آفتاب
پنج نماینده مجلس؛

راه نجات کشور توجه به اقتصاد مقاومتی است

راه نجات کشور توجه به اقتصاد مقاومتی است

تهران-ایرنا- پنج نماینده مجلس در نطق های خود ضمن انتقاد از تفرقه افکنی های منفعت طلبان در نظام جمهوری اسلامی ایران، راه نجات کشور در شرایط کنونی را توجه به اقتصاد مقاومتی دانستند.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایرنا، سید حمیدرضا کاظمی نماینده مردم پلدختر و نایب رییس کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها در مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور امروز - چهارشنبه - خانه ملت گفت: ملت ایران به واسطه تحریم‌های ظالمانه استکبار جهانی در شرایط ویژه‌ای قرار دارد و برای خروج از آن باید الزامات خاصی را مدنظر قرار دهیم. به نظر می رسد صرف نظر از شعار باید به تدوین سیاست های دوران ویژه و بحران پرداخت.
وی ادامه داد: در چنین شرایطی می‌توان به سیاست تولید داخلی روی آورد؛ کشور با مواهب طبیعی می تواند یکی زا کشورهای توسعه یافته باشد، ولی هزینه هایی که نهاد دولت برای ملت ایجاد کرده، بارگرانی بر دوش همه ما است؛نگاهی به بودجه‌های جاری و عمرانی گویای این حقیقت است که دولت ما بیش از اندازه فربه و مردم نحیف شده اند.
این نماینده مجلس با انتقاد از بیکاری و مشکلات جاری اقتصادی در کشور، افزود: چرا میلیون‌ها نفر بیکار هستند، میلیون ها نفر، زیر خط فقر زندگی می‌کنند، چرا برای رونق اشتغال و تولید این همه مانع وجود دارد، چرا دلال بازی و واسطه گری سودمند و تولید زیان ده و دردسر آفرین است، چرا سرمایه‌گذاران را فراری می‌دهیم و برای خدمتگزاران واقعی کشور در راستای تولید و اشتغال مانع ایجاد می کنیم.
کاظمی تصریح کرد: راه نجات کشور در شرایط فعلی، توجه به اقتصاد مقاومتی است؛ اقتصاد مقاومتی یعنی کار و تلاش مضاعف وبهره برداری سترگ در مقابل دشمنان، اقتصاد مقاومتی یعنی اینکه ملت ایران، دغدغه نان و آب نداشته باشند، یعنی سلطان های ارز و سکه، زندگی مردم را دستخوش طوفان های سهمگین نکنند؛ اقتصاد مقاومتی یعنی تحریم‌ها را به فرصت تبدیل کنیم.

**منفعت طلبان به بهای تفرقه به دنبال کسب قدرت هستند
احمد همتی نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه و عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی نیز در نطق میان دستور امروز خود گفت: سال ها است که موجی در کشور ایجاد شده که سعی دارد مردم و مسئولین را در دو طیف کاملا متفاوت نشان دهد-در ماه های اخیر این مساله به شکل ناباورانه ای تشدید شده است- به رغم آن که عده یا محدود و درصد اندکی از جامعه اند، اما برای رسیدن به این مقصود از راه های مختلف و از تمام ترفندهای رسانه ای و تبلیغی استفاده می کنند.
وی ادامه داد: اگر چه عملکرد برخی مسئولان این مساله را تایید می کند، اما برآیند آنچه منعکس می شود با واقعیت های موجود متفاوت است؛ کسانی که به این جوسازی ها اقدام می کنند، یا اطلاعات درستی ندارند یا با انگیزه منافع شخصی به این کار دست می زنند و منافع ملی و نظام را قربانی خواسته های خود می کنند.
