آفتاب

چرای دام در پارک ملی توران متوقف شد

چرای دام در پارک ملی توران متوقف شد

شاهرود- ایرنا- رئیس پارک ملی توران شاهرود گفت: چرای دام در این پارک ملی با خرید مراتع موجود در پارک و همکاری دامداران و عشایر، متوقف شد.

احمد رادمان روز یکشنبه در گفت و گو با ایرنا، با اشاره به آسیب های خشکسالی در منطقه بیارجمند که حیات وحش ذخیره گاه زیست کره توران را نیز مورد تهدید قرار داده است افزود: علاوه بر این، چرای بی رویه دام در سال های گذشته ضربه های زیادی به مناطق کویری وارد کرده است.
وی با بیان اینکه علاقمندان به طبیعت برای حفاظت بیشتر از یوزپلنگ ایرانی در قالب پویش مردمی «یوز تا ابد»، نسبت به خریداری سامانه های عرفی پارک ملی توران اقدام کردند، تصریح کرد: پس از آن سازمان حفاظت محیط زیست هم به این پویش پیوست و پس از خریداری، حقوق عرفی خریداران پرداخت شد.
رئیس پارک ملی توران یادآور شد: در ادامه این فعالیت ها، با استفاده از نظرات کارشناسان منابع طبیعی و محیط زیست، احیای مراتع تخریب شده بر اثر چرای دام در پارک ملی توران در دستور کار قرار گرفت.
رادمان با اشاره به شخم زنی و کاشت بذرهای بومی منطقه مانند تاغ و قیچ، اظهار داشت: در این طرح علاوه بر پیشکسوتان عرصه حفاظت از محیط زیست، اهالی روستاهای منطقه نیز مشارکت داشتند.
وی اضافه کرد: به این ترتیب ذخیره آب باران با بذرپاشی به سبک احداث «کنتور فارو» انجام می شود.
ذخیره گاه زیست کره توران در ضلع جنوبی جاده تهران - مشهد ، حدفاصل خروجی جاده بیارجمند تا صدرآباد ، شمال شرقی دشت کویر ، غرب منطقه خارتوران و شرق منطقه طرود قرار دارد.
منطقه حفاظت شده توران یا خارتوران شامل سه محدوده حفاظت شده ‌است که علاوه بر منطقه حفاظت شده قسمت قابل توجه مساحت آن، پناهگاه حیات وحش در قسمتی از شرق و پارک ملی را در بردارد.
ذخیره‌ گاه زیست کره توران با مساحت یک میلیون و 464 هزار و 992 هکتار بزرگترین ذخیره گاه زیست کره ایران است که بعد از سرنگتی آفریقا واقع در کشور تانزانیا دومین منطقه بیوسفر جهان به ‌شمار می‌آید.
7359/6167/7408
کد N2059274

وبگردی