود در عرصه بین‌المللی به ویژه برجام پایبند بوده است.
رییس مرکز پژوهش های مجلس افزود: برخلاف اقدام مثبت جمهوری اسلامی ایران به تعهدات خود در برجام، آمریکا از این توافقنامه خارج شده است ضمن آنکه اروپا نیز هنوز به جمع‌بندی مشخصی برای همکاری عملی با ایران در این زمینه نرسیده است و لازم است تا با اراده‌ای جدی گامی مشخص در زمینه حفظ برجام از سوی اروپا برداشته شود.
جلالی به مشکلات به وجود آمده در سطح کشورهای منطقه اشاره و تصریح کرد: گفت وگو راهکاری مطلوب برای رفع منازعات منطقه است و جمهوری اسلامی ایران نیز از ابتدا بر رفع مسائل در کشورهایی مانند سوریه و یمن از طریق گفت وگو تاکید داشت اما در این میان باید ابتدا مسائل منطقه را خوب شناخت و برای هر بحران به دنبال علت اصلی آن بود.
رییس گروه روابط پارلمانی جمهوری اسلامی ایـران با پارلمان اروپا، با یادآوری مشکلات یمن و فجایعی که از سوی عربستان در این کشور به وجود آمده است، گفت: نخستین گام در حل مسئله یمن توقف اقدامات نظامی است تا در مرحله دوم گفت وگوهای یمنی- یمنی شکل گیرد تا راه آینده این کشور از طریق خود مردم یمن ترسیم شود.
جلالی توضیح داد: حضور نظامی عربستان در یمن به نفع این کشور نیز نیست چراکه آنها اعتقاد داشتند ظرف چند هفته یمن را تصرف خواهند کرد اما 4 سال مقاومت مردم یمن باعث شکست عربستان در این کشور شده است و هیچ دستاوردی جز کشتار مردم، زنان و کودکان بی‌گناه و تخریب زیرساخت‌های یمن نداشته است.
سیام*3061*1336
کد N2061443

وبگردی