آفتاب
گزارش مهر از یک میراث ملی در جزیره کیش

کاخ «کیش الیت» در گذر زمان مات می شود

کاخ «کیش الیت» در گذر زمان مات می شود

گویا بناست کاخ کیش الیت در گذر زمان از بین برود چون نه مشکلات حقوقی آن را حل می کنند و نه کاربری برایش تعریف کرده و یا مرمتش می کنند این کاخ که جزو میراث ملی است در جزیره فراموش شده است.

به گزارش خبرنگار مهر، جزیره کیش تنها جاذبه های گردشگری و تفریحی ندارد برخی از این آثار مانند شهر حریره تاریخی کهن دارد و از لحاظ باستان شناسی بسیار مهم است و برخی دیگر مانند بناهای قدیمی آن اگر درست مدیریت و مرمت می شدند می توانستند به عنوان جاذبه های تاریخی به آثار دیگر این جزیره اضافه شوند.

اما سالهاست که چنین اتفاقی نیفتاده و به رغم اینکه آثار تاریخی جزیره کیش محدود و بودجه های آن برای حفاظت از آثار تاریخی اش مناسب است ولی همتی برای توجه به آنها وجود ندارد.

یکی از اینها کاخ کیش الیت است که به کاخ شاه یا کاخ شماره یک هم نامیده می شده است. این ساختمان دو طبقه با اسکلت بتون آرمه و معماری متشکل از شکل های غیر هندسی است که برای تزئین نمای ساختمان از سیمان سفید تگرگی و کاشی سرامیک آبی رنگ و در و پنجره های آلومینیومی استفاده شده بود. اتاق های خواب کاخ متعدد بوده با سرویس مستقل ساخت کشورهای خارجی، کف ها و دیوارها با پوششی از سنگ صیقلی مزین شده بود با اسکله مخصوص مجهز که تاسیسات سرد کننده در آن تعبیه شده بود.

ساخت این بنا در سال ۱۳۴۸ آغاز و برای نوروز ۱۳۵۱ آماده شد. این  اثر در روز دهم اسفند ۱۳۸۷ با شماره ثبت ۲۴۳۸۰ به عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسید.  

در واقع کیش الیت محل اقامت محمدرضا پهلوی بوده که سالهای اخیر متروکه شده است.  حرف و حدیث ها پشت این کاخ زیاد است برخی می گویند که این کاخ در جریان نوسازی تأسیسات کیش به بازر زیبائی تبدیل شده بود و کالاهای مجاز و وارداتی به جزیره را در آنجا عرضه می کردند.

برخی نیز می گویند که این کاخ در اختیار ستاد اجرایی فرمان امام است بنابراین سازمان منطقه آزاد کیش نمی تواند برای این بنا تکلیفی روشن کند مگر آنکه ستاد تصمیم به تغییر کاربری یا مرمت آن بگیرد. همین است که مدتها از متروکه بودن این کاخ می گذرد و کسی به فکر این نیست که بتواند از چنین جاذبه ای استفاده کند.

مرحوم هاشمی رفسنجانی در هفتم بهمن ۶۸ از این کاخ دیدن کرده و درباره آن نوشته است: «کمی در ساحل دریا مقابل اقامتگاه قدم زدم. مهدی توضیحاتی درباره ساحل کیش می داد. به کاخ شاه رسیدیم.متصدی  پروژه اصلاح کاخ که آن را برای دفتر تجارت بین الملل اجاره کرده، توضیحاتی داد. گفت ۶۰۰ میلیون تومان هزینه می کند و ماهی ۱۲ میلیون تومان به سازمان عمران کیش اجاره میدهد و امید دارد که سود خوبی هم ببرد.»

 این قرارداد اما در سالهای آینده به مشکلات حقوقی زیادی برخورد و این شرکت به تعهدات خود عمل نکرد و هنوز چالش های حقوقی آن باقی است.

با این وجود اما اکنون هر کسی که مکان این کاخ را بشناسد می تواند از بیرون آن را تماشا کند چون تمام در و پنجره های آن با میله های آهنی پوشیده است مگر آنکه بتواند راهی به داخل پیدا کرد در ان صورت متوجه خواهد شد که بخش هایی از اتاق های درونی این کاخ سوخته است و برخی چوب ها را نیز موریانه زده و یا اینکه رد شرکتی که قبلا  در این کاخ فعال بوده را از آثار باقی مانده پیدا کرد.

با این وجود ساختمان کلی بنا هنوز قابلیت مرمت جزئی را دارد و می توان از آن به عنوان یک مرکز تجاری تفریحی، فرهنگی و یا اقامتی استفاده کرد چون در اتاق های آن هنوز سرویس های خارجی وجود دارد. اما گویا قرار نیست این کاخ به عنوان یک جاذبه مورد استفاده قرار گیرد.

کد N2054411

وبگردی