آفتاب
صالحی امیری مطرح کرد:

تختی را باید با ویژگی‎های اخلاقی او شناخت نه کشتی و مدال

تختی را باید با ویژگی‎های اخلاقی او شناخت نه کشتی و مدال

رئیس کمیته ملی المپیک با حضور در مراسم سالگرد مرحوم جهان پهلوان تختی، ضمن مرور بخشی از دفترچه خاطرات وی ویژگی هایی که باعث ماندگاری نام او شده است را تشریح کرد.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری در مراسم سالگرد جهان پهلوان تختی که صبح امروز در ابن بابویه برگزار شد، ضمن اشاره به حضور افراد مختلف نظامی، انتظامی، بسیج، سپاه، پیشکسوتان ورزش و مقامات شهرری در این مراسم، گفت: در این بین فقط از محمدرضا یزدانی خرم نام می برم و از شما می خواهم برای سلامتی وی صلوات بفرستید.

وی با بیان اینکه دفترچه به یادگارمانده از مرحوم تختی که به قلم خود اوست را مرور کردم، ادامه داد: بهتر است به جای اینکه تختی را از زبان دیگری بشناسیم، از زبان خودش بشناسیم. در مرور این دفترچه به نکاتی پی بردم که فکر می کنم هنوز برای ما مشهود نیست و باید یک بار دیگر تختی را بشناسیم. یکی از مواردی که در مرور دفترچه تختی به آن پی بردم، ویژگی های خاصی است که این مرد بزرگ داشته است و عشق به اهل بیت اولین آن بود.

رئیس کمیته ملی المپیک در این رابطه ادامه داد: تختی در این دفترچه یاد کرده است که دوم فروردین ماه سال ۱۳۳۴ از تهران راهی خرم آباد شم و بعد از ۲۴ ساعت رسیدم. ۴ روز توقف کردم سپس از راه بصره وارد کربلا شدم. دو شب در کربلا مهمان آقا اباعبدالله الحسین (ع) بودم و یک شب در نجف سپری کردم، دو شب هم در کاظمین بودم و در همان مسیر یک شب هم به گیوه چی قهرمان معروف همسفره بودم.

صالحی امیری یادآور شد: این موضوع نشان می دهد که مرحوم تختی عاشق اهل بیت بوده است. آثاری هم که از او در کمیته ملی المپیک داریم، چیزی جز سجاده، مهر و تسبیح، در کل ابزار خداجویی نیست. من فکر می کنم به جای اینکه تختی را با مدال و مسیر کشتی تعریف کنیم، باید ویژگی های اخلاقی او را بیشتر بشناسیم، در واقع کشتی نردبانی بود برای اینکه تختی به فضیلت برسد. امروز من و شما نیامده ایم تا میزان مدال های تختی را شمارش کنیم. آمده ایم میزان معرفت این مرد را مورد سنجش قرار دهیم.

به گزارش خبرنگار مهر، سیدرضا صالحی امیری با بیان اینکه مرام پهلوانی دومین ویژگی مرحوم تختی به شمار می آید صحبت های خود را ادامه داد و گفت: مرام پهلوانی چیست؟ از نظر من اولین شاخصه مرام پهلوانی، تواضع و فروتنی است. هر انسانی که این دو ویژگی را داشته باشد، مرام پهلوانی را داراست.

وی با اشاره به اینکه مردمی بودن دیگر ویژگی بارز مرحوم تختی به شمار می آید، یادآور شد: تختی در خاطراتش این گونه نوشته است: زندگی به من آموخت که مردم را دوست دارم و تا آنجا که در حد توان است به آنها کمک کنم. حال این کمک از چه طریقی باشد و چه راهی، مهم نیست. هر کسی در حد توانایی اش کمک کند. من پیش خود فکر می کردم که در قبال مردم ایران تعهد وجدانی دارم. باور کنید از برد و باخت نمی ترسیدم ولی می خواستم آنچه که مردم در انتظارش هستند به آنها بدهم. مردم منتظر بودند من با مدال طلا از مسابقات بازگردم و به همین دلیل گرفتن مدال طلا برای من وظیفه شده بود و هرگز این وظیفه را فراموش نکرده و خوشبختم که با مساعدت تمام مردم ایران آن را طبق دلخواه خودشان انجام دهم.

رئیس کمیته ملی المپیک با تأکید بر اینکه دغدغه مردم و مسائل جامعه از دغدغه های مرحوم تختی به حساب می آمد، گفت: پهلوان کسی است که همدلی، همنوایی و همگرایی دائمی با مردم داشته باشد. ویژگی چهارم مرحوم پهلوان تختی، فتوت و از خودگذشتگی بود و در اوج آنها ایثار. دیگر ویژگی تختی اعتمادی بود که مردم نسبت به او داشتند. در واقع مردم تختی را دوست داشتند و وجود او را برای خود یک افتخار می دانستند. معرفت جویی به جای منفعت جویی هم از دیگر ویژگی های مرحوم تختی به شمار می رود.

صحبت های صالحی امیری در مراسم سالگرد مرحوم تختی این گونه ادامه پیدا کرد: ما در دنیای بدی زندگی می کنیم. امروز عده ای به دنبال نان و عده ای دیگر به دنبال نام هستند. عده ای در بازار با گرانفروشی و تقلب و عده ای هم در جای دیگر از حق مردم می زنند. همه در تلاشند جیب خود را پر کنند و نام خود را بزرگ؛ اما تختی به دنبال نام نبود. ویژگی خاص تختی به مثابه یک چراغ است در یک شهر که همگان زیر آن روشن و شفاف خواهند شد. آخرین ویژگی او این است که هیچ وقت در ذهن و باور جامعه فراموش نخواهد شد. ۵۱ سال از مرگ تختی گذشته است، ۵۰۰ سال دیگر هم بگذرد، در ذهن جامعه زنده خواهد بود، چرا که مردان بزرگ نمی میرند و همیشه حیات دارند.

صالحی امیری با تقسیم بندی ارزش به دو دسته ارزش های پایدار و ناپایدار خطاب به اهالی کشتی و ورزش که در مراسم سالگرد تختی حضور داشتند، گفت: بدانید افتخار مدال و کسب مدال زودگذر است اما نام پهلوان همیشه ماندگار است و باید تلاش کنید مسیر پهلوانی را دنبال کنید. برای رسیدن به این نقطه نیازمند زیست فرهنگی هستند. برای رسیدن به پهلوانی نیازمند این هستیم که همه پیرایه ها را بزداییم. باید معرفت و صداقت و راستگویی را پیشه کرد. باید با مردم زیست کرد و در سطح فرهنگی باید ارزش های انسانی را حفظ کنیم.

وی با طرح این سؤال که «چرا امروز جامعه ما پهلوان پرور نیست؟» گفت: در پاسخ باید به این نکته اساسی اشاره کرد که در جامعه ای که انسان ها از روح پهلوانی فاصله می گیرند، پهلوانی تربیت نمی شود. جوانانی که در عرصه قهرمانی فعالیت می کنند بدانند اگر می خواهند در تاریخ ماندگار شوند باید روش و منش تختی را سرلوحه کار خود قرار دهند. من امیدوارم بتوانیم این مسیر را آن گونه که هست طی کنیم.

رئیس کمیته ملی المپیک همچنین با اشاره به نقل قول هایی که تختی در دفترچه خاطرات خود از بزرگان داشته و شعرهایی که در این دفتر ثبت کرده، گفت: تختی یک مورخ است. امروز با دست خط تختی می توانیم او را بشناسیم.

کد N2053664

وبگردی