نماینده مردم سمنان، مهدیشهر و سرخه در مجلسدر ادامه به ویژگی های طیفی تحت عنوان منفعت طلبان اشاره کرد و افزود: کسانی که تئوری ماکیاول را در کشور به کار می برند و با هر روشی - حتی به قیمت زیر پا نهادن اصول دینی و انسانی و ارزش های انقلاب اسلامی - به دنبال رسیدن به قدرت هستند؛ این طیف هر چه را به زبان و قلم آنها جاری است، نشر می دهند.
همتی یادآور شد: سال گذشته درباره طیف منفعت طلب در نامه ای به رهبر انقلاب به برخی مصادیق آن آنها اشاره شد و خطر تنش ها را برای کشور پیش بینی شد که حوادث دی ماه سال گذشته بر آن صحه گذاشت؛ اکنون اعلام می کنیم کسانی به تخریب نهادهای منتخب مردم اقدام می کنند و پروژه تسخیر مجلس، ریاست جمهوری و رهبری را آغاز کرده اند، بدانند که به بیراهه می روند.
وی تاکید کرد: مردم می دانند شعارهای تند و تخریبی و بدون راهکار عملی برای حل مشکلات مردم، یا ناشی از منفعت طلبی یا ناشی از عوام فریبی است.
عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: این نوع تفکرات قوانین ملی و بین المللی را بر نمی تابند و به هر بهانه ای فضای کشور را متشنج و اتحاد ملی و ارتباطات بین المللی را مخدوش می کنند- حتی استراتژی نظام و رهبری که ارتباط شرق و غرب عالم به غیر رژیم صهیونیستی و آمریکا را در نظر دارد، نمی پذیرند و در هر فرصتی آن را خدشه دار کرده و عملا در جهت خواسته های ترامپ و دشمنان ما حرکت می کنند.
این نماینده مجلس با بیان این که همین طیف منفعت طلب، تریبون ها را به دست گرفته و با قلم فرسایی می گویند که مسئولین چه کار می کنند، ادامه داد: این مدعیان بدانند قاطبه مسئولین نظام در رده ها و قوای مختلف تلاش های بی وقفه ای دارند؛ آنها بیشتر ساعات شبانه روز را می دوند، ولی روی تردمیل هایی که شما روشن کرده اید، تردمیل ها را خاموش کنید تا حرکت روبه جلوی آن هاباوجود همه موانع و مشکلات دیده شود.
همتی ادامه داد: در شوره زار هیچ محصولی به عمل نمی آید، نمک بر کشتزار مدیریت کشور نپاشید تا مردم از میوه آن بهره مند شوند؛ در این رابطه همه مسئول اند، تریبون داران، اهل قلم، رسانه ها به ویژه رسانه ملی مسئول هستند.
وی با تاکیدبر این که هیچ فرد، نهاد و ارگانی نباید خود را صرفا مطالبه گر بدانند، اظهارداشت: همه در حد خود و طبق قانون و شرع باید پاسخگو باشند؛ در این میان رسانه ملی نقش اساسی دارد و اگرچه بدنه این سازمان را کارکنان صادق و پرتلاش تشکیل می دهند،ولی متاسفانه در آن جا هم درصد کمی، برخی سیاست گذاری های حساس را به عهده دارند که اهداف خاص خود را دنبال می کنند و تهمت زدن به تخریب رقبا و مجلس و دولت برنامه اصلی آن ها است.
همتی تصریح کرد: شفاف سازی و ارتباط بیشتر مردم و مسئولین و خنثی کردن این دسته ها، مدت ها است مدیریت سازمان صدا و سیما به صورت کتبی پیشنهاد ایجاد شبکه مردم را داده ایم، اما متاسفانه هیچ گونه پاسخی اعلام نشده و این مساله خود سوال برانگیز است که آیا صدا و سیما می خواهد مردم در جریان عملکرد و وضعیت مسئولان قرار بگیرند و به عنوان رسانه ملی زبان همه ملت ایران باشد؛یا همچنان وجهه آنها را آن طور که می خواهد و می خواهند، ترسیم کند.
