آفتاب
معاون سازمان نظام پزشکی در گفت و گو با ایرنا:

افزایش هزینه های درمانی مطابق مصوبه شورای عالی بیمه باشد

افزایش هزینه های درمانی مطابق مصوبه شورای عالی بیمه باشد

تهران- ایرنا- معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: اگر چه برخی معتقدند که با افزایش 5.5 درصدی تعرفه های پزشکی، هزینه های درمانی مردم افزایش می یابد اما دنبال افزایش این هزینه ها نیستیم و باید این افزایش ها بر اساس مصوبه شورای عالی بیمه اجرایی شود.

محمد جهانگیری روز یکشنبه در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایرنا افزود: البته هنوز 5.5 درصد رشد تعرفه های پزشکی در مراکز درمانی و بیمارستانی اعمال نشده، اما واقعیت این است که نظام پزشکی همچنان این موضوع را به صورت جدی پیگیری می کند تا به صورت کامل انجام شود.
وی تصریح کرد: واقعیت این است در این موقعیت حساس، اگر همه این مسائل را کنار هم بگذاریم، با عدم افزایش تعرفه های پزشکی، بار مضاعفی به جامعه پزشکی وارد می شود که باید برای آن چاره ای اساسی اندیشید.
جهانگیری ادامه داد: با این وجود ما توانسته ایم در چنین شرایط اقتصادی حتی به فکر مردم باشیم و افزایش هزینه ها در بخش های درمانی را شاهد نباشیم، اما معتقدیم باید 5.5 درصد بر اساس مباحث تورمی به تعرفه های پزشکی اضافه شود.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی گفت: با وجود تصویب افزایش پنج درصدی تعرفه های پزشکی در سال 97 در شورای عالی بیمه، هنوز این افزایش در تعرفه های پزشکی در مراکز درمانی اجرایی نشده است.
جهانگیری افزود: پیشنهاد افزایش تعرفه های پزشکی برای امسال متفاوت بود اما در نهایت بیش از پنج درصد افزایش تعرفه ها را شاهد بودیم که متاسفانه تاکنون این میزان افزایش هم در بیمارستان ها و مراکز درمانی اجرا نشده است.
وی با بیان اینکه این افزایش تعرفه های پزشکی به طور قطع در حقوق و دستمزد پزشکان و کادر درمانی هیچ تاثیری ندارد، اظهار داشت: در صورتی که تعرفه های پزشکی رشد سالانه خود را نداشته باشد، حوزه درمان دچار چالش می شود و قابل پذیرش نیست.
به گفته جهانگیری، شورای عالی بیمه و سازمان برنامه و بودجه از ابتدای سال تصویب کرده اند که رشد پنج درصدی را در تعرفه های پزشکی داشته باشیم اما اجرایی نشدن آن به طور یقین مشکلاتی را برای حوزه سلامت به وجود می آورد.
وی همچنین درباره تجاری سازی مطب پزشکان گفت: این موضوع پذیرفته شده نیست چون بر اساس مصوبه دیوان عدالت اداری این مساله ممکن نیست و نباید روی آن مانور دارد، البته اگر این قوانین اجرا شود در سال های آتی رشد نامیمونی در حوزه هزینه ها به مردم خواهیم داشت.
معاون نظارت و برنامه ریزی سازمان نظام پزشکی اظهار داشت: برخی فکر می کنند به دنبال این هستیم که هزینه های درمانی مردم را افزایش دهیم، اما اگر ما تعرفه های پزشکی را کنترل می کنیم، به دلیل این است که هزینه ها با تعرفه های پزشکی همخوانی ندارد، چون این مسائل باعث می شود که پزشکان مطب را تعطیل کنند یا مهاجرت به استان ها و شهرستان ها داشته باشند که در این زمینه شهرستان ها متضرر می شوند و هزینه های جانبی زیاد می شود.
به گفته وی، محورهای متعددی در حوزه های سلامت دخیل هستند اما مهمترین ملاک و معیار برای ما دسترسی راحت مردم به خدمات و رفاه حال عمومی مردم است.
جهانگیری خاطرنشان کرد: امیدواریم در این زمان باقیمانده به گونه ای برنامه ریزی و اقدام شود که در بخش خصوصی و حتی دولتی این افزایش تعرفه های پزشکی، بتواند تکافوی نگهداشت خدمات با کیفیت برای مردم را داشته باشد و اگر این اتفاق نیفتد، مشکلات خاصی را به دنبال خواهد داشت.
اجتمام* 7268*1834
کد N2058924

وبگردی