آفتاب

کابل و تهران در حال نهایی کردن سند جامع همکاری هستند

کابل و تهران در حال نهایی کردن سند جامع همکاری هستند

تهران - ایرنا - شبکه خبری طلوع نیوز در افغانستان به نقل از مقامات این کشور نوشت، کابل و تهران در حال طی کردن گام آخر خود برای امضای نهایی سند جامع همکاری‌های مشترک راهبردی هستند.

به گزارش ایرنا به نقل از این رسانه ، وزارت امور خارجه افغانستان می‌گوید که گفت‌ و گوها در باره امضا سند راهبردی میان ایران و افغانستان در قالب پنج کمیته تخصصی انجام می‌شود و دو کشور تاکنون در سه کمیته به توافق نهایی رسیده‌اند.
بر اساس بیانیه وزارت خارجه افغانستان، کمیته‌های آب، امور مهاجران و فرهنگی از جمله کمیته‌های هستند که گفت‌ و گوهای کارشناسان ایران و افغانستان در آنها نهایی شده ‌است.
طلوع نیوز نوشته است که صبغت الله احمدی، سخنگوی وزارت امور خارجه، گفته « در بحث کمیته‌های پنج‌ گانه، ما در سه کمیته توافق کردیم؛ کمیته‌های آب، مهاجران و فرهنگی و در دو کمیته دیگر یعنی کمیته‌های امنیتی و اقتصاد و ترانزیت همچنان مذاکره ادامه دارد، اما ما برای به دست آمدن توافق جامع به گفت و گوها و رفع اختلاف ها ادامه می‌دهیم».
سخنگوی وزارت امور خارجه تصریح کرده است که «ما به خواست‌هایی که مورد نظرمان بود رسیدیم و قرار است معاهده رودخانه هیرمند به شکل کامل از سوی دو طرف اجرایی شود.»
افغانستان و ایران بعد از دو سال که گفت ‌و گوهایشان را برای تدوین سند جامع راهبردی میان خود آغاز کردند و پس از برگزاری بیش از 10 نشست کارشناسی در دو کشور می روند که بحث ها را در زیر دو کمیته‌ امنیتی و اقتصادی نیز ببندند.
در این میان منابعی نیز هستند که می‌گویند که گفت و گوها درباره کمیته امنیتی به مرحله پایانی رسیده است و ایران بر امضای این سند پیش از برگزاری انتخابات ریاست جمهوری افغانستان تأکید دارد.
سفر عباس عراقچی معاون سیاسی امور خارجه ایران به کابل که اوایل هفته جاری انجام شد، اگر چه بیشتر متمرکز بر مبادله اطلاعات ناظر بر مذاکرات تهران با گروه طالبان در راستای کمک به دولت افغانستان برای رسیدن به صلح و ثبات بود اما پیگیری امور مربوط به نهایی کردن سند جامع همکاری را نیز در دستور کار داشت.
آساق**9473** 1104**
کد N2055796

وبگردی