نماینده سمنان در مجلس با اشاره به فرمایش رهبر معظم انقلاب تصریح کرد: تخریب ارکان نظام انقلابی گری نیست بلکه ویران گری است، ارکانی که قاطبه آن از خانواده معظم شهدا و ایثارگران هستند.
همتی افزود: نکته قابل توجه و مهم در کنار این مسائل شرایط دشوار اقتصادی مردم است که علی رغم تلاش ها و اقداماتی که مجلس انجام داده است به دلایلی که بخشی از آن ذکر شد ،هنوز این مشکلات وجود دارد و تشدید شده است.
وی به برخی اقدامات مجلس در راستای بهبود شرایط اقتصادی کشور اشاره و عنوان کرد: افزایش پلکانی به نفع حقوق های پایین، افزایش سطح معافیت مالیاتی حقوق های پایین، همسان سازی حقوق بازنشستگان، تعیین سقف برای پاداش پایان خدمت برای حقوق های بالا، تسهیلات کم بهره برای اشتغال روستایی و عشایری، افزایش صفر درصدی برای حقوق های بالای 5 میلیون تومان، افزایش سه برابری دریافتی مددجویان کمیته امام(ره) و بهزیستی، قانون منع به کارگیری بازنشستگان، کمک به اجرای طرح تحول نظام سلامت، استخدام معلمین حق التدریسی که البته باید ردیف برای بودجه 98 ایجاد شود از جمله اقدامات مجلس در موضوع مشکلات اقتصادی کشور است.
این نماینده مجلس با تصریح این موضوع که در واقع هنوز هم کشور ما جزو کشورهایی است که ناعادلانه ترین شیوه پرداخت رسمی را دارد، ادامه داد: تفاوت دریافتی های رسمی بسیار بیشتر از متوسط جهانی است و باید اصلاح شود و کماکان اکثر دریافتی ها، بسیار پایین تر از خط فقر است.
همتی گفت: درکنار مسائل اقتصادی باید وضعیت سیاسی اجتماعی کشور نیز اصلاح شود و بسیاری از اصول قانون اساسی و قوانین جاری که مغفول مانده، اجرا شود؛ بازداشت های سوال برانگیز و مبهم به ویژه در مورد اعتراضات صنفی شامل کارگران، معلمان، کارمندان و فعالان سیاسی اجتماعی، قانونمندتر شده و در صورت بازداشت های قانونی بی درنگ پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده و برابر قانون اساسی عمل شود که اعتماد مردم به قانون سست نشود.

**انقلابی گری امروز بر خلاف گذشته و مخالفت با شعار وحدت است
همچنین شهاب الدین بی‌مقدار نماینده مردم تبریز و آذرشهر و اسکو و عضو کمیسیون شوراها و امور داخلی مجلس شورای اسلامی در نطق میان دستور خود به روان پاک آیت‌الله هاشمی رفسنجانی، منتظری، بهشتی، مطهری، قاضی طباطبایی و مدنی و همه بزرگانی که در شکل‌گیری و پیروزی انقلاب اسلامی نقش اساسی داشتند، درود و سلام فرستاد.
وی ادامه داد: به 40 سالگی انقلاب اسلامی نزدیک می‌شویم، من یک انقلابی و خدمتگزار مردم و نظام بوده و هستم، اما امروز انقلابی‌گری برخلاف چهار دهه گذشته جور دیگری نشان داده می‌شود.
وی تاکید کرد: کوبیدن دیگران و شعارها، مرثیه‌ها و نوحه‌ها در جهت از بین بردن وحدت و مخالفت با شعارِ معروف «وحدت» است که امام خمینی(ره) بر آن تاکید داشتند؛ حتی بر مرده هم رحم نمی‌شود؛ اخیرا عده‌ای نافهم شعار «مرگ بر» به هاشمی از دنیا رحلت کرده را سر دادند، ایشان به حق امیرکبیر زمان بود.
