آفتاب
معاون وزیر نفت در پاسخ به مهر:

بدهی جاری مالیاتی نداریم/ افزایش تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر

بدهی جاری مالیاتی نداریم/ افزایش تولید بنزین به ۱۰۵ میلیون لیتر

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی گفت: به طور قطع طی سال های ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه بدهی مالیاتی نداریم.

به گزارش خبرنگار مهر، علیرضا صادق‌آبادی در نشستی خبری در محل پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس در پاسخ به خبرنگار مهر درباره میزان بدهی مالیاتی و علت انباشت آن در این شرکت اظهار داشت: بدهی جاری نداریم، چرا که درآمدهای شرکت مستقیما به خزانه واریز شده و از این درآمد میزان سهم یارانه برداشت می شود، بنابراین به طور قطع از سال ۹۵ و ۹۶ هیچ گونه بدهی مالیاتی نداریم.

وی در همین زمینه ادامه داد: ممکن است علت اظهار بدهی مالیاتی برای این شرکت، اختلاف ادعای شرکت ملی پالایش و پخش با ادعای سازمان مالیاتی باشد که این اختلاف به دادرسی رفته و بررسی می شود و نتیجه نهایی نیز پس از بررسی اعلام خواهد شد، بنابراین نمی توان نرخ های مطرح شده را نرخ قطعی دانست.

صادق آبادی در پاسخ به پرسش دیگر مهر درباره شفاف سازی میزان هزینه کرد و درآمدهای این شرکت اظهار داشت: ۳۰۹ هزار میلیارد تومان میزان درآمد این شرکت است که از این میزان حدود ۹۹ درصد آن مربوط به تسویه هزینه نفت خام پالایشگاه ها می شود.

این مقام مسئول میانگین تولید بنزین داخلی در سال ۹۶ را ۶۷.۲۸ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و ادامه داد: این رقم برای سال جاری به ۸۷.۹۵ میلیون لیتر در روز رسید.

صادق آبادی تصریح کرد: در دو ماهه نخست سال جاری از ظرفیت تولید فاز دو پالایشگاه میعانات گازی ستاره خلیج فارس استفاده نکردیم و از سویی دیگر امسال بیشترین حجم اورهال را داشتیم.

مدیرعامل شرکت ملی پالایش و پخش فرآورده های نفتی، میزان ظرفیت تولید بنزین کشور بدون احتساب فاز سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس را ۹۵ تا ۹۷ میلیون لیتر در روز اعلام کرد که این رقم در تابستان که میزان مصرف افزایش داشته است به ۹۷ میلیون لیتر در روز نیز رسید. این در حالی است که در ماه جاری بدون احتساب تولید بنزین فاز سه پالایشگاه ستاره خلیج فارس ۹۵ میلیون لیتر بنزین تولید شد.

وی درباره میزان تولید نفت گاز در سال ۹۶ گفت: در این سال ۹۴ میلیون لیتر نفت گاز تولید شد که از این میزان ۲۱ میلیون آن را نفت گاز یورو تشکیل می داد. از سوی دیگر در سال جاری متوسط تولید نفت گاز ۱۰۰ میلیون لیتر بوده است که سهم نفت گاز یورو۴ در آن ۲۸ میلیون لیتر در روز است.

صادق آبادی میزان ظرفیت تولید نفت گاز را در سال ۹۶، ۲۳ میلیون لیتر در روز اعلام کرد و افزود:  قرار است ۱۴ میلیون لیتر از پالایشگاه بندرعباس و سه میلیون لیتر از پالایشگاه تبریز به این حجم اضافه شود و ظرفیت تولید نفت گاز کشور در نهایت به ۴۰ میلیون لیتر در روز برسد.

به گفته وی، تا پایان سال ۱۲ میلیون لیتر نفت گاز یورو ۴ از ستاره خلیج فارس به ظرفیت کل اضافه می شود و باقیمانده نفت گاز یورو تولید شده در سال آینده به سبد تولید گازوئیل یورو ۴ اضافه می شود و در نهایت تا آخر سال میزان تولید نفت گاز یورو ۴ به ۵۳ میلیون لیتر در روز می رسد.

این مقام مسئول اولویت تخصیص نفت گاز یورو را بنادر اصلی کشور عنوان کرد و توضیح داد: از آنجایی که بیشترین حجم حمل و نقل بار و افراد از بنادر مهم کشور انجام می شود، اولویت را به این مناطق دادیم و باقی سهم گازوئیل را در استان کرمان و فارس توزیع می کنیم.

صادق آبادی گفت: در مجموع میزان تولید بنزین کشور تا پایان سال ۹۷ و با در نظر گرفتن تولید فاز سه ستاره خلیج فارس به حدود ۱۰۵ میلیون لیتر در روز می رسد.

وی در پایان تأکید کرد: تا زمانی که الگوی مصرف را اصلاح نکنیم به وارد کننده بنزین تبدیل می شویم، این در حالی است که برای حل یک موضوع باید از چند راهکار استفاده کنیم.

ادامه دارد...

کد N2056205

وبگردی