آفتاب

انتظار احزاب از وزیر کشور: هرچه‌زودتر معاون سیاسی منصوب شود

انتظار احزاب از وزیر کشور: هرچه‌زودتر معاون سیاسی منصوب شود

تهران- ایرناپلاس- از 27 شهریور ‌ماه یعنی حدود چهار ماه قبل، صندلی معاونت سیاسی وزارت کشور خالی است و هنوز برای آن تصمیمی گرفته نشده ‎است. چهره‌های سیاسی اصولگرا و اصلاح‌طلب بر این باورند که هرچه زودتر باید این سمت مهم تعیین تکلیف شود.

اسماعیل جبارزاده، چهارمین معاون سیاسی وزارت کشور دولت‌های تدبیر و امید بود که مشمول قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شد و از سمت خود خداحافظی کرد. پیش از او کاظم میرولد، محمدحسین مقیمی و علی‎اصغر احمدی این مسئولیت را بر عهده داشتند.

علی صوفی، عضو شورای عالی سیاست‌گذاری اصلاح‌طلبان درباره اهمیت جایگاه معاونت سیاسی وزارت کشور به ایرناپلاس می‎گوید: معاون سیاسی وزارت کشور، معاون ارشد وزیر محسوب می‎شود. در استانداری‎ها نیز معاون سیاسی، معاون ارشد است، به‎طوری‎که در غیاب استاندار، معاون سیاسی مسئول است. در سطح ملی هم در غیبت وزیر کشور، معاون سیاسی جانشین او به حساب می‌آید. بنابراین، این جایگاه، تأثیرگذار و حائز اهمیت است.

صوفی همچنین با اشاره به سابقه‎کار طولانی‎اش در وزارت کشور، اضافه می‎کند: معاون سیاسی در انتخاب استانداران، معاونان سیاسی استانداران و همچنین تعیین سیاست‎های وزارت کشور و اجرای آن نقش دارد. البته در گذشته حوزه عمل معاونان سیاسی وسیع‎تر بود و الان محدودتر شده است، زیرا حوزه‎های امنیتی و اجتماعی هم زیرگروه معاونت سیاسی محسوب می‎شدند، اما در حال حاضر این دو حوزه جدا شدند.

صوفی که سابقه استانداری در دولت‌های سازندگی و اصلاحات را دارد، در ادامه تصریح می‎کند که به خاطر اهمیت جایگاه این سمت، خالی بودن آن می‎تواند اشکالاتی را به‌وجود بیاورد. معاونت سیاسی در اجرای سیاست‎ها، تعریف این سیاست‎ها و همین‌طور اقدامات وزارت کشور پس از قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان و کنار رفتن‎ تعداد کثیری از استانداران اهمیت دارد. پس معاونت سیاسی وزارت کشور هرچند خود مشمول این قانون شد، اما باید سریعاً جایگزین می‌شد. معاونت سیاسی باید سریع جایگزین شود و این کار هم با دقت و توجه زیادی انجام شود. به هرحال انتظار می‎رود که با توجه به جایگاه این معاونت، زودتر تعیین تکلیف شود.

**معاونت سیاسی در دولت روحانی تأثیرگذار نبود

وی درباره ارزیابی عملکرد معاونان سیاسی دولت‎های حسن روحانی می‎گوید: عملکرد معاونت‎های سیاسی دوره آقای روحانی، نسبت به دوره‎های پیشین چندان تأثیرگذار نبوده ‎است. زیرا معاونان سیاسی چندان نقشی نداشتند و تصمیمات در جای دیگری گرفته می‎شد.