عضو کمیسیون امور داخلی کشور و شوراها مجلس افزود: یکی از همکاران‌ در پشت این تریبون اتهامات ناروایی متوجه مرحوم آیت‌الله هاشمی و آقایان خاتمی، موسوی و کروبی کرد که باید جوابیه آنان در مجلس قرائت شود؛ سالگرد رحلت آیت‌الله هاشمی رفسنجانی را به خانواده محترم و انقلابی‌های واقعی تسلیت می‌گویم و از خداوند منان علو درجات ایشان را خواهانم.
بی مقدار ضمن گرامیداشت یاد و خاطره قیام 19 دی ماه قم و شهدای قم و تبریز، سخنی از شهید مطهری را یادآور شد و گفت: ایشان که افتخار شاگردیش را داشتم، می‌فرمایند «معتقد بوده و هستم هر مقام غیر معصومی که در وضع غیر قابل انتقاد قرار گیرد، هم برای خودش و هم برای اسلام خطر دارد؛ اینها نمی‌دانند که انتقاد، اصلاح و رفع عیوب است، اگر عیوب دستگاهی مورد انتقاد قرار نگیرد امیدی به اصلاح در آن نیست و اگر اصلاح نشد مانند پیکر بیماری که بیماری او بهبود نمی‌یابد، از پا در خواهد آمد».
وی افزود: ما چه می‌کنیم، تلگرام را فیلتر می‌کنیم، به فکر محدود کردن فضای مجازی و رسانه‌های جمعی هستیم هر چند که به دلیل پیشرفت سریع فنون، موفق نمی‌شویم. صدا و سیما را انحصاری می‌کنیم، خودی و غیر خودی درست می‌کنیم و اخلاق جامعه را خراب می‌کنیم. نترسیم و همانطور که این دانشمند فقید گفتند اجازه دهیم مورد انتقاد قرار گیریم.
این نماینده مجلس در ادامه با انتقاد از تکیه درآمدهای کشور به فروش نفت، گفت: صادارت کالا و خدمات ما در سال 96 به میزان 54 میلیارد دلار بوده است، اگر هم حمایت کنیم بیشتر می شویم و مشت محکمی در دهان کسانی بکوبیم که گفته اند با نفت ایران را خفه خواهیم کرد.
بی مقدار تصریح کرد: نفت را خود نفروشیم و منت دیگران را نکشیم و علیه استقلال خود کار نکنیم که امروز هند بر ما منت بگذارد و همچنین ترامپ منت بگذارد که مهلت 6 ماهه به ما داده است؛ صنعت را دریابید، صنعت ما دانش بنیان و قوی است و پیشرفت کرده است.

**حاشیه ای در میان نطق میان دستور مجلس
پس از نطق میان دستور بی مقدار، علی مطهری نایب رییس دوم مجلس و رییس ساعاتی از جلسه علنی امروز به نطق نماینده تبریز در خصوص این که در نطق یکی از نمایندگان مجلس نسبت های سوئی به چند تن از شخصیت های انقلاب و کشور داده شده، تاکید کرد: حرف ایشان مبنی بر این که مجلس باید در این خصوص عکس العمل نشان می داد، درست است.
وی تصریح کرد: در ماده 74 آیین نامه داخلی مجلس آمده است که چنانچه به تشخیص هیات رییسه، نماینده ای در سخنان خود در جلسه علنی به کسی نسبت ناروا داده یا هتک حرمت کند؛ فرد مزبور می تواند در دفاع از خود به صورت مکتوب به اتهام وارده پاسخ بگوید، پاسخ ارسالی در صورتی که بیش از دو برابر اصل مطلب اظهار شده نبود و متضمن توهین و افترا نباشد، در اولین فرصت در جلسه علنی قرائت خواهد شد.
