آفتاب

تولید سیمان سوریه در سال 2018 به بیش از 306 هزار تن رسید

تولید سیمان سوریه در سال 2018 به بیش از 306 هزار تن رسید

تهران – ایرنا - خبرگزاری رسمی سوریه (سانا) اعلام کرد ، میزان و حجم تولید سیمان در سال گذشته میلادی (2018 میلادی) در استان حماه در مرکز این کشور به 306 هزار و 859 تن رسید.

به گزارش ایرنا به نقل از اعلام روز یکشنبه سانا ، درآمد ناشی از فروش این میزان سیمان در سوریه به 13 میلیارد و 655 میلیون و 315 هزار لیره (436 لیره سوری) بوده است.
تولید سیمان سوریه قبل از بحران و در سال 1386 هجری شمسی بیش از 5 میلیون تن در سال بوده است ولی با توجه به اقدامات تروریستی در سال های اخیر در این کشور به خصوص در مناطق مرکزی و مرزی تولید آن پیش از این بشدت کاهش یافته بود و در ماه های اخیر با توجه به بازگشت امنیت رو به افزایش است.
سوریه از اواخر اسفند ماه 1389 درگیر بحران مورد حمایت از سوی برخی کشورهای غربی - عربی همسایه و رژیم صهیونیستی است.
حضور بیش از 360 هزار تروریست از 120 کشور جهان در شهرهای مختلف سوریه موجب شد طی 8 سال گذشته بسیاری از زیرساخت شهرهای مهم این کشور تخریب شده و اکنون با پایان یافتن بحران و پیروزی سوریه بر تروریست ها دوران بازسازی این کشور آغاز شده است.
اکنون با توجه به آغاز روند بازسازی مناطق تخریب شده ناشی از اقدامات تروریستی موسسه سازندگی سوریه از طریق شعبه های استانی خود سعی دارد تمام مصالح مرتبط با ساختمان سازی را تامین کند که سیمان نیز بخشی از آن است.
این موسسه در تلاش است تا با تامین سیمان و مصالح ساختمانی موجبات عمرانی، آبادانی و توسعه اقتصادی سریع تر استان های سوریه را فراهم کند.
سوریه دارای 14 استان با ۱۸۵٬۱۸۰کیلومتر مربع مساحت است.

** تولید 16 هزار تن پنبه در استان حسکه سوریه

مهندس یاسر حلبیه مدیر کارخانه پنبه ریسی 'العاصی' در استان حماه نیز به خبرگزاری سانا اعلام کرد که این کارخانه در ماه جاری بیش از شانزده هزار و یکصد و 59 تن پنبه از کشاورزان استان حسکه در شمال شرق سوریه خریداری کرده است.
به گفته وی با توجه به تولید این میزان پنبه در سال زراعی جاری و تحویل آن به کارخانه های پنبه ریسی برای تولید نخ می توان از این پس شاهد رونق بیشتر کارخانه های نساجی و تولید البسه در مناطق مختلف سوریه به خصوص مناطق شمالی بود.
پیش از بحران سوریه کارخانجات نساجی در این کشور رونق بسیاری داشتند و بخش عمده اقتصاد این کشور را شامل می شد تا جایی که نیمی از جمعیت استان حلب و ریف حلب در شمال سوریه در این حوزه اشتغال داشتند.
آمار گمرک سوریه پیش از بحران داعش نشان می دهد که از میان محصولات کشاورزی، پسته و پس از آن پنبه در رتبه نخست صادرات این کشور قرار داشت؛ همچنین محصول پنبه سوریه هم به صورت خام فروشی و هم محصولات جانبی بازار خوبی در اروپا داشت.
تولید پارچه در کارخانه های بزرگ نساجی در اطراف حلب و البسه مختلف با هدف تامین بازارهای داخلی و صادرات با استفاده از پنبه های تولید شده در سوریه صورت می گیرد.
مدیر کارخانه پنبه ریسی مزبور افزود، پنج هزار و 850 تن از پنبه های وارده شده به کارخانه وارد چرخه ریسندگی شده و دو هزار و 50 تن نیز برای ورود به چرخه بافندگی و نساجی آماده است.
سوریه و مصر دو رقیب جدی در زمینه تولید پنبه در بین کشورهای عربی هستند.
خاورم*9208*1436*
کد N2059410

وبگردی