آفتاب
حجت الاسلام عاملی:

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را 'آباد' تحویل گرفتم

دبیرخانه شورای عالی انقلاب فرهنگی را 'آباد' تحویل گرفتم

تهران - ایرنا - دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در دوران مسئولیت مخبر دزفولی، پایه بسیاری از خدمات بزرگ گذاشته شد و باید تاکید کنم دبیرخانه را آباد تحویل گرفتم.

به گزارش ایرنا از شورای عالی انقلاب فرهنگی، چهل و سومین جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی روز پنجشنبه به ریاست حجت الاسلام سید سعیدرضا عاملی دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد.
عاملی نخستین حضور خود به عنوان دبیر جدید شورای عالی انقلاب فرهنگی را در جلسه شورای توسعه فرهنگ قرآنی تجربه کرد.
این جلسه در محل شورای عالی انقلاب فرهنگی برگزار شد و محمدرضا مخبردزفولی دبیر پیشین شورای عالی انقلاب فرهنگی، حجت الاسلام رستمی رئیس نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه ها، منصور غلامی و محمد بطحایی وزرای علوم، تحقیقات و فناوری و آموزش و پرورش در کنار سایر اعضای این شورا، حضور داشتند.
حجت الاسلام عاملی در سخنانی با تقدیر از خدمات 13 ساله محمدرضا مخبردزفولی دبیر سابق شورای عالی انقلاب فرهنگی، گفت: در دوران مسئولیت مخبردزفولی، پایه بسیاری از خدمات بزرگ گذاشته شد و باید تاکید کنم دبیرخانه را آباد تحویل گرفتم و امیدواریم با توفیق الهی و همکاری مجموعه شورای عالی انقلاب فرهنگی بتوانیم این مسیر را به جلو ببریم.
استاد گروه ارتباطات دانشگاه تهران، شفافیت اطلاعاتی را دارای اهمیت دانست و افزود: با توجه به مصوبه مجلس شورای اسلامی در مورد دسترسی آزاد به اطلاعات که مرتبط با اطلاعات عمومی است، شایسته است سامانه ای برای شفافیت تراکنش های مالی و اداری مرتبط با منابع مالی خدمات قرآنی راه اندازی شود.
به گفته دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، شفافیت اطلاعات مالی برای فعالیت های قرآنی که خدمت بزرگ و با شرافتی محسوب می شود، اعتماد آفرین، بازدارنده داده های دستکاری شده و غلط خبری است. براین اساس مقرر شده ماده هشت سند اصلاحی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی، اصلاح شود.
دبیر شورای عالی انقلاب فرهنگی، ادامه داد: شورای عالی انقلاب فرهنگی طبق فرمایش مقام معظم رهبری(مدظله العالی) 'قرارگاه سیاستگذاری، برنامه ریزی راهبردی، نظارت و ارزیابی و کمک به اجرائی شدن مصوبات در دو حوزه گسترده و مهم 'علم و فناوری' و 'فرهنگ و جامعه' است.
عاملی تاکید کرد: این مسئولیت سنگینی که مقام معظم رهبری بر عهده ما گذاشته اند نیاز به نوعی آرامش و دوری از فعالیت اجرایی دارد؛ بنابراین، شایسته است دبیرخانه و ستادهای مربوطه بر وظایف اصلی خود متمرکز شوند.
یادآور می شود: حجت الاسلام سعید رضا عاملی 11 دی ماه با اکثریت آراء اعضای شورای عالی انقلاب فرهنگی، دبیر جدید این شورا شد.

**مصوبات شورای توسعه فرهنگ قرآنی
در این جلسه با حضور سایر اعضای شورای توسعه فرهنگ قرآنی، کلیت 'سند اصلاحی توسعه پژوهش و آموزش عالی قرآنی' تصویب و بررسی فصل نگاشت نهادی آن به جلسات آینده این شورای تخصصی موکول شد.
دستور اول جلسه با موضوع «نحوه و آئین نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی» مورد بحث و تبادل نظر قرار گرفت.
در این رابطه تأکید شد که کارگروه مشترکی توسط وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی و رئیس سازمان تبلیغات اسلامی برگزار و توافقنامه ای جهت صدور مجوز مؤسسات قرآنی در هفت ماده و سه تبصره تنظیم شد تا به تصویب در شورای توسعه فرهنگ قرآنی برسد.
در این توافقنامه تشکیل هیأتی با عنوان «هیأت هماهنگی صدور مجوز مؤسسات قرآنی» پیش بینی شد که برای هم افزایی میان وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی و سازمان تبلیغات اسلامی فعالیت کند.
'تصویب ضوابط یکسان در صدور مجوز'، 'رصد فرآیندهای اجرایی دو دستگاه' و 'تدوین برنامه های مؤثر در افزایش هم افزایی و هماهنگی دو دستگاه' از جمله وظایف و اختیارات پیش بینی شده برای این هیأت است.
'تمرکز بر فعالیتهای استانی مؤسسات قرآنی'، 'پیش بینی ضوابط تمدید مجوزها'، 'توجه به هیأت های دارای ماهیت غیردولتی'، 'تدقیق در تشریفات اجرایی و شکلی صدور مجوز'، 'تقسیم وظایف اجرایی دو دستگاه بر اساس رسالتهای آموزشی و ترویجی' و 'تعیین تکلیف حمایتهای مالی دو دستگاه' از جمله مواردی بود که توسط اعضا مورد توجه قرارگرفت.
در ادامه تأکید شد که 'آئین نامه صدور مجوز مؤسسات قرآنی' پس از تصویب نهایی در شورای توسعه فرهنگ قرآنی لازم الاجراست.
**9492** 1200
کد N2056810

وبگردی