وی افزود: اگر افرادی که مورد اتهام واقع شده اند، نامه ای در این خصوص بفرستند، در هیات رییسه بررسی می شود؛ مسئول این کار را در هیات یییسه علی اصغر یوسف نژاد اعلام کرد و اگر هیات رییسه تشخیص دهد، پاسخ در مجلس قرائت خواهد شد.

** پیشنهاد ما به دولت طرح مابه التفاوت یارانه ارزی در کالاهای اساسی است
محمدرضا پورابراهیمی نماینده مردم کرمان و رییس کمیسیون اقتصادی مجلس شورای اسلامی هم در نطق میان دستور خود با گرامیداشت سالروز عملیات کربلای پنج و یاد و خاطره شهدای این عملیات، گفت: سامانه‌های اطلاعاتی گمرک، وزارتخانه‌هایی مثل اقتصاد و صنعت باید فعال شوند تا کالای اساسی از مبادی ورودی تا خرده فروشی که مردم می‌خرند تحت نظارت باشد؛ اگر دولت نتواند نظارتش را بر کالاهای اساسی انجام دهد پیشنهاد مشخص ما طرحی است تحت عنوان تخصیص اعتبار مابه‌التفاوت یارانه ارزی بر اساس کارت‌های اعتباری به خود مردم که بر اساس سرانه انجام می‌گیرد.
وی درخصوص قیمت کالاهای اساسی از دولت گلایه کرد و اظهارداشت: قیمت‌هایی که امروز بر اساس کالاهای اساسی با نرخ ارز چهار هزار و 200 تومان انجام می‌شود این مجموعه کالاها را با مشکل جدی مواجه کرده، تولید این کالاها در کشور رو به نابودی است؛ لذا بازنگری در این خصوص امری ضروری است و مجلس در این موضوع ورود خواهد کرد.
این نماینده مجلس خطاب به نوبخت گفت: قرار بود در حوزه وام‌‌های کشاورزی ما شاهد این باشیم که بعد از ابلاغ منابعی که برای امهال وام‌های کشاورزی در کشور بود اتفاق مثبتی برای کشاورزان بیفتد که این کار انجام نشده؛ درخواست ما رسیدگی، تسریع و افزایش سقف اعتباری است که مربوط به این بخش است.
رییس کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به طرح رتبه بندی معلمان گفت: اعتباری که برای رتبه‌بندی معلمان در لایحه بودجه 98 در نظر گرفته شده 2 هزار میلیارد تومان بوده و آن هم در سقف دوم بودجه است؛ چه چیزی می‌خواهد نصیب معلمان شود ما خبر نداریم. درخواست ما از دولت این است که به صورت عاجل به این موضوع رسیدگی کند.
وی افزود: در ارتباط با موضوع مدیریت سوخت در کمیسیون اقتصادی پیشنهادی را آماده کرده‌ایم که با عدم افزایش قیمت سوخت در سال آینده و وضع عوارض بر مصرف و پرداخت عوارض در پایان دوره‌های سه ماهه و 6 ماهه موضوع سوخت مدیریت شود.

**سیاه ترین نگاه به آموزش و پرورش در بودجه 98 است
همچنین حمیدرضا حاجی بابایی نماینده مردم همدان و رییس فراکسیون نمایندگان ولایی مجلس دهم در نطق امروز خود گفت: لایحه بودجه سال 98 در مجلس است، اگر به یاد داشته باشید دو سال قبل در همین مجلس بین من و نماینده دولت بحثی بود که درآمد ما از هدفمندی یارانه‌ها 31 هزار میلیارد تومان یا 87 هزار میلیارد تومان است.
وی ادامه داد: به همین دلیل رییس مجلس دیوان محاسبات را به عنوان حاکم بین این دو نظر قرار داد که دیوان محاسبات هیچ یک از این دو رقم را نپذیرفت و رقم 36 هزار میلیارد تومان را تایید کرد.
