آفتاب
با حضور کارشناسان و صاحب نظران

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ورزش دانش‌آموزی بررسی شد

دستاوردهای انقلاب اسلامی در حوزه ورزش دانش‌آموزی بررسی شد

تهران- ایرنا- نشست بازخوانی دستاوردهای 40 سال انقلاب اسلامی در حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش با حضور مسئولان و پیشکسوتان ورزش دانش آموزی مورد بررسی قرار گرفت.

به گزارش خبرنگار ایرنا، در این نشست که در اردوگاه شهید باهنر برگزار شد، بیشتر معاونان 40 سال گذشته وزارت آموزش و پرورش در حوزه تربیت بدنی حضور داشتند که نسبت به اقدامات خود در این حوزه و لازمه های توجه به تربیت بدنی در برنامه ورزش مدارس و آموزشگاه ها مطالبی را بیان کردند.
در ابتدای این نشست قائم مقام وزیر ورزش در حوزه تربیت بدنی در سخنانی اظهار داشت: تحول تربیت بدنی و ورزش مدارس مربوط به یک دوره یا یک مدیر نیست بلکه زنجیره ای از تلاش ها است که در طول 40 سال گذشته شکل گرفته است.
«کیومرث هاشمی» افزود: در فضایی که دشمنان علیه نظام توطئه می کنند وظایف تمام مدیران است که دستاوردها را برای مردم تشریح کنند که البته دولت نیز در این زمینه ستادی برای بازخوانی دستاوردها تشکیل داده است.
وی گفت: برکت نظام انقلاب اسلامی موجب شد تا ما فرصت خدمت پیدا کنیم و باید دستاوردهای ۴۰ ساله را ریز به ریز در اختیار مردم قرار دهیم تا سدی در برابر هجمه های دشمنان باشد.
او گفت: نسل کنونی به ویژه دانش آموزان نسبت به دستاوردها نباید بدون آگاهی باشند زیرا اگر این کار انجام نشود این نسل از دست خواهد رفت. بیان دستاوردهای ورزش دانش آموزی پس از انقلاب باید به یک نهضت تبدیل شود و تا روزهای پایانی جشن های انقلاب به کرات برای نسل جدید بازگو شود.
«علی محمد مرتضوی» از مدرسان تربیت بدنی و پیشکسوت ورزش دانش آموزی نیز با بیان اینکه نقش انقلاب اسلامی در توسعه ورزش غیرقابل چشم پوشی است، گفت: از زمان وزارت شهید رجایی طرح معلم ورزش در مقطع ابتدایی مطرح شد و با دعوت از وزیر برای مشاهده ورزش دانش آموزی موفق شدیم مجوز معلم ورزش در مقطع دبستان را بگیریم و شهید رجایی پس از تماشای ورزش دانش آموزان ابتدایی دستور 2 هزار و 500 معلم تربیت بدنی برای مدارس ابتدایی را صادر کرد.
پیشکسوت ورزش دانش آموزی در ادامه افزود: با انجام این کار انتظار می رفت ورزش در مدارس ابتدایی نهادینه شود اما رویه ادامه پیدا نکرد اما انتظار داریم که ورزش دبستان ها به یکی از برنامه مدون تبدیل شود.
«رضا عموزاده خلیلی» معاون تربیت بدنی وزارت در نخستین سال های دهه 70 در زمینه مشکلات پیش روی نهادینه کردن ورزش در بخش ابتدایی گفت: ساعت ورزش مهمترین ساعات مدرسه است اما در زمینه اجرایی تنها به بخشنامه و دستور منتهی شده و این یک افت کیفی محسوب می شود. ما به این نتیجه رسیدیم که جایگاه معلم ورزش را بازتعریف کنیم. این جایگاه باید برای مدارس، دانش آموزان و والدین قابل پذیرش باشد.
رییس پیشین فدراسیون دانش آموزی گفت: با در اختیار قرار دادن وسایل مورد نیاز معلمان ورزش به نوعی برای انان مسوولیت ایجاد کردیم تا آنان نیز به جایگاه واقعی خود پی ببرن . همچنین در آغازین سال های دهه 70 تقدیرنامه و سختی کار برای معلمان تربیت بدنی در نظر گرفتیم که نتیجه آن ملموس بود.
«محمدرضا پهلوان» مدیرکل تربیت بدنی وزارت آموزش و پرورش در سال 76 نیز در سخنانی اظهار داشت: ماموریت آموزش و پرورش در دنیا تربیت شهروند قانون مدار است و می تواند از طریق هنر و ورزش این کارکرد را به خوبی انجام دهد؛ کارکردی که البته در آموزش و پرورش کشور ما کمتر مورد توجه قرار گرفته است.
پیشکسوت حوزه ورزش دانش آموزی تصریح کرد: ارتقا تشکیلاتی یکی از دستاوردهایی بود که در زمان دولت اصلاحات طرح شد اما با مقاومت معاونت پرورشی همراه شد و تربیت بدنی و پرورشی به 2 اداره کل تبدیل شد که در آن موازی کاری ایجاد شد اما ثمره نهایی آن شکل گیری معاونت تربیت بدنی در وزارتخانه به صورت مستقل بود.
«سید غلامرضا کمانه» رییس فدراسیون ورزش های دانش اموزی در فاصله سال های 86 تا 88 نیز در ادامه نشست با بیان این که مدیران دوره های مختلف حلقه اتصال پیشرفت هستند، یادآور شد: ورزش کشور رکن دارد که پایه اصلی آن ورزش مدارس و نهادینه شدن درس تربیت بدنی است. براساس برنامه چهارم توسعه به این موضوع تاکید شده اما هنوز تمام و کمال انجام نشده است.
وی ادامه داد: تمام قهرمانان بزرگ ما پشت نیمکت مدارس نشسته اند و این نشان می دهد ورزش مدارس فراتر از کلاس های فرابرنامه ای است. وجود 52 فدراسیون و سه هزار رشته ورزشی حکایت از آن دارد که همه استعداد ورزشی دارند و باید به سمت پرورش استعداد بروند. وظیفه ورزش دانش آموزی و معلم تربیت بدنی پرورش این استعدادها است و معاونت نمی تواند با صدور بخشنامه، برنامه دستوری برای معلمان طرح کند.
«منوچهر بهمنی» رییس فدراسیون ورزش های دانش آموزی در فاصله سال های 88 تا 91 به عنوان دیگر سخنران این نشست گفت: از مدیران کنونی تربیت بدنی وزارتخانه تقاضا دارم، استفاده از دانش مدیران پیشین را به عنوان یک اولویت در قالب شورای خردورزی مد نظر داشته باشند تا بتوانیم از تجربیات آنان استفاده کنید.
پیشنهاد دوم هم دور کردن معاونت تربیت بدنی از نگاه سیاسی و سیاسی کاری است. تربیت نباید زیر مجموعه معاونت پرورشی باشد و باید با این قضیه مقابله شود.
در نشست بازخوانی دستاوردهای سال انقلاب اسلامی در حوزه تربیت بدنی و سلامت وزارت آموزش و پرورش همچنین کلیپ های متنوعی از ورزش دانش آموزی و میزان پیشرفت آن در چهل سال گذشته به نمایش گذاشته شد.
ورزشی**9463**2052**1597
کد N2055984

وبگردی