آفتاب
وزیر آموزش‌وپرورش:

برنامه‌های درسی باید با نیازهای امروز جامعه منطبق شود

برنامه‌های درسی باید با نیازهای امروز جامعه منطبق شود

تهران-ایرنا- وزیر آموزش‌ و پرورش در آئین تکریم و معارفه رئیس سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی بر ضرورت تغییر و منطبق کردن برنامه‌های درسی با نیازهای امروز جامعه تاکید کرد.

به گزارش روز شنبه گروه علمی ایرنا از مرکز امور هماهنگی، ارتباطات و حوزه وزارتی آموزش‌وپرورش، سید محمد بطحایی در آئین تودیع حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی و حجت‌الاسلام علی ذوعلم رئیس جدید این سازمان که در سالن اجتماعات سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی برگزار شد با تبریک میلاد باسعادت حضرت زینب سلام‌الله علیها، اظهار کرد: اگر تنها و مهم‌ترین مأموریت آموزش‌وپرورش را یادگیری تعریف کنیم سازمان پژوهش معمار این مأموریت است.
وی افزود: اینکه بچه‌ها چه مفهومی و با چه حجمی و به چه روشی باید بیاموزد سه رکن اصلی است که در این معماری رقم می‌خورد و به اجرا درمی‌آید.
وزیر آموزش‌وپرورش تصریح کرد: امروز این سؤال مطرح است آیا دانش آموزان همین محتوای دروس با همین حجم و چگالی و با همین روش را باید بیاموزند؟ و سؤال اساسی دیگری نیز مطرح است آیا آنچه تدوین و ارائه می‌شود به همان روش پرحجم در مدارس اجرا می‌شود؟ آیا نیاز امروز دانش آموزان همان نیازهای 20سال قبل است؟ به نظر می‌رسد نیازها دستخوش تغییرات شده و ضروری است ما آن را در سبد درسی قرار دهیم.
وی ادامه داد: برنامه‌های درسی ما باید به‌سرعت با نیازهای امروز جامعه منطبق شود، لذا بچه‌ها در مدرسه معمولاً چیزهایی را می‌آموزند که شاید به بخشی از آن نیاز نباشند و ضروری است این محتوا جای خود را به محتواهای متناسب با نیازهای امروزی بدهد.
بطحایی با اشاره به تدوین کتاب‌های پایه دوازدهم خاطرنشان کرد: برنامه ویژه مدرسه که در قالب 2ساعت در برنامه درسی در حال اجراست اقدام بسیار ارزشمندی است که باید توسعه یابد.
وی ادامه داد: اصلاحاتی را در ساختار حوزه ستادی باهدف حذف موازی کاری‌ها و چابک سازی آغاز کردیم و به‌زودی در استان‌ها نیز اجرا می‌شود.
عضو کابینه تدبیر و امید اظهار داشت: از تلاش‌های 10 ‌ساله حجت‌الاسلام محمدیان و همچنین از زحمات حیدر تورانی در طول مدت 10 ماه اخیر که عهده‌دار این مسئولیت بودند صمیمانه تقدیر می‌کنم.
حیدر تورانی سرپرست سابق سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در این مراسم گفت: به‌ عنوان سرباز کوچک انقلاب وارد عرصه پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی شدم و در محیطی سرشار از صمیمیت برای خدمت به فرزندان این مرز و بوم تلاش کردم.
رئیس جدید سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی نیز در سخنانی با اشاره به سالروز ولادت باسعادت حضرت زینب (س) اظهار داشت: تقارن این روز با دریافت حکم بنده موجب می‌شود تا بیش از گذشته با الگو گرفتن از نقش این بانوی بزرگوار، برای ایفای مسئولیت و پیام انقلاب تلاش کنیم.
حجت‌الاسلام ‌و المسلمین علی ذوعلم با اشاره به تاکید رئیس‌جمهوری در خصوص هماهنگی محتوای کتاب‌های درسی با نیاز جامعه تصریح کرد: از این منظر که انقلاب ما به‌ عنوان یک تمدن جدید در برابر غرب محسوب می‌شود مسئولیت ما بسیار سنگین و خطیر خواهد بود.
وی ادامه داد: از تجارب روسای قبل سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی برای پیشبرد اهداف این سازمان بهره‌مند خواهیم شد.
حجت‌الاسلام‌ علی اکبر رشاد عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی و رئیس حوزه‌های علمیه استان تهران از دیگر سخنرانان این مراسم اظهار داشت: بر اساس آیات الهی، غذایی که انسان استفاده می‌کند به فکر و عقیده تبدیل می‌شود لذا این موضوع خیلی مهم است و انسان باید همواره با دقت به طعام خود بنگرد.
وی افزود: هر چند ممکن است وضعیت تعلیم و تربیت چنانکه باید رضایت‌بخش نباشد اما نمی‌شود تنها آموزش ‌و پرورش را در این خصوص مقصر دانست زیرا عوامل دیگری مانند خانواده و جامعه نیز در تربیت فرزندان موثر هستند.
وی زبان عربی را کامل‌ترین زبان اعلام و عنوان کرد: منظور از طعام در قرآن علم است، انسان همان‌طور که مواظب ماکولات خود است باید مواظب دریافت علم خود نیز باشد تا دچار مشکل نشود.
عضو شورای عالی انقلاب فرهنگی ادامه داد: سازمان پژوهش و برنامه‌ریزی آموزشی طعام دانش آموزان را تهیه می‌کند لذا حساسیت بسیار بالاست و اگر اشتباهی رخ بدهد عوارض ناشی از آن سنگین است.
علمی*9294*1440
کد N2058304

وبگردی