صوفی در تشریح عملکرد چهار معاون سیاسی وزارت کشور، توضیح می‎دهد: در ابتدای امر وجود آقای میرولد به‎عنوان استاندار باسابقه و یک نیروی سیاسی معتدل و میانه‌رو توانست ارتباطاتی که لازم بود آقای روحانی با عقبه رأی‎اش داشته باشد را فراهم کند. ایشان در وزارت کشور باسابقه بود، هرچند وزیر کشور، آقای رحمانی‌فضلی این سابقه را نداشت. البته وزارت کشور به‎گونه‎ای است که سوابق کاری گذشته چندان به کارش نمی‌آید و این وزارتخانه سابقه کاری خودش را می‌خواهد. وزارت کشور به‌گونه‌ای است که اگر کسی در جای دیگری هم وزیر بوده باشد و به وزارت کشور بیاید، بازهم صفرکیلومتر محسوب می‌شود. بالاخره آقای میرولد هم احساس کرد تصمیمات در جای دیگری گرفته می‌شود و معاونت سیاسی نقشی ندارد، بنابراین کناره‌گیری کرد.

او همچنین اضافه می‎کند: بعد از ایشان آقای مقیمی منصوب شدند که ایشان چهره اصلاح‌طلب و سابقه خوبی هم در وزارت کشور داشت. به‌طور کلی، اثر وجودی ایشان مثبت بود، اگرچه انتقاداتی در اواخر به ایشان وارد می‎شد. آقای جبارزاده هم در دولت دوم آقای روحانی و وقتی که بین دولت و مردم فاصله معناداری ایجاد شده بود، این سمت را بر عهده داشتند که دوره سختی بود و شاید خیلی کارها مرتبط با آقای جبارزاده نبود، اما ایشان کم و بیش حلقه اتصال با اصلاح‌طلبان را برقرار کردند که خود شامل قانون منع به‌کارگیری بازنشستگان شدند.

صوفی در پاسخ به این پرسش که چه انتظاراتی از معاونت سیاسی وزارت کشور وجود دارد، می‎گوید: این‎ها دیگر تأثیرگذار نیستند، زیرا تصمیم‎گیری‎ و سیاست‎گذاری‎ها از سوی مقامات بالا انجام می‎شود و معاونان سیاسی فقط نیروی اجرایی‎ هستند و سیاست‎ها را دیگران تعیین می‎کنند.

**معاون سیاسی فراجناحی عمل کند

سید محمد حسینی، فعال سیاسی اصولگرا و سخنگوی جبهه مردمی نیروهای انقلاب اسلامی در این باره به ایرناپلاس می‎گوید: معاونت سیاسی وزارت کشور نقش تأثیرگذار و مهمی دارد؛ به‌ویژه در ارتباط با احزاب و تشکل‌های سیاسی. در حال حاضر طرح استانی شدن انتخابات و قانون جامع انتخابات از سوی دولت مطرح است. این‎ها موضوعات مهمی هستند که معاونت سیاسی در آن نقش دارد. بنابراین این جایگاه نباید خالی بماند و بهتر است که سریع‎تر تعیین تکلیف شود.

حسینی درباره انتظارات از معاون سیاسی آینده، اضافه می‎کند که هر مقدار این فرد فراجناحی عمل کند، قطعاً به نفع کشور خواهد بود و می‌تواند همه گروه‎ها و جریان‎های سیاسی را در کنار خود داشته باشد.

او همچنین ادامه می‎دهد: ما در شرایطی هستیم که دشمن طرح‎هایی علیه ما راه‌اندازی می‎کند. دشمنان دنبال اغتشاش در کشور هستند. معاونت سیاسی نقش مهمی را می‌تواند در تهران و استان‌ها ایفا کند تا تدابیری اندیشده شود.

سخنگوی جمنا درباره انتقادات به عملکرد معاونان سیاسی گذشته دولت روحانی می‎گوید: سال 96 اشکالاتی به انتخابات مطرح بود. مدیران ارشد و استانداران احضار شدند. توقع می‎رود نظارت بیشتری بر معاونت‎های سیاسی، استانداران و فرمانداری‎ها باشد تا وزارت کشور در مظان اتهام قرار نگیرد، زیرا وزارت کشور باید ضامن سلامت انتخابات باشد و نباید این بحث‌ها مطرح شود.

**اداره کل اخبار چندرسانه‌ای**ایرناپلاس**
کد N2061165

وبگردی