این نماینده مجلس ادامه داد: سال گذشته رقم 110 هزار میلیارد تومان در بودجه مصوب شد، این بار نیز در بودجه برای سال آینده رقمی معادل 142 هزار میلیارد تومان در تبصره 14 بودجه دیده شد و این یک نمونه کار کردن در مجلس است که شفافیت باعث شد این درآمدها در بودجه آورده شود.
حاجی بابایی خطاب به نمایندگان گفت: اگر یادتان باشد سال‌ها نماینده‎های دولت در تلویزیون عنوان می‌کرد که ما پولی برای پرداخت یارانه نداریم چرا که 31 هزار میلیارد تومان می‌‎گیریم و 42 هزار میلیارد تومان می‎پردازیم، اما چرا این روزها دیگر حرفی نمی‎زنند.
وی تاکید کرد: بخاطر این که ما نمایندگان در یک مورد اراده و شفاف سازی کردیم؛ برای سال 1398 هیچ راهی جز شفافیت بودجه‌ای نداریم.
عضو کمیسیون برنامه و بودجه مجلس افزود: در طول دهه‌های گذشته چه کسی 14 و نیم درصد فروش نفت که به دلار در اختیار شرکت ملی نفت قرار گرفته را محاسبه کرده است، با دلار هشت هزار تومان در سال آینده در شرایط تحریمی، رقم 6 .6 میلیارد دلار در اختیار شرکت نفت قرار خواهد گرفت که رقمی معادل 53 هزار میلیارد تومان می‎شود؛ این رقم باید را باید در حساب‌‎ها بیاوریم، هم باید به داد کارگران زحمتکش عسلویه برسیم و هم اینکه در این زمینه باید شفاف‌سازی کنیم.
این نماینده مجلس ادامه داد: این در حالی است که برای یک میلیون فرهنگی، دو هزار میلیارد تومان در سقف دوم بودجه -یعنی روی هوا گذاشته شده است- در نظر گرفته ایم، درشرایطی که اگر آن رقم 53 هزار میلیارد تومان بررسی شود از دل این رقم دست کم 10 هزار میلیارد تومان برای حل مشکل بازنشستگان می توان استفاده کرد.
وی با بیان این که مجلس می‌‎تواند این رویه غلط در بودجه را اصلاح کند، گفت: باید از کمیسیون آموزش و تحقیقات و فراکسیون فرهنگیان که خصوصی سازی آموزش و پرورش که سیاه ترین نگاه به آموزش و پرورش در بودجه 98 است را حذف کرد، تقدیر کنیم؛ کمیسیون تلفیق نیز حذف کند.
این نماینده اصولگرای مجلس با تاکید بر این که، سال آینده باید بودجه اعتمادساز و آرامش بخش باشد، خطاب به نمایندگان افزود: هر آنچه که در این نظام وجود دارد باید خرج مردم شود ما کشور و بودجه را برای مردم می‌‌خواهیم؛ مردم تشنه عدالت هستند و از این وضعیت کشور و مجلس راضی نیستند، باید کاری کنیم این رضایت امسال در بین مردم ایجاد شود و راه آن نیز این است که به حساب‌‎های شرکت‌‎های دولتی وارد شویم اعم از شرکت ملی نفت و شرکت ملی گاز و شرکت ملی پخش فرآورده های نفتی، تا درآمدهای آن‌ها را نیز مانند تبصره 14 در بودجه قرار دهیم، امسال بودجه یاد به نحوی نوشته شود که عامل شفافیت باشد
وی به سخنان رییس جمهوری در روز تقدیم لایحه بودجه به مجلس شورای اسلامی،اشاره کرد و خطاب به روحانی یادآور شد: زمان ارائه لایحه بودجه جای شما با نماینده عوض شده بود، شما نقد می کردید، خواهش می‌کنیم در بودجه سال 98 به اعتمادسازی مردم، شفافیت و جلوگیری از حقوق‌های نجومی و شفافیت توجه شود.
سیام**3050**1336
کد N2056152

وبگردی